Eriksendrul Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Har nå vært ute sent og tidlig flere dager og prøvd meg på dua , Jeg har riktig nok ikke noen kornåker og jakte på enda men jeg har store steder hvor jeg kan sitte og vente på trekk og at de skal sette seg i trær Har vært ute fra 06:30 til 11:00 Og fra 15:00 til 20:30 Har veldig god kaomoflasje og sitter sille med ansikt og hender tildekket. Men det har ikke hat noe og si for de 2 siste dagene har jeg ikke sett mer en totalt 10-12 duer ingen på skuddhold. Har noen av dere tips og triks til mer effektiv duejakt ? Har skutt mot noen duer men har vært litt drøye hold og 1 fant jeg ikke da den datt ned i skogen. Jeg bruker vanlig militær cammo eller ghille suit, Jeg bruker cammo net som jeg fester grener og blader til ( kommer ann på bakgrun ) Er det virkelig så mye bedre og sitte på kornåker med lokkeduer en og skyte på "trekk" ? Har sitti på kornåker før men da hadde jeg ikke lokkeduer, Fortell meg hva du gjør ( Om du får noe ) så kanskje jeg lærer litt. Tusen takk =) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Pleier å ta meg en tur på Karl Johan. Plenty å finne der. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 Pleier å ta meg en tur på Karl Johan. Plenty å finne der. Er nok ikke bare duer jeg hadde skutt der =P Men snakker nå om ringdue ikke disse forferdlige byduene =P Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Du sitter nok på feil sted! Og det er nok derfor, du har fått slike kommentarer fra de andre her. Jeg er ikke duejeger, slik posteringsjakt er for kjedelig for meg. Men noe gennerelt kan jeg nevne. Det å begynne å jakte, krever forberedelser, det er ikke nok å ha et våpen. Til duejakt må du finne ut hvor duene har sine trekk og hvor de lander, for å beite. Normalt så flyr duene så høyt og så raskt, at å skyte på selve trekket, er nesten håpløst. Så med hagle, er det er først og fremst der duene "går inn for landing", du må sitte på skyteavstand. Og det er i kornåkere, de flokker seg, så det er dette du må satse på og da spessielt etter at kornet er slått. Lokkeduer kan få duene til å lande der du sitter, i steden for der de normalt ville ha landet. Så riktig utplassering på en kornåker, er en god hjelp. Da kan du "styre" hvor duene lander. Men dette krever erfaring, for å plassere lokkeduene riktig. Det må se naturlig ut og være godt synlig. Så først er det å finne et slikt område og det krever undersøkelser. Spørre beborerene i aktuelle områder, reise rundt å se om det er "duetrekk" og hvor de lander. Forhøre deg med grunneier, om tillatelse til jakt. Så sjekke stedet og se hvor duene lander og om det er naturlige "skul", eller om det må bygges, eller om du må ha med deg et Cammo telt. Men de to sist nevnte, kan du ikke sette opp under jakta, eller kort tid i forveien. Da ser duene endringene og skyr stedet. Så dette bør settes opp måneder i forveien, så duene blir trygge. Så skulle jeg jaktet på duer til neste år, hadde jeg begynnt min forberedelser i år. Da kunne jeg sjekket div. områder, i år. Og til våren/forsommeren, ordnet det som måtte gjøres på jaktplassen. Det å bassere seg på, bare et slikt sted, er også et sjansespill. Duene kan også endre trekket sitt, under jakta, eller fra år til år. Og har du skutt duer (eller etter dem)en kveld/morgen, kommer duene som var tilstede, ikke tilbake med det første. Så jeg anbefaler minst, to jaktplasser. Og det viktigste er ikke din Cammo-bekledning (selv om det hjelper). Duene ser meget godt, så ser du duer, skal det ikke store bevegelsen til, før de også ser deg, hvis du ikke sitter i skjul. Sitter du ikke helt i skul, må du "gå i ett med terrenget" (ikke åpent) og du må ikke bevege noe som helst, før dua er på skyteavstand. Har du jaktplassen din ved nedslagsfeltet/beitestedet, så la duene lande og skyt dem på bakken. Så kanskje du heller skulle starte planlegging, for neste års jakt. Duejakt er ikke så enkelt som mange tror. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Du sitter nok på feil sted! Og det er nok derfor, du har fått slike kommentarer fra de andre her. Jeg er ikke duejeger, slik posteringsjakt er for kjedelig for meg. Men noe gennerelt kan jeg nevne. Det å begynne å jakte, krever forberedelser, det er ikke nok å ha et våpen. Til duejakt må du finne ut hvor duene har sine trekk og hvor de lander, for å beite. Normalt så flyr duene så høyt og så raskt, at å skyte på selve trekket, er nesten håpløst. Så med hagle, er det er først og fremst der duene "går inn for landing", du må sitte på skyteavstand. Og det er i kornåkere, de flokker seg, så det er dette du må satse på og da spessielt etter at kornet er slått. Lokkeduer kan få duene til å lande der du sitter, i steden for der de normalt ville ha landet. Så riktig utplassering på en kornåker, er en god hjelp. Da kan du "styre" hvor duene lander. Men dette krever erfaring, for å plassere lokkeduene riktig. Det må se naturlig ut og være godt synlig. Så først er det å finne et slikt område og det krever undersøkelser. Spørre beborerene i aktuelle områder, reise rundt å se om det er "duetrekk" og hvor de lander. Forhøre deg med grunneier, om tillatelse til jakt. Så sjekke stedet og se hvor duene lander og om det er naturlige "skul", eller om det må bygges, eller om du må ha med deg et Cammo telt. Men de to sist nevnte, kan du ikke sette opp under jakta, eller kort tid i forveien. Da ser duene endringene og skyr stedet. Så dette bør settes opp måneder i forveien, så duene blir trygge. Så skulle jeg jaktet på duer til neste år, hadde jeg begynnt min forberedelser i år. Da kunne jeg sjekket div. områder, i år. Og til våren/forsommeren, ordnet det som måtte gjøres på jaktplassen. Det å bassere seg på, bare et slikt sted, er også et sjansespill. Duene kan også endre trekket sitt, under jakta, eller fra år til år. Og har du skutt duer (eller etter dem)en kveld/morgen, kommer duene som var tilstede, ikke tilbake med det første. Så jeg anbefaler minst, to jaktplasser. Og det viktigste er ikke din Cammo-bekledning (selv om det hjelper). Duene ser meget godt, så ser du duer, skal det ikke store bevegelsen til, før de også ser deg, hvis du ikke sitter i skjul. Sitter du ikke helt i skul, må du "gå i ett med terrenget" (ikke åpent) og du må ikke bevege noe som helst, før dua er på skyteavstand. Har du jaktplassen din ved nedslagsfeltet/beitestedet, så la duene lande og skyt dem på bakken. Så kanskje du heller skulle starte planlegging, for neste års jakt. Duejakt er ikke så enkelt som mange tror. Nå har jeg flere steder og jakte på , Kornåkere og steder de hviler , Det ene stedet har jeg skutt 18 duer på 2 timer så er ikke noen nybegynner ( Og da skøyt jeg på fugler som fløy og som satt ) har skutt sikkert 40 duer på 2 år men det er lite, Det jeg er ute etter er tips som kan gjøre meg litt mer effektiv , grunlegende kan jeg men jeg ser etter tips om formasjon på lokkeduer og evt hvordan jeg skal gå fram på kornåker for og jakte for det har jeg ikke gjort enda. Men ja jeg burde planlegge litt mer siden jeg nå har tilatelse på flere steder får jeg nok det neste år også. 1 Lenke til kommentar
Olena K. Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Jakter man duer også, nå! Endret 19. september 2012 av Olena K. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Jakter man duer også, nå! Åja , Ringduer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå