Gå til innhold

Koble sammen analoge telefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig. Linken over gir en rimelig løsning som ikke krever kabling.

 

Dersom du SKAL bruke gamle apparater, så finnes det en liten telefonsentral som heter Erifox III som har 6-8 analige interne linjer. Den koster sikkert rundt 4.000,-. Ellers så finnes det terminaladapter med 2 analoge internlinjer (beregnet for ISDN inn, men det trenger du ikke å kople). Prisklasse rundt 1.000,-.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

Poenget er å bruke de gamle telefonene.

Jeg ser at de fleste skriver at man må ha en spesiell strømforsyning for å aktivere telefonen.

Om jeg kobler den grønne kabelen fra telefon1 i telefonstøpsel1 og den røde fra telefon1 til den grønne i telefon2. Og deretter den røde fra telefon2 inn i telefonstøpsel2. Hva skjer da? Vil det funke som intercom uten ringetone? Da kan jeg kanskje slippe å ha et bilbatteri i stua :p

 

Om jeg kan bruke telefonstøpselene i veggen, så burde det gå å koble seg via en koblingsboks og få ringing, da jeg i så fall har riktig strømforsyning med disse 30Hz'ene som noen skriver om?!

 

 

Lenke til kommentar

Om jeg forstår riktig så vil du koble telefon A til telefon B? Isåfall må du mellom telefonene ha et batteri og (så vidt jeg husker av telekom) en motstand.

 

Du må ikke koble telefonene rett i et støpsel på veggen, de trenger svakstrøm (9V?), 230V vil ta livet av de.

 

Edit: Google er din venn: http://electronics.howstuffworks.com/telephone4.htm

Endret av DCG
Lenke til kommentar

Har du lydkontakt mellom de? Du sier du vil de skal ringe, men betyr det at du kan snakke nå, eller må det også ordnes?

 

Dersom det bare er to telefoner som skal kommunisere, så er det jo enkelt gjort å gjøre dette analogt.

Et telefonrør består av en høyttaler og en mikrofon. La oss si at vi har rør nr1 og rør nr2. Dette er den enkleste tekniske løsningen jeg kommer på:

 

MIkrofon 1 => liten lydforsterker => Høyttaler 2

Mikrofon 2 => liten lydforsterker => Høyttaler 1.

Hvis du tenker logisk, så kan du også ordne slik at du hører deg selv gjennom ditt eget rør også ved hjelp av to buffere som splitter signalet likt mellom begge høyttalerene

 

Hvis du i tillegg vil at de skal ringe og gi beskjed til hverandre, kan dette enkelt ordnes med en liten mikrokontroller som gir signal ut til motsatt telefon når røret er oppe. Du kan sikkert bruke en 555-timer som gir signal ut når en switch bytter tilstand til dette dersom du ikke vil programmere.

 

Håper jeg forstod deg rett.. Men uansett, så blir det litt knoting og kabling nesten uansett hva du gjør, med mindre du kjøper ferdig sett. Det finnes masse slike telefonsett til hjemmebruk på markedet. Ebay og google er sikkert nyttig der.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dersom det er to analoge telefoner og du bare skal ha taleforbindelse i mellom dem, så trenger du en DC strømforsyning + en spole. Spenningen kan ligge i mellom 10-50VDC. Om du fra batteriet trekker ut minus (GND) til begge telefonene, og fra stømforsyningens/batteriets + side kopler til en spole, så kan leder nummer to fra begge telefonene koples til på den andre siden av spolen. Dersom begge letter av røret, så vil du kunne føre en samtale i mellom dem.

 

For å få det til å ringe i et apparat trenger du AC spenning. Vet ikke hva som er laveste spenning, men tipper det rekker med 24VAC for å få det til å ringe. På noen gamle hussentraler var det opptil 100VAC. Sånn ca 50Hz går fint å bruke.

 

Hilsen en gammel Telemontør

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...