Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nettverskabel har satt seg fast i et rør


Anbefalte innlegg

Bor i en sokkelleilighet(altså i samme hus som utleier). For å få kablet nettverk på mitt rom må jeg ha en nettverkskabel som går i et rør fra kjelleren til utleier og til det rommet jeg skal ha nettverkskabelen i. Utleieren sa at de hadde fått en nettverkskabel gjennom samme type rør. gjøre det sammen. Gjennom røret lå det allerede en tråd, som vi da festet til kabelen. Så dro jeg tråden mot meg på rommet mitt, mens utleier hjalp til på andre siden ved å dytte kabelen inn i røret mens jeg dro i tråden. Ting gikk veldig fint, men så sa det bom stopp. Jeg prøvde å dra litt hardt, og det endte med at tråden løsna fra kabelen. Så hele tråden kom ut på min side , og nettverkskabelen sto fast midt i røret. Vi prøvde å dra kabelen tilbake til kjelleren, men det var helt umulig, uansett hvor hardt vi dro. Det jeg nå trenger hjelp til er å få løsna kabelen. Noen som har noen tips. Finnes det en eller annen form for tråd som jeg kan føre inn fra rommet mitt for å prøve å løsne nettverkskabelen slik at vi kan få den gjennom? Eventuelt hva slags fagfolk bør jeg ringe for å få dem til å hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den der vil sikkert funke til å trekke gjennom en ny kabel, men dersom dere ikke klarte å dra den andre løs så tviler jeg på at der eklarer å "dytte" den løs med en trekkefjær :hmm:

 

Går det an å bare la den ligge igjen inni der da, og trekke en helt ny kabel? Eller blir det for trangt?

Lenke til kommentar

Det blir nok for trangt ja. Er lite å gå på, men er nok til at den egentlig skal gå fint igjennom hele veien. Skjønner ikek hva som har skjedd. Teipet også enden på nettverkskabelen, slik at ikke noe skal stikke ut.

 

For å prøve å få kabelen til å løsne tar jeg vel trekkfjæra inn i røret fra andre siden og prøver bare å treffe kabelen ? Treffer vel akkurat en gang hvis jeg prøver lenge nok?

 

Kan også trekke en kabel til naborommet, men 1) da må jeg få den fra det rommet og til det andre og 2) fint å få løsna den nettverkskabelen så jeg kan bruke den faktisk.

 

Kanskje fagfolk rett og slett er løsningen. Hva slags fagfolk bør jeg kontakte?

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Fagfolk som driver med trekkning av kabel i rør er enten elektriker eller telemontør.

 

Dersom den har satt seg så fast at det ikke går an å trekke den ut (kanskje dere har klart å lage en knute på den på en eller annen måte) klarer jeg ikke helt å se hvordan du skal klare å løsne den via en trekkefjær, men du kan jo prøve :p

 

Går røret kanskje via noen andre rom, eller ligger de åpent et sted så du kan kutte det åpent og prøve å dra den løs nærmere "knutepunktet"?

Lenke til kommentar

Skal høre med leietager om det sistnevnte. Men er temmelig sikker på at røret er lukket, og har åpninger i kjelleren og mitt rom. Tror også det er rimelig utilgjengelig å få kutte det opp.

 

Men hvis du er ganske sikker på at det ikke løser seg med en trekkefjær, tror jeg at jeg dropper det.

 

Har publisert problemet på mittanbud.no forsåvidt. For 10 dager ble det sendt ut til 94 bedrifter. 4 har lest det, ingen har svart : http://mittanbud.no/?pid=11&xid=527397

 

Tror du ingen gidder å svar fordi jeg har skrevet det så dårlig?

Lenke til kommentar

Var røret tomt fra før av, bortsett fra trekketråden som lå der? Hvis det er et 16mm eller 20mm rør så har jeg vanskelig for å tro at det ikke er plass til en til kabel ved siden av.

 

Nå koster jo ikke en trekkefjær all verden heller, så det er jo sikkert verdt et forsøk å prøve å løsne den med en slik. Uansett sitter du igjen med et fantastisk hjelpemiddel ved fremtidig kabeltrekking :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Den er jo ganske billig, så kjøper den uansett.

Det var en tynn tråd i røret, som vi brukte for å få den inn. Den løsna fra kabelen da kabelen satt seg fast og kom ut på rommet mitt.

 

Måler opp bredden på røret i morgen. Men er litt kjipt at den kabelen som sitter fast ikke kan brukes da, kosta tross alt 300 kr(25 m)

Lenke til kommentar

300 kroner for 25 meter? Da har du blitt rana :p

 

Selv for cat 6 var det veeldig stiv pris.

 

Men for å si det sånn, klarer du å tre den fjæra der gjennom hele røret så den kommer ut på andre siden, så klarer du fint å få en kabel til igjennom.

 

Et lite tips er å ikke kun teipe den fast, men dersom du ser på bildet av fjæra over så er den ene enden en lang metall-ting med et hull i midten. Dette hullet kan du bruke til å feste kabelen i. Klipp av rundt 10cm isolasjon og tre tådene igjennom dette hullet så de blir knytt fast. Deretter teiper du godt og stramt rundt, med isolasjonsteip (ikke vanlig husholdningsteip, ryker alt for lett).

 

Det var ikke en nettverkskabel med terminerte rj45 plugger håper jeg=?

Det der tenkte jeg faktisk ikke på. Man skal aldri dra en kabel med ferdig plugger på gjennom et sånt rør, da er det ikke rart den kan ha satt seg fast. De pluggene kan fungere som "anker" på en måte.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trondheim. Skal sies at jeg ikke er noen racer på dette, men utleier sa at han hadde gjort det før, at hele kabelen kom gjennom røret. Men kjøper jeg den samme kabelen, tar av enden og tar den så på etterpå da.

 

 

Uansett vil jeg takke for hjelpen. Forum er fantastisk!

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Ett slikt rør som kabler trekkes igjennom ligger naturligvis i vegger, tak og gulv, og har varierende svingradiuser. Radiusen på den krappeste svingen er det avgjørende for om du klarer å dra en kabel MED plugg igjennom. Problemet er at det skal ikke så mye bøy til før en slik plugg faktisk setter seg fast, slik du nå opplever. Og når den først setter seg fast så er det sannsynlig at den sitter fast begge veier.

 

Dersom det er ett 16mm rør, som er vanlig til slikt, så går det fint ann å ha to nettverkskabler i dette. Men ikke om røret fra før er blokkert med en plugg i. Sannsynligheten for at du klarer å få ny kabel forbi pluggen er liten, men om du klarer det kan du ha såpass flaks at den dytter pluggen fri for rillene i rørert, slik at du får dratt kabelen tilbake igjen.

 

Ei trekkefjør vil sannsynligvis ikke kunne bidra noe. Du får ikke festet enden av trekkefjøra i kabelen, og trekkefjøra klarer ikke å påføre kabelen/pluggen nok energi til at den løsner. Og du jobber uansett i blinde. Men ei slik fjør koster veldig lite, så det kan jo være verdt forsøket. Flaks er lov å ha :)

 

Tipset om å bruke en bil til å dra ut kabelen er elendig. Det blir et tjangsespill på hva som ryker først. Kabelen, pluggen, røret eller veggkonstruksjonen. Sannsynligvis enten kabelen eller veggkonstruksjonen. Klarer man ikke å dra kabel ut med håndkraft så er pluggen stuck.

 

Og fagfolk har ikke noe magisk triks for slike ting. Det du kan forsøke, som sannsynligvis de også forsøker seg på, er følgende:

- Vri kabelen i håp om at pluggen roterer fri for blokkeringen. Gi den nok slark til at det ikke er press på pluggen.

- Dytt inn ei trekkefjør fra andre siden i håp om at du kommer på siden av pluggen og på magisk vis dytter pluggen fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...