Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

 

 

Vet du hva confirmation bias er? De som hallusinerer feil fremtid blir aldri minnet på at de hadde feil. Det går rett i glemmeboka. Om man har riktig derimot...

 

Bare å se på vår hjemmelige Snåsa mann det... Der over halvparten av befolkningen her til lands tror han er et ufeilbarig medium... Begynner man å gå denne sjalatanen litt etter sømmene så ser man at han har gjettet feil en rekke ganger, men det blir beleilig "glemt" for at sjarlatanen skal fremstå som nettopp ufeilbarig...

 

Samm går for bønnesvar... De gangene "svarene" blir til noe så huskes det, mens alle de andre bønnene som ikke gasvar huskes, ergo så tror de religiøse at bønn "virker" og skjønner ikke, eller vil ikke se, at bønnesvar har samme hyppighet til oppfyllelse som ren tilfeldighet... artig verden vi lever i... :) Vi vil lures og for å være sikre på å lykkes med det gjør de fleste av oss det de kan for å lure seg selv til og med....

 

Problemet er at de færreste har noen opplæring i mekanismene bak vår psyke. De fleste aner ikke hva confirmation bias er og enda færre vet hva kognitiv dissonans er, for hadde de visst det er sjansene store for at de ikke ville brukt, eller skal jeg si misbrukt, disse størrelsene så hyppig som folk flest gjør heller... Hjernen gjør hva den kan for å glette over dumme valg og meninger, gjerne ved å juge litt for JEG'et slik at JEG'et skal føle seg bedre... Vet man om disse mekanismene så kan man lettere styre klar av dumme valg og meninger også... Er ihvertfall min erfaring :) Problemet er at hvis dette blir lært bort på barne og ungdomsskolen, sammen med verktøy som kritisk, rasjonell og skeptisk tenkning, vil det ta knekken på religioner og overtro for godt antagelig, så jeg tipper at det er en grunn til at elever er helt skjermet for slik viten i barne og ungdoms skole trinnene... Uten at jeg vet det for sikkert... Men det kan virke slik. Tror vi ville fått en generasjon som var langt ærligere om de ble opplært i hvordan de best skal styre klar av confirmation bias og kognitiv dissonans samt kritisk, skeptisk og rasjonell tankegang... Men kirker og alternativ bransjen og andre bransjer som selger sånne lovnader om "kanskjer" skal jo også leve, og i dag lever de godt på folk som er uopplyste nok til å tro at egne fantasier er det samme som bevis... og som ikke skjønner mekanikken bak slike fantasier..

 

 

Helt enig i alt du skriver, men må bare påpeke en hendelse for ett par år siden som gjorde at selv jeg måtte hente øyebryna ned ifra issen, da snåsamannen faktisk (iflg nyhetene og letemannskapene), satt 100 mil unna og var den som pekte ut stedet med få meters feilmargin der de omkommne lå begravet dypt nede i snøen. Dette var etter dagesvis med resultatløs leting.

 

Skjønner at vi bare snakker syke mengder griseflaks her, men er vel ikke så rart at folk begynner å lure på om det kan være noe mer enn nettopp det. For en overbevist religiøs person vil jo ikke dette tilsi flaks men heller ett mirakel ifra oven (evnt ifra snåsa). Her kommer vel den menneskelige egenskapen inn om at hjernen alltid leter etter mønster og forklaringer i galskapen, og finner man ikke noe rasjonelt så skaper hjernen dette selv. Er man ikke er bevisst på dette, så lurer man altså seg selv slik som hjernen til Gouldfan har lurt ham. Ett helt vanlig fenomen som gjør at man ikke kan blame dem som hevder slike ting da det er slik vi faktisk er laget. Selvfølgelig litt artig at vi fortsatt går fem på selv når vi vet alt dette nå i 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Dette var etter dagesvis med resultatløs leting.

 

 

Her sier du det jo selv... Hvor vansleig kan det være å finne frem et kart over det avgrensede leteområdet, samkjøre det med hvor lete mannskapene har lett (noe som ofte kommer frem på nyhetene til og med) og peke på et område de ikke har lett? Dette har skjedd før, og det kommer til å skje igjen, at slike såkalte "klarsynte" faktisk gjør.. Er ikke så lenge siden en sjaraltan ble avslørt på nettopp den metoden. Har ingenting med klarsynthet å gjøre (Bare å innse at HVIS dette hadde skyltes klarsynthet så hadde de visst hvor vedkommende lå på millimeteren, og hvor mye snø som lå over vedkommende... Så dette er egentlig det samme som vage "profetier" dette, der klarsynte ikke er så klarsynte, men må tåkelegge "klarsyntheten" med all verdens tåkete skyggelegging slik at det hele blir en tolkning hos de som sitter å tolker dette i etterkant)

 

Og klart, vår hjerne forteller oss at dette er umulig, (å ha telepatiske evner så de kan være på andre områder...) og vi lar oss da lure til å tro at snåsa mannen må ha VISST dette på magisk vis også videre og vi begunner nesten automagisk å flette vekk alt som ikke får dette til å stemme, for å få det til å stemme. Vi vil VITE, selv om vi ikke gjør det, vi VIL ha kontroll, selv om vi ikke har det.... Problemet til Snåsamannen er at dette er lett å teste, det er bare å legge en kar ute i skauen og se om snåsamannen finner hans plassering i terrenget mens de måler hans hjerne aktivitet for å se om han har noen telepatiske utsrtålinger andre ikke har...

 

Men han vil ikke la seg teste, og "legenden" lever videre på folkemunne...

Lenke til kommentar

Neimen, ser man på. Ber du om grunnlag for folks påstander? Så bra. Nå vet du hva tankegangen til oss andre har vært gjennom hele tråden.

 

 

Jammen jammen det tuuusenvis som har den samme issues?

 

Skönne ikke hvoffo må legge linke til sånne utsagn?? :)

 

 

Siden jeg sammenlignes med Snåsamannen så er jeg godt fornöyd...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SORRY hvis jeg snakker om noe som allerede er diskutert her før, men jeg er ny :)

 

Jeg mener at gud ikke finnes fordi det er ikke grunn til å tro på han/hun lenger. Før i tiden visste man jo ikke hvorfor mennesket var, og hvordan verden ble til. Derfor fant mennesket opp gud, og mente at han hadde laget verden. Men nå som vitenskapen har kommer så langt at vi så og si vet hvordan universett ble til, trenger vi ikke gud til å finne svar.

 

Jeg skjønner at mennesker trenger noe å tro på. Uansett om det er religion eller noe annet, men det jeg mener er at man ikke trenger gud lenger. Man ser på statestikkene at det nærmerer seg flere ikke-troende enn troende (hvis jeg så på statestikkene riktig).

 

Jeg synes det er greit å være ikke-troende. Hvis man ser på historien så kan man se hvor mye vondt og dritt som religionene har gjort. Kirkene i kristendommen har f.eks. blandet seg i politikken, og jeg mener at det er det dummeste som går an. Troen på gud er ment for å finne svar, føle seg sikker og føle seg elsket. Religion skulle aldri ha vært innblandet i politikk. Se f.eks. det som skjer med de homofile. Hvis religionen aldri hadde vært innblandet eller at religion aldri hadde eksistert i det hele tatt, så ville ikke homofile vært et problem for mange mennesker. Selvføgelig vil det alltid være noen ikke liker det, men det tenker jeg er fordi det kommer fra naturen. Mennesket er lagd for å produseres, og det kan man ikke hvis man er to like kjønn. Så noe av fordommene tenker jeg allerede ligger i DNA-et vårt.

 

Det er hva jeg mener :green:

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at alle mennesker har fordommer mot homofile, men at det ligger i blodet vårt at vi er ment for å produsere. Men jeg skjønner ikke hva du mener med det du spurte om?

 

Jeg har ingenting i mot homofile. Jeg har mange homofile venner, og de er selvfølegelig som alle andre, og jeg hater folk som tenker annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at du er homofob. Men ifølge deg finnes det genetisk grunnlag for en fordom mot homofile, fordi de ikke naturlig kan reprodusere. Samme tankegang ville jo også inkludert infertile menn og kvinner, også de heterofile. For de kan heller ikke få barn naturlig.

 

Homofili er forøvrig utbredt i hele dyreriket, og jeg tror det utelukkende er mennesket som slår (til tider hardt) ned på den legningen og spesielt aktiviteten. I lys av dette ser ikke jeg noe godt grunnlag for å si at homo-fordommer er genetisk basert. I de aller fleste, om ikke samtlige, tilfeller av anti-homofili så har dette grunnlag i ideologisk religiøs tro. Poenget du vil få frem ovenfor er noe nettopp denne gruppen mennesker bruker til å legitimisere sin motstand. Type "homofili er galt fordi de kan ikke få barn naturlig"-argumentet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi trenger ikke å tro på gud fordi guder er mennesker. Det er vi mennesker som er gudene.

 

Egypt

Pharaoh var de første kongene av Egypt, men hvem var den første Pharaoh? Det var selvfølgelig guden Ra. Det finnes også bevis av at disse gudene var fysiske levende skapninger fra pyramidene. Pyramidene har tegninger som forteller gudenes historie og Egypt sin historie.

-Solguden Ra i Egypt var den første Pharaoh

- Osiris var den andre Pharaoh

- Set var den tredje Pharaoh

- Horus var den fjerde Pharaoh

 

http://www.rickriordan.com/my-books/kane-chronicles/explore-egyptian-mythology/the-egyptian-gods.aspx

 

Vikinger

- Sigi is ancestor of the Volsungs. Skjöld is ancestor of the Skjölding dynasty in Denmark.

- Yngvi is ancestor of a legendary Swedish Ynglings.

- Sæming is ancestor of a line of Norwegian kings.

 

All appear in Snorri's pseudo-historical Prologue to the Prose Edda as sons of Odin and founders of these various lineages, perhaps all thought to be sons of Odin begotten on mortal women.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sons_of_Odin#Froger

 

Grekerne

- Zevs er faren til Heracles

- Heracles har mange etterkommere

 

- Other well-known children of Heracles include Telephus, king of Mysia (by Auge), and Tlepolemus, one of the Greek commanders in the Trojan War (by Astyoche).

 

- According to Herodotus, a line of 22 Kings of Lydia descended from Hercules and Omphale. The line was called Tylonids after his Lydian name.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Heracles

 

Også til slutt vil jeg også nevne. Lydia eksisterte og det finnes ruiner av kongeriket til etterkommerne av Heracles.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lydia

 

Konklusjon: Mennesker er guder! Etniske nordmenn som tilber kristendommen, judanismen, og Islam. Tilber feil forfedrer. For det første er så det Nordiske folk etterkommerne av Odin. Arabere, Israelitter, og kristne fra midtøsten er etterkommerne av Abraham. Etnisk norske mennesker er ikke etterkommere av Abraham. Etnisk norske kristne i Norge er ikke etterkommere av Abraham, men av Odin.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke å tro på gud fordi guder er mennesker. Det er vi mennesker som er gudene.

 

Egypt

Pharaoh var de første kongene av Egypt, men hvem var den første Pharaoh? Det var selvfølgelig guden Ra. Det finnes også bevis av at disse gudene var fysiske levende skapninger fra pyramidene. Pyramidene har tegninger som forteller gudenes historie og Egypt sin historie.

-Solguden Ra i Egypt var den første Pharaoh

- Osiris var den andre Pharaoh

- Set var den tredje Pharaoh

- Horus var den fjerde Pharaoh

 

http://www.rickriordan.com/my-books/kane-chronicles/explore-egyptian-mythology/the-egyptian-gods.aspx

 

Vikinger

- Sigi is ancestor of the Volsungs. Skjöld is ancestor of the Skjölding dynasty in Denmark.

- Yngvi is ancestor of a legendary Swedish Ynglings.

- Sæming is ancestor of a line of Norwegian kings.

 

All appear in Snorri's pseudo-historical Prologue to the Prose Edda as sons of Odin and founders of these various lineages, perhaps all thought to be sons of Odin begotten on mortal women.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sons_of_Odin#Froger

 

Grekerne

- Zevs er faren til Heracles

- Heracles har mange etterkommere

 

- Other well-known children of Heracles include Telephus, king of Mysia (by Auge), and Tlepolemus, one of the Greek commanders in the Trojan War (by Astyoche).

 

- According to Herodotus, a line of 22 Kings of Lydia descended from Hercules and Omphale. The line was called Tylonids after his Lydian name.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Heracles

 

Også til slutt vil jeg også nevne. Lydia eksisterte og det finnes ruiner av kongeriket til etterkommerne av Heracles.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lydia

 

Konklusjon: Mennesker er guder! Etniske nordmenn som tilber kristendommen, judanismen, og Islam. Tilber feil forfedrer. For det første er så det Nordiske folk etterkommerne av Odin. Arabere, Israelitter, og kristne fra midtøsten er etterkommerne av Abraham. Etnisk norske mennesker er ikke etterkommere av Abraham. Etnisk norske kristne i Norge er ikke etterkommere av Abraham, men av Odin.

Og jediene som tror på The Force hvem er forvfedrenev deres?

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi har mistolket bibelen, og alle andre religiøse bøker. Disse bøkene er historie og forteller vår opprinnelse. Det er ikke meningen at vi skal gud dyrke en historiebok.

 

Kanskje gudene var de første menneskene og vi er deres etterkommere. Uansett hvis etniske nordmenn ønsker å tilbe kristendommen. Så er det deres valg. Men de skal vite at de er etterkommere av Odin og ikke Abraham. Alle fortellinger om gud og mennesker. Peker i en retning. At vi alle er etterkommere av guder.

 

La meg ta et eksempel til om gudene. Denne gangen om Japanske guder.

GuHmzoU.jpg

 

Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_imperial_family_tree

 

Dere er hjernevaska og klarer ikke å tenke straight. Det er helt greit det. Det er vanskelige å snakke med religiøse mennesker uansett. Fordi religiøse mennesker har alltid rett uansett hva man sier.

 

Det er ikke bare vestlige guder som peker i retningen at mennesker er etterkommerne av guder. Til og med Vietnamesiske guder forteller den samme fortellingen. Gud fødte mennesket. Den første keiseren av Vietnam var også etterkommerne til vietnamesiske guder. Asiatiske guder er også eldre enn Kristendommen, Islam og Judaismen.

 

zAB6ssz.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/L%E1%BA%A1c_Long_Qu%C3%A2n

 

According to the national creation myth of the Vietnamese people Vietnam's history begins with Kinh Dương Vương the first of the Hùng kings. His son Lạc Long Quân ("Dragon Lord of Lạc") and his wife, the fairy Âu Cơ were the parents of the Vietnamese people.[1] From them 100 children were born, the origin of the 100 Vietnamese family names. Among these 100 children are some major spirits such as mountain immortal Tản Viên.[2]

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Vietnamese_mythology

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Nei hør nå her jeg er langtfra hjernevaska! Jeg har vært det men er det ikke lenger. Var i en veldig hjernevaskende menighet i mange år (Sørlandet....) men klarte til slutt å bryte fri, litt av et sjokk å våkne opp kan du si.

Jeg tror det er mye i det du sier jeg, godt mulig at disse religiøse tekstene er kun historiebøkerr og intet annet.

Lenke til kommentar

Vikinger

- Sigi is ancestor of the Volsungs. Skjöld is ancestor of the Skjölding dynasty in Denmark.

- Yngvi is ancestor of a legendary Swedish Ynglings.

- Sæming is ancestor of a line of Norwegian kings.

 

All appear in Snorri's pseudo-historical Prologue to the Prose Edda as sons of Odin and founders of these various lineages, perhaps all thought to be sons of Odin begotten on mortal women.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sons_of_Odin#Froger

Skal du konkludere og dømme en hel religion basert på Snorres kilder? Skal du la en kristen mann definere norrøn religion for deg?

 

Var Sigi, Yngvi og Sæming norrøne guder? Kilder?

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi har mistolket bibelen, og alle andre religiøse bøker. Disse bøkene er historie og forteller vår opprinnelse. Det er ikke meningen at vi skal gud dyrke en historiebok.

Jeg mener du har mistolket bibelen og alle andre religiøse tekster. Mange av disse tekstene forteller eksplisitt om guder og gudinner som ikke er mennesker og som skal tilbes. Hvem er det som dyrker historiebok? Ingen religiøse bøker er historiebøker. Få eller ingen religiøse tekster forteller vår opprinnelse.
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at vi har mistolket bibelen, og alle andre religiøse bøker. Disse bøkene er historie og forteller vår opprinnelse. Det er ikke meningen at vi skal gud dyrke en historiebok.

Jeg mener du har mistolket bibelen og alle andre religiøse tekster. Mange av disse tekstene forteller eksplisitt om guder og gudinner som ikke er mennesker og som skal tilbes. Hvem er det som dyrker historiebok? Ingen religiøse bøker er historiebøker. Få eller ingen religiøse tekster forteller vår opprinnelse.

 

 

Bibelen, Islam, Kristendommen er en historie fortelling om mennesker som levde i den tid. Vi kan jo ta Islam som et eksempel nå da.

- Ishmael er sønnen til Abraham

- Araberne er etterkommerne av Ishmael

 

Ishmael is recognized as an important prophet and patriarch of Islam. Muslims believe that Ishmael was the firstborn of Abraham, born to him from his second wife Hagar. Ishmael is recognized by Muslims as the ancestor of several prominent Arab tribes and being the forefather of Muhammad.[34] Muslims also believe that Muhammad was the descendant of Ishmael that would establish a great nation, as promised by God in the Old Testament.[35]

And as for Ishmael, I have heard you: I will surely bless him; I will make him fruitful and will greatly increase his numbers. He will be the father of 12 rulers, and I will make them into a great nation.

Oppdiktet er det ikke, men historie er virkelig. Araberne eksisterer jo i år 2015. Mennesker gudsdyrker mennesker.
Så gud er egentlig et menneske. La oss ta enda et eksempel. Romerriket eksisterte jo. Keiserne i Romerriket ble dyrket som guder. Til og med Julius Caesar ble dyrket som en gud etter at han døde.
On his death, Julius Caesar was officially recognised as a god, the Divine ('Divus') Julius, by the Roman state. And in 29 BC Caesar's adopted son, the first Roman emperor Augustus, allowed the culturally Greek cities of Asia Minor to set up temples to him. This was really the first manifestation of Roman emperor-worship.
Religiøse bøker er ikke oppdiktet. Religiøse bøker er historie om sivilisasjoner og hvordan disse sivilisasjoner ble til.
Religion innebærer at mennesker gudsdyrker andre mennesker som levde før dem. Hvis disse bøkene er oppdiktet. Så burde det ikke eksistere noen Arabere i dagens samfunn.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Obiwan

 

For det første: dersom man påstår at Bibelen og alle andre religiøse bøker er historisk korrekte kommer man i en posisjon med kognitiv dissonans. Hvis Bibelen faktisk er riktig så er jo alle etterkommere av Adam og Eva. Og alt dette tullet med forskjellige forfedre skjønner jeg ikke. Går man langt nok tilbake i tid så har alle mennesker, sammen med dyrene, felles slektskap. Mange av disse religionene utelukket jo hverandre på mange nivåer. Mener du at de alle er sanne? I så fall må du mene at realiteten er subjektiv.

Lenke til kommentar

Obiwan

 

For det første: dersom man påstår at Bibelen og alle andre religiøse bøker er historisk korrekte kommer man i en posisjon med kognitiv dissonans. Hvis Bibelen faktisk er riktig så er jo alle etterkommere av Adam og Eva. Og alt dette tullet med forskjellige forfedre skjønner jeg ikke. Går man langt nok tilbake i tid så har alle mennesker, sammen med dyrene, felles slektskap. Mange av disse religionene utelukket jo hverandre på mange nivåer. Mener du at de alle er sanne? I så fall må du mene at realiteten er subjektiv.

 

Hvis alle mennesker har like gener. Så burde alle ha hvit hudfarge. Men sannheten er at ikke alle mennesker har like gener. Fordi teorien om at alle mennesker stammer fra samme slektstre er fortsatt bare en teori. Det er ikke fakta.

Stephen Hawking, Richard Dawkins osv finner på teorier som de tror er riktig. Det er ikke fakta er alle mennesker kommer fra den samme slektstre. For da burde ikke Asiaterne ha Svart hår og Araberne burde ikke ha brun hudfarge. Vi er den samme rasen, men vi kommer ikke fra samme slektstre. Hvis alle tilhørte samme slektstre så burde alle mennesker være enten hvit, svart eller brun. Alle burde ha samme hårfarger osv.

 

En Chihuha og en bulldog kan ha sex sammen og føde barn. Denne etterkommeren av Chihuha og bulldog kan fortsatt føde flere etterkommere akkurat som mennesker. Da er Chihuha og bulldog samme rase, men fra forskjellige slekstre. Vi mennesker er som hunder. Vi er samme rase, men fra forskjellige slekstre.

 

Som for eksempel når en asiater lager barn med en svarting. Så vil jo dette barnet arve Asiatiske og svarte gener. Dette blir en krysning av beslektede personer innenfor den samme arten.

 

Ma2edit.jpg

http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/06/chinese-workers-in-africa-who-marry-locals-face-puzzled-reception-at-home/240662/

 

Religiøse bøker er sanne. Så lenge du ikke tar med deler som er oppdiktet. Hvis du tar vekk mytene og bare leser det som historie. Så er historien ganske sann. Det Israelske folket eksisterer jo.

 

Hvis du plukker historien fra hverandre. Hvis du skiller mellom oppdiktede deler og den sanne delen i religiøse bøker. Så vil du vite at historien er sann.

 

Dette er bilde av en romersk keiser som etter døden fikk vinger og kom til himmelen. Vi vet alle at keiseren av romerriket var en vanlig person. Men etter døden så blir de tilbedt som guder og folk finner på masse rare historier om engler osv.

k0PC43K.jpg

 

Hvis du bare gidder å lese religiøse bøker som en historiebok. Ta vekk mytene og oppdiktede deler. Så vil du finne ut at historien er ganske sann. Hvis du mener at alt er bullshit. Da burde det ikke eksistere Arabere og Israelitter i dagens samfunn. Det burde ikke eksistere noen pyramider heller. Pharaoene i Egypt burde heller ikke ha eksistert, men det er fakta at Pharaoene eksisterte og de invaderte grekerne. De første Pharaoene var jo egyptiske guder.

Ta vekk de oppdiktede delene og du vil finne ut at guder bare var mennesker akkurat som oss.

 

Hvis alt er bullshit så burde det ikke eksistere en grav hvor profet Muhammad er gravlagt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Green_Dome

 

Ta vekk profet, gud og alle de oppdiktede delene. Så vil du raskt finne ut at religiøse bøker er en historiebok/veiledningsbok og guder er opprinnelige mennesker.

 

Egypt

-Solguden Ra i Egypt var den første Pharaoh

- Osiris var den andre Pharaoh

- Set var den tredje Pharaoh

- Horus var den fjerde Pharaoh

 

http://www.rickriordan.com/my-books/kane-chronicles/explore-egyptian-mythology/the-egyptian-gods.aspx

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...