Gavekort Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Jeg mener fortsatt at svaret er brunost. :/ God natt Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Hvis man tar for seg gravitasjonen og begrepet tyngdekraft så er tyngdekraften definert som noe virker inn mot planeten . Tyngdekraften er bare endel (eller et begrep) knyttet opp mot gravitasjonen Enten har man tyngdekraft eller så er den ikke til stedet Virker gravitasjon frastøtende så hete det ikke tyngdekraft lenger For de som står på planeten vil den alltid virke nedover ( her vil man oppfatte at alt som er nærmere tærne en hode som nedover ) Å falle er tet knyttet til tyngdekraften derfor vil det etter fysiske definisjoner vær feil å bruke begrepet å falle oppover. Bruker med det som en blidelig definisjon så er det ikke noe problem Å si at jeg bruker dette om hverandre beviser bare at der ikke har fått med der hva jeg så . for jeg presiserte at fysisk kunne man ikke falle (rett) oppover brukte men at blidelig definisjon så var det noe annet er man et sted i ute i verdensrommet og klarer å se at en person faller på nordpolen og en annen faller på sørpolen Skal man definere det fra observasjonstuntet så bli den rette måten å si det på å si at de bli tiltrukket av gravitasjonen henholdsvis oppover og nedover . i en fysisk sammenheng blir det feil å si de faller opp poenget er at å "falle oppover" ikke er definer som noen vitenskapelig definisjon til bruk ute verdensrommet slik jeg har forstått det så er "å falle nedover" heller ikke helt akseptert og da må man bruke det som en blidelig beskrivelse eller finne andre fysiske beskrivelser Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Hvis man tar for seg gravitasjonen og begrepet tyngdekraft så er tyngdekraften definert som noe virker inn mot planeten . Tyngdekraften er bare endel (eller et begrep) knyttet opp mot gravitasjonen Enten har man tyngdekraft eller så er den ikke til stedet Virker gravitasjon frastøtende så hete det ikke tyngdekraft lenger Jeg prøver virkelig å skjønne hva du mener her. Tyngdekraften er den delen av gravitasjonen som er tiltrekkende, men det finnes en annen del av gravitasjon som er frastøtende som har et annet navn? Hva heter gravitasjonen som er frastøtende? Håper du kan svare ordentlig på dette, fordi dette er helt nytt for meg. Gjerne med referanser til andre kilder enn "noe du så på Discovery, men husker ikke hvor". Endret 8. september 2012 av KoKo_ Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Det jeg prøver å si at det er bare den delen av gravitasjonskraften som virker innover på en planet som blir betegnet som tyngdekraft. Ut fra dette sier man at man faller med tyngdekraften, ikke mot Her bruker man ikke betegnelsen tyngdekraft , men gravitasjon hvis denne kraften virker i endre retninger hvis vitenskapen likevel skulle bruk den betegnelsen ( noe jeg tviler på) så er det ikke det normale Det jeg har klart å finne ut er at tyngdekraften er den gravitasjonskraften som tiltrekker . om det finnes noen annet navn på den gravitasjonskraften som støter ting vekk har jeg ikke funnet ut Dette er ikke noe nytt Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Det er vel en grunn til man spesifiserer "ned" når man sier "jeg falt ned" eller lignende setninger, er det ikke? om det finnes noen annet navn på den gravitasjonskraften som støter ting vekk har jeg ikke funnet ut Det blir kalt for "mørk energi", siden vi ikke vet hva som forårsaker det. (f.eks at universet sprer seg fra hverandre raskere og raskere). Dette er uansett ikke relevant til denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Det er vel en grunn til man spesifiserer "ned" når man sier "jeg falt ned" eller lignende setninger, er det ikke? Ikke nødvendigvis. Det er bare språk. Dessuten, "jeg falt på bakken" er tvetydig fordi det kan bety "jeg var på bakken da jeg falt" eller "jeg falt ned på bakken". Man kan også falle ned trappen, men man behøver ikke å falle ned trappen for å falle ned i trappen. etc..... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 (endret) når jeg sier at jeg falt så kan jeg ha falt på bakken ( som ikke er nedover ) , falt jeg ned bakken , ned trappen elelr ned fra en skrent Man kan også falle ut døra , ut av bilen eller båten Faller man ut av båten så faller man (ut) i vannet vanligvis Det ense som er sikker her er at man falt ikke oppover man kan snuble og bli kastet opp på bordet av kreftene Slimda : mørk energi er noe helt annet Endret 10. september 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Eller man kan kort og godt falle oppover. Dette har blitt vist flere ganger Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Eller man kan kort og godt falle oppover. Dette har blitt vist flere ganger Da har du ikke forstått definisjon på begrepet Å falle betyr at man havner på et lavere nivå en før fallet havner man på et høyre nivå så har det skjedd mere i bare å falle. Her er man nødt å ta hensyn til tyngdekraften Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Eller man kan kort og godt falle oppover. Dette har blitt vist flere ganger Da har du ikke forstått definisjon på begrepet Hva er den generelle definisjonen som er beskrevet som du legger til grunn for å si at han ikke har forstått begrepet? Hvor stort objekt må til før jorda faller mot objektet, i motsetning til at objektet faller mot jorda? Har du en definisjon på dette? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Eller man kan kort og godt falle oppover. Dette har blitt vist flere ganger Da har du ikke forstått definisjon på begrepet Å falle betyr at man havner på et lavere nivå en før fallet havner man på et høyre nivå så har det skjedd mere i bare å falle. Her er man nødt å ta hensyn til tyngdekraften Selvsagt tar man hensyn til tyngdekraften. Derav ordet OPP. Og fortell meg gjerne hva som har skjedd bortsett fra det å falle. Selvsagt er det fart involvert, man å i akkurat dette enkle tilfellet ha energi til å overkomme tyngdekraft. Uansett hva du sier: Eg og flere med meg har falt oppover. Det er lett. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 jeg har forklart det før , men kan gjerne gjenta det . 1: Tyngdekraften er en definisjon på den gravitasjonskraften som virker innover på en planet 2: Man faller med , ikke mot tyngdekraften Mange ganger viker det som man ikke faller ned , men det er fordi avstanden er så kort og man bare blir lignede flatt på bakken Hvis man bruker dette begrepet i andre sammenhenger så er det ikke fysisk betinget Når man bruker verdensrommet som utgangpunkt så bruker man ikke begrepet tyngdekraft , man gravitasjon for å beskrive virkningen. Da het det ikke at en planet falle mot en annen , men at den en tiltrekkes av den andre Derimot hvis vi sier at månen faller i hode på oss så er det observert fra jorde ( på selve planeten ) man kan også si at jorda faller ned mot månen , men da er dette observert fra månen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Hmmm... Så nå er det plutselig avhengig av hvor man ser det fra? Før var det kun nedover uansett. Men nå kan måner og jordkloder falle i hvilken retning de vil, og det blir riktig å si faller ned? Så la meg få det korrekt: Man står på månen, man kan si at jorda dras mot månen, og man kan si den faller ned på månen? Man står på jorden, jorden dras mot månen, men man kan ikke si at jorden faller opp mot månen? Dette er jo litt rart, fordi hvis jorden dras mot månen så betyr det at tyngdekraften fra månen drar til seg jorden. Da burde man jo kunne si at jorden faller opp mot månen, hvis man står på jorden og ser på? Da følger man jo alle definisjonene dine, sånn rent bortsett fra ordet ned. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Eller man kan kort og godt falle oppover. Dette har blitt vist flere ganger Da har du ikke forstått definisjon på begrepet Å falle betyr at man havner på et lavere nivå en før fallet havner man på et høyre nivå så har det skjedd mere i bare å falle. Her er man nødt å ta hensyn til tyngdekraften Selvsagt tar man hensyn til tyngdekraften. Derav ordet OPP. Og fortell meg gjerne hva som har skjedd bortsett fra det å falle. Selvsagt er det fart involvert, man å i akkurat dette enkle tilfellet ha energi til å overkomme tyngdekraft. Uansett hva du sier: Eg og flere med meg har falt oppover. Det er lett. tyngdekraften viker ikke oppover Hvis du forflytter deg oppover ( av en eller anen grunn) så faller du ikke , du blir kastet opp , dradd opp ,trukket opp ,el.l. skal da falle ned igjen hvis ikke noe annet hindrer deg i det Å falle opp er bare ikke mulig slik det er definert Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Eller man kan kort og godt falle oppover. Dette har blitt vist flere ganger Da har du ikke forstått definisjon på begrepet Å falle betyr at man havner på et lavere nivå en før fallet havner man på et høyre nivå så har det skjedd mere i bare å falle. Her er man nødt å ta hensyn til tyngdekraften Selvsagt tar man hensyn til tyngdekraften. Derav ordet OPP. Og fortell meg gjerne hva som har skjedd bortsett fra det å falle. Selvsagt er det fart involvert, man å i akkurat dette enkle tilfellet ha energi til å overkomme tyngdekraft. Uansett hva du sier: Eg og flere med meg har falt oppover. Det er lett. tyngdekraften viker ikke oppover Hvis du forflytter deg oppover ( av en eller anen grunn) så faller du ikke , du blir kastet opp , dradd opp ,trukket opp ,el.l. skal da falle ned igjen hvis ikke noe annet hindrer deg i det Å falle opp er bare ikke mulig slik det er definert Ingen kastet meg. Ingenting drog eg oppover. Ingen ting trakk i meg. Så eg skjønner enda ikke hva som skjedde. Var ingen aliens involvert. Det eneste som skjedde var et fall i fart. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 (endret) det er må slik at man kan komme springende , eller går og så snuble og så havene på et høyre nivå uten å forstå hva som har skjedd det betyr likevel at man faller ikke opp over. På en måte blir det mer som om man forsøker å springe oppover en vegg .el.l føttene setter r seg fast og du ligger der. siden ting hindrer deg i å falle helt ned så havner deler av kroppen din oppå hindret hvis du da løfter på føttene så kan man bli forledet til å tro at man falt opp , men det er bare kreftene som løfter deg opp her falt du på hindret , men ikke oppover Du må uansett havne ca 2 meter lenger opp etter fallet en før før du kan si at du " falt opp" , da i blidelig betydning Endret 10. september 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Eg forstår hva som skjedde når eg ene gangen falt oppover. Det er du som ikke skjønner det. Dessuten venter eg enda på hva det heter hvis det ikke heter å falle oppover.... Man kan bli forledet til å tro at man har falt opp.... Makan til idioti du kommer med nå. Hvem forledet meg til å tro noe? Fall djevelen? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 1: Tyngdekraften er en definisjon på den gravitasjonskraften som virker innover på en planet2: Man faller med , ikke mot tyngdekraften Du forstår at disse er sykliske og derfor ubrukelige som definisjoner? «Tyngdekraft er ned og ned er den veien tyngdekraften er». Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 Tyngdekraften viker bare nedover når man oppholder seg på samme planet. Er man utenfor planeten så bruker man begrepet "gravitasjon" i stedet . Et vanlig menneske er ca 2 meter når man står oppreis Hvis man hadde falt oppover så hadde man også forflyttet seg minst den høyden i retning oppover uten andre påvirkninger Det holder ikke si at man falt i en rulletrapp og blir fraktet av den de 2 meterne. hvis jeg skal ta deg på orde så kan jeg si at jeg snubler i et bord og faller opp på en hylle som er enda høyre Så her har du nok misforstått det hele jeg har forhørt meg et annet sted . nå venter jeg på svaret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå