Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Ja jeg ser at du pröver på det, men det vil ikke hjelpe deg i fremtiden.

Igjen så snakker du ut av ræva. Akkurat som du vet bedre enn meg hva som vil skje i fremtiden? Akkurat som du er et magisk orakel, du er så spesiell og utvalgt? Du er ikke utvalgt, du vet ingenting om fremtiden som jeg ikke vet.

Og du kan ikke si noen ting om hva som vil hjelpe meg i fremtiden eller ikke. Men du kan late som. Og late som gjør du hele tiden.

Så her er en som tror at jeg juger. Men fremtiden vil vise svar, der er ikke jeg som er utvalgt, men jeg ser hvem som er utvalgt. Jeg selv dör.

Abigor sier ikke nødvendigvis at du ljuger. Han mener bare, veldig sterkt, at det er overveldende grunn til å tro at du tar feil. Hvorfor er du så opphengt i løgn? Jeg har allerede forklart at selv om vi er uenig med deg betyr ikke det at vi kaller deg løgner. Du definerte det selv, faktisk på en fin måte, at løgn er når man vet sannheten men velger å uttale usannheter. Men, selv om du oppriktig mener at du taler sannheten, noe jeg tror er tilfellet, så betyr ikke det at du er korrekt. Det er ikke enten løgn eller korrekt når det kommer til uttalelser. Det er enten korrekt eller ukorrekt. Løgn er noe annet som blandes inn i dette, der man velger å si noe annet enn det man selv anser som korrekt.

Man får vel bare si det akkurat som det er:

https://www.youtube.com/watch?v=M8VaBCikHGs

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så her er en som tror at jeg juger. Men fremtiden vil vise svar, der er ikke jeg som er utvalgt, men jeg ser hvem som er utvalgt. Jeg selv dör.

Enten lyver du, eller så lyver milliarder av mennesker som har motstridende religiøse opplevelser enn deg.

Du er født i Norge i det 20. århundre. Så dine religiøse hallusinasjoner vil handle om kristendommen. Mennesker i andre land har religiøse hallusinasjoner fra andre religioner. Noen dommedagsprofeter sier at atomkrig vil bryte ut. Andre sier at et land vil invadere et annet land. Noen sier at romvesen skal bombe jorda.

Hvis det du sier er sant, så kan ikke det alle andre sier være sant. De har hatt sterkere overbevisning om sin sak og sin sannhet enn det du har.

Hjernen er ekspert på å lure seg selv, på å gjøre feil, se mønstere der det ikke er noen. Tro noe som ikke stemmer. Det er du et godt eksempel på. Derfor er det så viktig at sannhet ikke kommer fra egen hjerne, fordi vi vet at egen hjerne er full av feil. Om du finner en sannhet som stammer fra flere uavhengige hjerner så minsker du sannsynligheten for at det er feil. At din hjerne har bugs er mer sannsynlig enn at alle vi andre som diskuterer med deg på dette forumet har bugs.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ja jeg ser at du pröver på det, men det vil ikke hjelpe deg i fremtiden.

Igjen så snakker du ut av ræva. Akkurat som du vet bedre enn meg hva som vil skje i fremtiden? Akkurat som du er et magisk orakel, du er så spesiell og utvalgt? Du er ikke utvalgt, du vet ingenting om fremtiden som jeg ikke vet.

Og du kan ikke si noen ting om hva som vil hjelpe meg i fremtiden eller ikke. Men du kan late som. Og late som gjør du hele tiden.

Abigor sier ikke nødvendigvis at du ljuger. Han mener bare, veldig sterkt, at det er overveldende grunn til å tro at du tar feil. Hvorfor er du så opphengt i løgn? Jeg har allerede forklart at selv om vi er uenig med deg betyr ikke det at vi kaller deg løgner. Du definerte det selv, faktisk på en fin måte, at løgn er når man vet sannheten men velger å uttale usannheter. Men, selv om du oppriktig mener at du taler sannheten, noe jeg tror er tilfellet, så betyr ikke det at du er korrekt. Det er ikke enten løgn eller korrekt når det kommer til uttalelser. Det er enten korrekt eller ukorrekt. Løgn er noe annet som blandes inn i dette, der man velger å si noe annet enn det man selv anser som korrekt.

Man får vel bare si det akkurat som det er:

https://www.youtube.com/watch?v=M8VaBCikHGs

"

Try telling a child that his imaginary friend isn't real, and it breaks his heart, but he grows up a little.

Tell an adult that his imaginary friend isn't real, and it breaks his heart, but he withdraws to renew his friendship with his imaginary friend.

And hence, we still have religion."

Lenke til kommentar

Enten lyver du, eller så lyver milliarder av mennesker som har motstridende religiøse opplevelser enn deg.

Du er født i Norge i det 20. århundre. Så dine religiøse hallusinasjoner vil handle om kristendommen. Mennesker i andre land har religiøse hallusinasjoner fra andre religioner. Noen dommedagsprofeter sier at atomkrig vil bryte ut. Andre sier at et land vil invadere et annet land. Noen sier at romvesen skal bombe jorda.

Hvis det du sier er sant, så kan ikke det alle andre sier være sant. De har hatt sterkere overbevisning om sin sak og sin sannhet enn det du har.

Hjernen er ekspert på å lure seg selv, på å gjøre feil, se mønstere der det ikke er noen. Tro noe som ikke stemmer. Det er du et godt eksempel på. Derfor er det så viktig at sannhet ikke kommer fra egen hjerne, fordi vi vet at egen hjerne er full av feil. Om du finner en sannhet som stammer fra flere uavhengige hjerner så minsker du sannsynligheten for at det er feil. At din hjerne har bugs er mer sannsynlig enn at alle vi andre som diskuterer med deg på dette forumet har bugs.

Og dette finnes det en masse forskning på. Hvorfor stopper du opp og kikker ut av vinduet noenganger pga du trudde du så noe? I en brøkdel av et sekund så var du 100% sikker på at du så noe og hjertet hoppet over et slag. Men når du får fokusert på hva som virkelig var der, så finner du ut at det var en bil som kjørte forbi som kastet skygger mot vinduet ditt. Et tre som gnisset mot huset, eller noe annet mer plausibelt enn at du hadde sett noen som fløy på utsiden av vinduet.

Lenke til kommentar

Og hvordan vet du at det faktisk gikk i oppfyllelse, i motsetning til at dine minner har endret seg for å tilpasse seg nye hendelser?

Det husker jeg, det var en viktig stund i livet mitt. Jeg ble forklart framtiden, og masse detaljer og alt skjedde slik jeg ble fortalt det.

Lenke til kommentar

I stedet for å svare på spørsmålet mitt, så skriver du bare litt mer. Det at du "husker" det er nemlig nøyaktig problemet. Vi vet at mennesker har en hukommelse som er så feilbar at det er latterlig, bare lek Kims lek eller les noen historier om folk som har blitt dømt til døden i USA utelukkende på grunn av vitnesutsagn, for så å bli totalt frikjent etter at DNA-prøver dukker opp.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

I stedet for å svare på spørsmålet mitt, så skriver du bare litt mer. Det at du "husker" det er nemlig nøyaktig problemet. Vi vet at mennesker har en hukommelse som er så feilbar at det er latterlig, bare lek Kims lek eller les noen historier om folk som har blitt dømt til døden i USA utelukkende på grunn av vitnesutsagn, for så å bli totalt frikjent etter at DNA-prøver dukker opp.

Greit lek Kims lek du, det forklarer mysteriumet mitt.

Lenke til kommentar

Som feks fremtidsvisjoner i detalj, om personer og hendelser som skjer 10-11 år etter, samt videre også videre som går i oppfyllelse..

Hvis det er et kriterie for at det du tror er sannhet, så har vi en situasjon der en mengde gjensidig motstridende religioner alle er sanne samtidig.

Er du ikke enig at dette er et ganske dårlig argument.

p1: Jeg tror på religion X.

p2: Jeg har sett min fremtid gå i oppfyllelse.

p3: Derfor er religion X sannhet.

p4: Religion X sier at jorda er 6000 år gammel.

q1: Jeg tror på religion Y.

q2: Jeg har sett min fremtid gå i oppfyllelse.

q3: Derfor er religion Y sannhet.

q4: Religion Y sier at jorda har eksistert evig, evig alder.

Selvmotsigelse: p4 og q4 er gjensidig motstridende og kan ikke samtidig være sanne. Argumentet er ugyldig.

Da jeg var liten fikk jeg fremtidsvisjon i detalj, jeg kom til å få skjegg, kom til å få utdanning, kom til å få bil osv. Idag viser det seg at alt dette er riktig. Jeg har skjegg, utdanning og andre detaljer. Er min religion riktig? Isåfall kan ikke din religion være sannhet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er ikke noe mysterie - du har hatt en drøm på et eller annet tidspunkt, og så har du via selektiv hukommelse og selvoppfyllende profesi overbevist deg selv om at du er en ny Moses. Skjer tusenvis av ganger hvert år, og ikke bare i kristendommen. Herregud, det skjer ateister også!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta et eksperiemnt:

La 100 mennesker få en drøm om sine fremtide liv. Alle drømmer detaljert om fremtiden sin. Senere vil 98 av disse menneskene vokse opp og få liv som ikke samstemmer med drømmene sine. De tenker aldri tilbake på drømmen, det er ingenting som minner dem på at de har drømt riktig. 2 mennesker vokser opp i tråd med drømmene sine. Og da tenker de at dette har de sett før, de husker at det er slik de drømte. En person tror på religion X, en annen tror på religion Y. Religion X og religion Y er motstridende religioner, de har ikke-kompatibelt budskap.

Hvilken religion er sannhet?

Lenke til kommentar

I stedet for å svare på spørsmålet mitt, så skriver du bare litt mer. Det at du "husker" det er nemlig nøyaktig problemet. Vi vet at mennesker har en hukommelse som er så feilbar at det er latterlig, bare lek Kims lek eller les noen historier om folk som har blitt dømt til døden i USA utelukkende på grunn av vitnesutsagn,

for så å bli totalt frikjent etter at DNA-prøver dukker opp.

Det er ikke noe mysterie - du har hatt en drøm på et eller annet tidspunkt, og så har du via selektiv hukommelse og selvoppfyllende profesi overbevist deg selv om at du er en ny Moses. Skjer tusenvis av ganger hvert år, og ikke bare i kristendommen. Herregud, det skjer ateister også!

Jeg var våken........

Jeg var lys våken, da fremtiden kom til meg, jeg löp da ut i skogen, og engelen kom til meg med ord.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

I stedet for å svare på spørsmålet mitt, så skriver du bare litt mer. Det at du "husker" det er nemlig nøyaktig problemet. Vi vet at mennesker har en hukommelse som er så feilbar at det er latterlig, bare lek Kims lek eller les noen historier om folk som har blitt dømt til døden i USA utelukkende på grunn av vitnesutsagn,

for så å bli totalt frikjent etter at DNA-prøver dukker opp.

Jeg var våken........

Jeg var lys våken, da fremtiden kom til meg, jeg löp da ut i skogen, og engelen kom til meg med ord.

Og det er du sikkert 100 % sikker på. Og likevel har en lignende hendelse ALDRI blitt bevist, mens de har blitt motbevist tusenvis av ganger.

Lenke til kommentar

Ja sikker, ber om link til tusenvis av de som har sett sin egen og sine lands fremtid.... og har blitt motbevist???

Vet du hva confirmation bias er? De som hallusinerer feil fremtid blir aldri minnet på at de hadde feil. Det går rett i glemmeboka. Om man har riktig derimot...
Lenke til kommentar

Vet du hva confirmation bias er? De som hallusinerer feil fremtid blir aldri minnet på at de hadde feil. Det går rett i glemmeboka. Om man har riktig derimot...

Bare å se på vår hjemmelige Snåsa mann det... Der over halvparten av befolkningen her til lands tror han er et ufeilbarig medium... Begynner man å gå denne sjalatanen litt etter sømmene så ser man at han har gjettet feil en rekke ganger, men det blir beleilig "glemt" for at sjarlatanen skal fremstå som nettopp ufeilbarig...

Samm går for bønnesvar... De gangene "svarene" blir til noe så huskes det, mens alle de andre bønnene som ikke gasvar huskes, ergo så tror de religiøse at bønn "virker" og skjønner ikke, eller vil ikke se, at bønnesvar har samme hyppighet til oppfyllelse som ren tilfeldighet... artig verden vi lever i... :) Vi vil lures og for å være sikre på å lykkes med det gjør de fleste av oss det de kan for å lure seg selv til og med....

Problemet er at de færreste har noen opplæring i mekanismene bak vår psyke. De fleste aner ikke hva confirmation bias er og enda færre vet hva kognitiv dissonans er, for hadde de visst det er sjansene store for at de ikke ville brukt, eller skal jeg si misbrukt, disse størrelsene så hyppig som folk flest gjør heller... Hjernen gjør hva den kan for å glette over dumme valg og meninger, gjerne ved å juge litt for JEG'et slik at JEG'et skal føle seg bedre... Vet man om disse mekanismene så kan man lettere styre klar av dumme valg og meninger også... Er ihvertfall min erfaring :) Problemet er at hvis dette blir lært bort på barne og ungdomsskolen, sammen med verktøy som kritisk, rasjonell og skeptisk tenkning, vil det ta knekken på religioner og overtro for godt antagelig, så jeg tipper at det er en grunn til at elever er helt skjermet for slik viten i barne og ungdoms skole trinnene... Uten at jeg vet det for sikkert... Men det kan virke slik. Tror vi ville fått en generasjon som var langt ærligere om de ble opplært i hvordan de best skal styre klar av confirmation bias og kognitiv dissonans samt kritisk, skeptisk og rasjonell tankegang... Men kirker og alternativ bransjen og andre bransjer som selger sånne lovnader om "kanskjer" skal jo også leve, og i dag lever de godt på folk som er uopplyste nok til å tro at egne fantasier er det samme som bevis... og som ikke skjønner mekanikken bak slike fantasier..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...