arne22 Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Hei ! Jeg skal teste ut en Internett telefoni server på Windows 2008 Server. (http://www.3cx.com/) I denne sammenheng så ønsker jeg også å teste ut "linjen, dvs forbindelsen ut" med en gratis Sip klient http://www.zoiper.com/ Når jeg kjører Zoiper på min Win 7 laptop, så kommer den ut og oppnår pålogging til en ekstern sip server. (Min private Asterisk) Når jeg forsøker det samme fra Windows 2008 server så er det ett eller annet som gjør det umulig å oppnå forbindelse ut og pålogging på den eksterne server. Windows 2008 Server brannmur er slått av. Finnes det noen annen form for programkontroll eller prosesskontroll på Windows 2008 Server som man medføre at Zoiper (eller andre programmer) ikke får lov til å gå ut på internett på port 5060 ? Er det noen måte å "slå av" denne sikkerheten slik at Zoiper (og 3cx server) får lov til å kople seg opp mot eksterne ressurser på Internett. Lenke til kommentar
LabelPrint3r Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Sjekk Event Log, og se om det faktisk er noe som er blitt blokkert eller lignende. Kan hende du får et godt svar på hvorfor det ikke fungerer. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Hei ! Takk for svar ! Det første man blir blind på er øya, ikke sant. Har brukt Linux i mange år og lest loggene med den aller største selvfølgelighet, og så når jeg kommet til Windows server så tenker jeg ikke på det .. at det går an .. he, he .. Jeg har forsøkt å Google litt på om det skulle finnes noen form for prosess kontroll eller program kontroll hos som regulerer det enkelte programs eller prosessens adgang ut til Internett. (Når dette er programmer eller prosesser som kjører på selve serveren.) Det ser ikke ut som om Windows 2008 server har noen slik sikkerhetsfunksjon. Kan dette stemme ? Lenke til kommentar
LabelPrint3r Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Jo, brannmuren kan regulere på program-nivå. Ingen av loggene som sier noe spennende når du prøver å starte programmet? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 OK brannmuren kan "filtrere" både på pakke og prosessnivå. Men når brannmuren er slått av, da er det fritt fram både for "pakker" og "prosesser" (?!) (Det er ikke noe annet som kan slå på bremsene da ??) Jeg kikket i loggen, og den var jo ikke helt med Linux sine mange logger, men jeg kunne da finne flere enties om en iptelefoniserver (3CX) som ikke hadde klart å få til en ekstern pålogging. Forsøkte så å bruke en SIP klient, Zoiper for å gjøre den samme eksterne pålogging. Det lot seg heller ikke gjøre, men kunne ikke se noen log entry om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå