Jentungen2 Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Sopp Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Tja, kanskje ikke av dine beste IMO, men et helt OK bilde. I liten størrelse ser det skarpt ut, men i stor er det uskarphet på den nærmeste soppen helt øverst. Bakgrunnen er litt uryddig, men siden du allerede har litt problem med skarphet er jeg ikke sikker på større blender er neo smart. Jeg synes slike bilder er vanskelig å få til, prøver alltid å få skarphet på det som er nærmest siden uskarphet der (vanligivs) gjør mest skade, men samtidig er det dumt å plassere fokus på nærmeste punkt for da har du ingen glede av dybdeskapreheten foran fokusplanet. Nedblending kan hjelpe for å bedømme dybdeskarpeheten, men jeg synes ikke det er nøyaktig nok, særlig ikke i en liten søker. Så jeg safer, stiller skarphet rett bak nærmeste punkt og tester med flere blendere, plukker det beste når jeg kommer hjem. På stativ kan du bruke Manuell fokus i live view og forstørret søkerbilde for å velge fokus. Lenke til kommentar
Terje Solfugl Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Alle, samtlige brune sløresopper bør en holde sg unna ..soppbokens abc Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Tja, kanskje ikke av dine beste IMO, men et helt OK bilde. I liten størrelse ser det skarpt ut, men i stor er det uskarphet på den nærmeste soppen helt øverst. Bakgrunnen er litt uryddig, men siden du allerede har litt problem med skarphet er jeg ikke sikker på større blender er neo smart. Jeg synes slike bilder er vanskelig å få til, prøver alltid å få skarphet på det som er nærmest siden uskarphet der (vanligivs) gjør mest skade, men samtidig er det dumt å plassere fokus på nærmeste punkt for da har du ingen glede av dybdeskapreheten foran fokusplanet. Nedblending kan hjelpe for å bedømme dybdeskarpeheten, men jeg synes ikke det er nøyaktig nok, særlig ikke i en liten søker. Så jeg safer, stiller skarphet rett bak nærmeste punkt og tester med flere blendere, plukker det beste når jeg kommer hjem. På stativ kan du bruke Manuell fokus i live view og forstørret søkerbilde for å velge fokus. Tusen, tusen takk for flere tips her :-) Brukte teleobjektiv og plasserte meg på ca. 1 1/2 til 2 meters avstand med brennvidde på 135 mm. Jeg har noe jeg må jobbe videre med når det gjelder avstand til motivet, hvor mye dybdeskarphet jeg kan oppnå på de forskjellige blenderne med plassering av ett gitt fokus osv. Rein vitenskap dette, med 3 ukjente Ikke så rett frem, men det er jo det som gjør det artig Har fått mange tips om å generelt bruke f11 men ser jeg har benyttet f13 på dette bildet. . Brukte stativ og manuell fokus i live view og forstørret søkerbildet for å velge fokus, så tror ikke det er der det skofter Skal tilbake til den samme soppen igjen og prøve ut litt mer med avstand, blender og fokus i tillegg til å rydde mer i bakgrunnen, så får vi se om det tar seg noe opp eller ikke :) God foto trening blir det nå i alle fall og flott å være ute i naturen. Som sagt så er jeg kjempetakknemlig for tilbakemeldingen din Endret 3. september 2012 av Jentungen2 Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Alle, samtlige brune sløresopper bør en holde sg unna ..soppbokens abc Takk for input, Terje Høres nok ut som jeg ikke bør spise denne Tror jeg får gå til anskaffelse av denne abc boka, sikkert greit å ha ståendes i hylla Endret 3. september 2012 av Jentungen2 Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Brukte stativ og manuell fokus i live view og forstørret søkerbildet for å velge fokus, så tror ikke det er der det skofter Da høres det jo ut som du har gjort det alt du kan for å få det rikitg, mulig du bare må flytte fokuspunktet litt nærmere kameraet for å få hele den nærmeste soppen skarp (hvis det er det du vil ha). Motiv som man kan gå tilbake til er veldig nyttig for prøve forskjelige innstillinger. Når jeg skrev uryddig bakgrunn tenkte jeg mest på alle trær/grener på kryss og tvers. Rydde dem blir vanskelig, men du kan kanskje få dem mer ut av fokus ved å prøve litt forskjelige blendere/avstander. Kortere avstand til motivet gir mindre dybdeskarphet for samme blender, lengere brennvidde gjør det enklere å bestemme hva som kommer med av bakgrunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg