xzibiz Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Hei For ca 2 mnd siden kjøpte jeg en audi A6 1.8T aut. 2003 modell av en forhandler på østlandet (kjørt 160.000km). Han sa han solgte bilen for en kunde, sa ikke hvilken kunde. Bilen hadde bruktbilgaranti 50/50. Etter 2 mnd og mellom 1500 og 2000km begynte det å komme rar tikkelyd fra motoren. Jeg kontaktet det lokale verkstedet som tok inn bilen for å se nermere på saken. Der sjekka di olja, den var ok. Men fant tein på at gammel eier hadde slurva med oljeskift. Og at noen for kort tid siden hadde hatt nede bunnpanna i bilen. Bilen hadde vert på verksted 2 uker før jeg kjøpte den, hvor di bytta noe bremsedeler og turbo. Ingenting inni motoren. For å finne feilen måtte han ut med motoren, noe han ikke hadde så veldig lyst til før jeg hadde alle garanti papira. Så jeg ringte til selgeren jeg kjøpte bilen av og fortalte historien som den var. Nei da måtte jeg ringe til den kunden som han solgte bilen for. Nemlig et verksted i oslo området. Så jeg ringte der, men fikk besjed at saken måtte gå gjennom selger. Så ble mye fram og tilbake. Til slutt kontaktet verkstedet i oslo mitt lokale verksted (i stavanger området). Der di kom fram til at viss kostnadene på å fikse feilen kom under 10.000,- kunne feilen fikses der. Ellers måtte bilen tilbake til oslo. (bilen er ikke i kjørbar stand). Mitt lokale verksted hadde nylig en lik sak, hvor di måtte bytte hele motoren. Så nå står bilen og venter på å bli fraktet til oslo. Så kommer alle spørsmåla: Har jeg rett på at verkstedet skal ta alle kostnader på å fikse feilen ? Har jeg rett på å heve kjøpet ? Dersom jeg hever kjøpet, hvor mye taper jeg på det ? Jeg har googla litt, men ikke alltid like lett å forstå hva forfatteren mener med alt som blir skrevet: Er det en mangel på bilen din som skal dekkes etter forbrukerkjøpsloven, skal du ikke la forhandleren bruke 50/50-garantien, slik at du må betale halve regningen for at feilen skal blir rettet.I slike tilfeller skal du kreve at mangelen blir rettet etter forbrukerkjøpsloven, uten innblanding av garantien. Da skal forhandler dekke hele regningen. Hvordan kan jeg vite at dette er et tilfelle som skal bli rettet etter forbrukerkjøpsloven ? Lenke til kommentar
svante Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Hvis du har kjøpt bilen til privat bruk av et firma så er det forbrukerkjøploven som gjelder. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Du er dekket av forbrukerkjøpsloven og trenger overhodet ikke forholde deg til verkstedet, bare forhandleren, om det altså var en forhandler du kjøpte bilen av. Men det er ikke gitt at dette er en mangel etter fkjl, det forutsetter at bilen på overtakelsestidspunktet var i dårligere stand enn avtalt. Er bilen solgt "som den er"? Du er dekket av forbrukerkjøpsloven og trenger overhodet ikke forholde deg til verkstedet, bare forhandleren, om det altså var en forhandler du kjøpte bilen av. Men det er ikke gitt at dette er en mangel etter fkjl, det forutsetter at bilen på overtakelsestidspunktet var i dårligere stand enn avtalt. Er bilen solgt "som den er"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå