Fifa_god Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Hei, jeg kjøpte den nye samsung series 9 for 5 dager siden (koster 12 000), men i går begynte CPU-vifta plutselig å bråke kraftig. Virker nesten som en ledning eller noe kommer borti viften. Jeg har lyst å heve kjøpet og få ny pc på grunn av at dette skjedde så kjapt etter kjøptsdatoen, men i følge nettstede kan jeg ikkje bruke angreretten når beskyttelsefoiler er tatt av. Har den forsatt, men det er tatt av.. Angrerett i følge nettstede: "Maskinen må fremstå som ny, beskyttelsesfoiler må ikke være revet av. (Den skal kunne selges som ny)." Hvilken rettigheter har jeg? Noen andre som har opplevd feil kun dager etter ett kjøp? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Samsung har etter hva jeg vet en 14 dagers DOA-garanti (gjelder fra salgsdato, ikke dato du tok den i bruk). Så om du har tatt vare på emballasjen, så ville jeg reklamert til butikken og bedt om ny pga den du har er Dead-on-arrival. Samtidig er det ikke noe du nødvendigvis har krav på etter norsk lov, så du får høre og håpe det beste . Ikke benytt deg av angrerett, det blir ihvertfall feil. PS: har du forsøkt å justere vifta via samsungs viftestyringsprogram? Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 (endret) At maskinen må fremstå som ny er nok riktig men de kan nok ikke kreve at all beskyttelsesfolie er på PC-en. En PC som er åpnet er rett og slett ULOVLIG å selge som ny. Husker jeg riktig er det en sak som gikk til retten fordi kunden kastet orginal emballasje men vant likevel over selger/butikk i en lignende sak. Hvilken butikk handlet du fra? Edit: Å benytte angreretten på ett produkt som ikke virker blir feil uansett hvis du ikke opplyser om dette. Endret 2. september 2012 av Nasciboy Lenke til kommentar
Fifa_god Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 Samsung har etter hva jeg vet en 14 dagers DOA-garanti (gjelder fra salgsdato, ikke dato du tok den i bruk). Så om du har tatt vare på emballasjen, så ville jeg reklamert til butikken og bedt om ny pga den du har er Dead-on-arrival. Samtidig er det ikke noe du nødvendigvis har krav på etter norsk lov, så du får høre og håpe det beste . Ikke benytt deg av angrerett, det blir ihvertfall feil. PS: har du forsøkt å justere vifta via samsungs viftestyringsprogram? Vell problemet er ikke at vifta går på hele tiden, men at det er en ulyd i vifta. Lyden var ikke der de 4 første dagene. Lyden er sykt irriterende og bråker mer enn min 4 år gamle moster pc og helt ulikt kun en vifte som spinner rundt . Emballasjen og alt er tatt vare på, så får sjekke tipset. Tusen takk At maskinen må fremstå som ny er nok riktig men de kan nok ikke kreve at all beskyttelsesfolie er på PC-en. En PC som er åpnet er rett og slett ULOVLIG å selge som ny. Husker jeg riktig er det en sak som gikk til retten fordi kunden kastet orginal emballasje men vant likevel over selger/butikk i en lignende sak. Hvilken butikk handlet du fra? Edit: Å benytte angreretten på ett produkt som ikke virker blir feil uansett hvis du ikke opplyser om dette. Netshop. Skal ringe de i morgen for å høre hva de har å si... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Samsung har etter hva jeg vet en 14 dagers DOA-garanti (gjelder fra salgsdato, ikke dato du tok den i bruk). Så om du har tatt vare på emballasjen, så ville jeg reklamert til butikken og bedt om ny pga den du har er Dead-on-arrival. Samtidig er det ikke noe du nødvendigvis har krav på etter norsk lov, så du får høre og håpe det beste . Ikke benytt deg av angrerett, det blir ihvertfall feil. Dersom denne garantien er noe kunden har fått opplyst (og ikke bare er en avtale mellom leverandør og selger) er det strengt tatt likegyldig hva slags krav man har etter loven - på privatrettens område er avtale i utgangspunktet like bra hjemmel som lov (så fremt det ikke strider med ufravikelig lov). Og det blir ikke "feil" å bruke angreretten på mangelfull vare. Det kan være ulurt, da man må betale frakt selv, og det kan være "dårlig gjort", men det kan være mer praktisk enn en returprosess, spesielt med vanskelige selgere som netshop. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Det står evt i servicedokumentene som følger med pcen om det er noen slik garanti gitt kunde av samsung. Står den ikke der så er den isåfall mellom samsung og selger. Litt usikker på hva du vil fram til med å angripe det jeg sier i innlegget mitt. Det at jeg skriver å ikke bruke angreretten er fordi jeg mener det er en Doa-sak og ønsker ikke at ts skal bruke penger på det. I tillegg forteller jeg om doa, noe han ikke kjente til. Endret 3. september 2012 av Alastor Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Samsung har etter hva jeg vet en 14 dagers DOA-garanti (gjelder fra salgsdato, ikke dato du tok den i bruk). Så om du har tatt vare på emballasjen, så ville jeg reklamert til butikken og bedt om ny pga den du har er Dead-on-arrival. Samtidig er det ikke noe du nødvendigvis har krav på etter norsk lov, så du får høre og håpe det beste . Ikke benytt deg av angrerett, det blir ihvertfall feil. PS: har du forsøkt å justere vifta via samsungs viftestyringsprogram? Skal ikke pirke så alldeles for mye, men DOA-avtalene er avtaler som gjøres mellom produsent-forhandler, og denne kan variere fra sted til sted, dvs hvis maskinen er kjøpt på elkjøp kan de ha en annen DOA-avtale med produsent enn hva f.eks Netshop har. DOA-garanti er vanligvis ikke en garanti som forbruker kan lene seg på, med mindre det er gitt klart utrykk for det i salgsdokumentasjonen- noe jeg tviler på. Når det er sagt, alle forhandlere med respekt for seg selv og sin bransje bør uten spørsmål omlevere produktet umiddelbart når feilen oppstår etter 5 dager, og tror nok dette er gjeldende praksis for Netshop sin del også, men sett bort ifra 14 dagers angrefrist er det ingen rettighet å få nytt produkt hvis dette har en mangel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå