Gå til innhold

Ny i Lunix labyrinten, mulig å få en hjelpende pekefinger?

Ruarcs

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bestemt meg for å gå over på linux. Dette er på en eee pc 1001px 2gb ram hvor jeg hovedsaklig ser film, nettsøk o.l.

Når jeg ikke har peiling på linux, hvor burde jeg begynne å lese? Hvilken utgave annbefales på en heller svak pc? Nå kjører jeg siste version av ubuntu med samme utsende som mint 13 mate. Jeg må si det er litt som å drikke fra en brannhydrant å bruke google når man ikke har peiling i det hele tatt på hva man søker etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blå Ørn: Takker for linkene, det var akuratt der jeg skulle ville jeg tro. Det var masse info jeg lurte på i allefall, interesan lesning i mange måneder vil jeg tro :-)

Lycantrophe: Da blir det å bytte over til Lubuntu, Ubuntu er litt tregt til å respondere, har nok noe med cpu hastigheten å gjøre da den bare er på 1.66Ghz( kan klokkes til 2Ghz som faktisk gjorde det mulig se 1080p i windows xp sammen med at jeg kunne skru på maks strøm til skjermkortet eller noe slikt, men jeg måtte bruke setfsb siden bios er så å si låst, og har ikke funnet ut av hvordan jeg gjør dette i linux,ikke at det er noen poeng i å se 1080p på denne lille skjermen, i tillegg så suger det strøm på en ny måte for maskinen, er nede i under 1 time på fult bateri.

Hva er hovedforskjellen på Lubuntu og Debian?

Edit: HAHAHA! God signatur,spesielt den siste. Men husk at det er litt som å prøve å ta seg en slurk vann fra en brannhydrant, å søke på omfattende emner uten grunnkunskaper... <i>Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn... men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.</i> Godt dere husket å si i fra til Russland før dere skjøt opp rakketten nå for ikke lenge siden da ;-)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Forskjellene mellom Debian og Lubuntu (eller ubuntu i det hele tatt med en gang du hopper av Unity) er små, men det er sånn her:

Debian har et annet release schedule og har -kun- free software med mindre du eksplisitt installerer noe annet, på godt og vondt. På grunn av dette har debian gjerne gamle pakker & versjoner, spesielt for desktop, men er til gjengjeld fjellstabilt.

Lubuntu, eller Ubuntu med LXDE, har et halvtårsskjema (i.e. relativt nye versjoner) basert på debian sin testing-branch. Utover det vil du neppe merke mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det debian. Jeg har faktisk opplevd at dataen har fryst 3 ganger på 1 døgn med Ubuntu, hvor jeg har måtte holde inne startknappen til den slår seg av.

Takk for veiledning!

Edit: Processor Intel® Atom™ N450

Chipset Intel® NM10

2gb ddr2 ram

Skal jeg bruke 32 eller 64 bits?

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...