Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver trekker en time i lønn for 10 minutt "forseinkomming"

Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et problem angående en sjef som ser ut til å ikke helt følger de regler og forskriver som gjelder for sine ansatte. La oss bare si at dette er en veldig spesiell type med sine særkrav innad i bedriften.

Ved forrige utbetaling har sjefen trekt fastlønnen min mange timer over hva jeg egentlig har vært borte. Når jeg konfronterte dette, så fikk jeg beskjed om at "Jeg har begynt å trekke 1 time dersom man kommer senere enn 08:10" Det vil altså praksis si at dersom noen forhindrer meg i å møte opp når jeg normalt starter på jobb (08:00), så vil jeg bli trekt en time - uavhengig om jeg kommer 08:14 eller 08:59. Her blir det trekt 1 time uansett.

Saken er den at dette ikke har blitt informert om skriftlig på forhånd og det står overhode ikke noe om dette i noen av de papirene jeg har fått (har ikke fått arbeidskontrakt en gang.. etter 1,5 år. Enda gjentatte påminnelser om at dette mangler i mitt arbeidsforhold. Det sier jo sitt)

Dersom jeg arbeider overtid, så gjelder det satser for 15 og 15 minutt. Så om man f.eks arbeieder til 16:26, så får jeg en halvtime overtidsbetalt på 50% tillegg.

Jeg stiller jo meg litt spørrende til at hvordan kan trekk i lønn fungere på timer, men overtid fungerer bare på kvarter?

Har litt problemer med å tolke Arbeidsmiljølovens § 14.15, men dersom jeg tolker loven rett, så har altså arbeidsgiver ikke lov å trekke en ansatt i lønn før dette foreligger skriftlig? Selv dette høres merkelig ut for meg, for man får jo betalt for det man jobber.. jeg mener det vil jo bli veldig mye skriftlige beskjeder om folk f.eks har vært borte 2 timer for en legetime.

Hva kan jeg vise av lover og regler her? Har jeg krav på å få etterbetalt det jeg har blitt trekt utover mitt faktiske fravær?

Utrolig slitsom og vanskelig situsjon når en arbeidsgiver bare durer på uten å i det hele tatt konfrontere og informere sine ansatte på forhånd.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er langt i fra lovlig. Du skal ha lønn for den tiden du er tilgjengelig for arbeidsgiver. Det er kjempeenkelt. Han kan ikke gjøre det om han skriftlig gir beskjed om det (eller får deg til å godta det i en avtale), og han kan definitivt ikke gjøre det uten å gi beskjed.

Så du skal selvfølgelig ha tilbake alle pengene han har trukket ut over den tiden du faktisk har vært forsinket. Om dette er vanskelig å gjennomføre i systemet, så er det arbeidsgivers problem og ikke ditt.

Lenke til kommentar

Som jeg tenkte meg.

Så dette går på minutt? Altså må man dele opp timeslønnen i 60 og videre trekke ut i fra dette?

Kan jeg kreve om å få framlagt dokumentasjon på inn- og utstempling for å se hvor mange timer jeg har i fravær? Dette er det bare arbeidsgiver som har tilgang på i systemet. Det er totalt trekt 15,50 timer - noe som utgjør over 2000,- kroner. Jeg mener det er trekt det dobbelte av hva jeg faktisk har vært borte.

Dette er trekk for juli og august, fordi det i juli ble automatisk utbetalt uten korrigeringer fordi regnskapskontoret hadde ferie og utbetaling bare var lagt inn på dato. Med andre ord har de gått tilbake i tid og trekt for fravær i forrige lønnsperiode.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Ja, du kan selvfølgelig kreve dokumentasjon på det. Utgangspunktet er at du har fastlønn og fast arbeidstid. Dersom du skal trekkes for fravær må han selvfølgelig dokumentere grunnlaget for trekket.

Nøyaktig hvor nøye det skal gjøres er jeg usikker på, men når man skal runde av bør det rundes av på en måte som gjør at det over tid rundes av like mye i "begge ender".

Lenke til kommentar

Bare lurer på om arbeidsgiver egentlig forsøker å være "snill" med de ansatte, istedenfor å komme med skriftlige advarsler og evt sparken, noe mange andre gjør.

Men det er off topic, så om du ikke vil svare, trenger du selvfølgelig ikke :). Den enkleste løsningen er uansett å sørge for å ikke komme for sent.

• Liker 7
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er fravær i form at at man står fast i kø ol.

På vei til jobb?

Isåfall er det ikke ditt eget annsvar å klare å komme tidsnok på jobb?

Sett bortifra når det skjer ulykker/tog har sporet av o.l.

At det er kø til jobb må man jo klare å klarge å beregne. Det klarer ihvertfall mesteparten av befolkningen.

Lenke til kommentar

Fordi jeg selv har meldt fra om et legebesøk som varte 2,5 timer. Det er fravær i form at at man står fast i kø ol. han trekker 1 time for.

Men i hvilke paragrafer finner jeg dette? Skriver brev til sjefen nå, etter nok en lønnsperiode med for mye fratrekk.

med meg så får jeg dekket inntill 2 timer som er da korte velferdspermisjoner. de viktigste permisjonene er lege, tannlege, kiropraktor og fysioterapeut. disse får jeg dekket. mener at noe lignende får alle dekket da det går på trygd til hele norge.

Lenke til kommentar

Hei.

Har et problem angående en sjef som ser ut til å ikke helt følger de regler og forskriver som gjelder for sine ansatte. La oss bare si at dette er en veldig spesiell type med sine særkrav innad i bedriften.

Ved forrige utbetaling har sjefen trekt fastlønnen min mange timer over hva jeg egentlig har vært borte. Når jeg konfronterte dette, så fikk jeg beskjed om at "Jeg har begynt å trekke 1 time dersom man kommer senere enn 08:10" Det vil altså praksis si at dersom noen forhindrer meg i å møte opp når jeg normalt starter på jobb (08:00), så vil jeg bli trekt en time - uavhengig om jeg kommer 08:14 eller 08:59. Her blir det trekt 1 time uansett.

Saken er den at dette ikke har blitt informert om skriftlig på forhånd og det står overhode ikke noe om dette i noen av de papirene jeg har fått (har ikke fått arbeidskontrakt en gang.. etter 1,5 år. Enda gjentatte påminnelser om at dette mangler i mitt arbeidsforhold. Det sier jo sitt)

Dersom jeg arbeider overtid, så gjelder det satser for 15 og 15 minutt. Så om man f.eks arbeieder til 16:26, så får jeg en halvtime overtidsbetalt på 50% tillegg.

Jeg stiller jo meg litt spørrende til at hvordan kan trekk i lønn fungere på timer, men overtid fungerer bare på kvarter?

Har litt problemer med å tolke Arbeidsmiljølovens § 14.15, men dersom jeg tolker loven rett, så har altså arbeidsgiver ikke lov å trekke en ansatt i lønn før dette foreligger skriftlig? Selv dette høres merkelig ut for meg, for man får jo betalt for det man jobber.. jeg mener det vil jo bli veldig mye skriftlige beskjeder om folk f.eks har vært borte 2 timer for en legetime.

Hva kan jeg vise av lover og regler her? Har jeg krav på å få etterbetalt det jeg har blitt trekt utover mitt faktiske fravær?

Utrolig slitsom og vanskelig situsjon når en arbeidsgiver bare durer på uten å i det hele tatt konfrontere og informere sine ansatte på forhånd.

Arbeidsgiver følger vel ikke helt reglene her.

Dog kan ha gi deg skriftlige advarsler når du kommer for sent i tillegg til å ikke gi deg lønn for den tiden du ikke er på arbeidsplassen. Dermed er det gyldig oppsigelsesgrunn om han ikke ønsker en unnasluntrer som deg lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...