Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøring av Lett sykkel

5ondre

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kjøpt meg en helt ny Yamaha YZF r125. Den er ikke kjørt inn, så jeg bare lurte på om det var noen som visste sånn ca hvor mange omdreininger man burde ha de første 50 mila?

Var også ute en tur istad å kjørte den, men den gikk bare såvidt over 100km/t Blir den å gå noe raskere etterhvert som man får kjørt den inn?

Takker og bukker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste du gjør nå er å ta det rooolig inntil den er driftsvarm (ca 20 minutter) før du belaster den mer enn strengt nødvendig. Når den er varm, kan du også gi full gass, men da over kortere perioder. Bruk motorbremsen! For innkjøringens del er det vesentlig at den faktisk får endel belastning (men altså først når den er varm!), både i form av at du gasser, men og at du bremser på gir. Begge deler over hele turtallsregisteret. Hold deg et stykke unna rødgrensen, IKKE dra den over!

Dernest er det oljeskift. Ikke vent for lenge med de 2 første oljeskiftene. Bedre med ett oljeskift "for mye" enn ett for lite. Innkjøring er du ferdig med på nokså kort tid, iallfall på 1000KM.

Vesentlig at du IKKE bruker fullsyntetisk olje under innkjøringen. Du skal bruke mineralsk, gjerne egen innkjøringsolje (mineralsk olje med tilsetninger som zink, med mer). Ikke så mange fabrikanter skriver noe om dette med oljen, men det er noe som bør gjøres på alle motorer, for å få best mulig levetid/ytelse.

Når du nå har vært i 100KM/t, så forstår jeg deg at du alt har kjørt endel. Du er derfor allerede foretatt den viktigste delen av innkjøringen, nemlig de første få timene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hørtes utrolig griet ut, skal prøve å følge tipsene dine så godt jeg kan :) Men vet du om den vil få noe bedre ytelse?

Og et utroolig teit spørsmål, men er jo ganske viktig å vite. Siden jeg ikke har fått noen brukerhåndbok på YZF'en så lurer jeg bare på om noen vet hvor oljetanken på den er.... :whistle: Har lett en del, men finner den faktisk ikke :sleep2:

Lenke til kommentar

Dette er vel en 4takts maskin, derved ingen oljetank. :) Så her er det kun motorolje, og bensin. Kan forresten være en idé å sjekke oljenivået ekstra ofte nå i begynnelsen. Det er helst under innkjøring at den bruker litt olje. For lite olje er "døden" for en så liten maskin som dette er.

Kan være like greit å ha det hengende over deg dette med slakteren :dribble: Du klarer deg godt med de 15 hestene som er der... Har selv kjørt sykkel en god del år, og har kjørt endel utrimmede lettsykler, og joda, det er ikke noe fartsmonster, men du kan ha det himla gøy likevel, og det er en ypperlig måte å lære deg å bli en motorsyklist på :w00t: . Dagens lettsykler, inkludert den du nettopp har fått, er ganske potent når det gjelder veiegenskaper, så nå har du sjansen til å lære deg å utnytte en sykkels ressurser, inntil den dagen du kan oppgradere til noe større som gjerne går fort-fort. En stor fordel! Så bruk heller tiden nå til å lære deg kjøreteknikk og svingkjøring, uten videre fare for at du drar på for mye og fyker ut i skauen, som endel ferske MCister har en tendens til å gjøre :eek::green:

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Nå har du rett i at YZF er en 4-takter, men det er vel akkurat disse som har oljetank, og heller 2-takt som du fyller på olje i bensinen/tank som fyller på selv? :hmm: Men som sagt, finn tak i håndboka, der står det mye om bruk og vedlikehold av sykkelen din, av en eller annen grunn finnes ikke hånboka for sykler nyere enn 2010, men du skal som sagt ha fått den med sykkelen din. Om ikke så får du ta kontakt med forhandleren du kjøpte den fra og be om å få en.

Lenke til kommentar

Nei, 4t har IKKE oljetank. Normalt i alle fall (enkelte store 4t MC-motorer har en egen oljetank, men det er ikke for å blande i bensinen, og det er et heller spesielt fenomen). 4t skal ikke ha oljetilsetning i bensinen. 2t motorer skal ha oljeinnblanding i bensinen. De kan få det enten via innblanding som du gjør selv, eller via separat oljetank og en oljepumpe.

:)

Lenke til kommentar

Her tror jeg det er litt forvirring, så skal prøve å gjøre det enkelt sånn at vi vet hva vi prater om: 2-takt må få oljen blandet sammen med bensinen, enten du selv fyller den på når du fyller bensin eller om det blandes i fra en oljetank (som du beskriver), mens en 4-takt ikke trenger en så regelmessig påfylling av olje, men heller påfylling dersom nivået skulle bli lavt eller oljebytte når oljen er blitt gammel (som en bilmotor)

Lenke til kommentar

Kaprer denne tråden til et spm.

Min far (som har tung-mc lappen) sier at om man har vanlig bil lapp så trenger man ikke MC lappen for å kjøre lett-mc, stemmer dette? Har stor tvil, men hvis det stemmer opptil hva er lett-mc?

mvh

wamp

Så sant du ikke har det gamle grønne sertifikatet (født før 1960 eller deromkring), kan du ikke kjøre lettmc på bilsertifikat. Takk og lov! :confused::dribble:

LettMC er maks 125cc og 15HK. Nok til å følge annen trafikk her i Norge, men ikke noe mer. Vil du ha litt fart må du opp i mellomklasse (maks 34 HK, helt greit til "vanlig" kjøring), eller fullverdig lapp på tungMC (ubegrenset med futt og fart).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...