frankhaugen Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg har nylig begynnt å lage mitt eget øl, vin og cider, (en hobby jeg kan anbefale), men så kommer spørsmålet at hvis jeg har en privat fest der jeg gir vekk mitt hjemmebrygg til venner og bekjente og de velger å drikke det, er det ulovlig? Jeg har tid til å søke om ambulerende sjengebevilgning, men det er mye stress å gå igjennom for en enkel halloween-fest -frank Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Så lenge du ikke tar betalt for det eller gir det til mindreårige er det uproblematisk. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 Så lenge du ikke tar betalt for det eller gir det til mindreårige er det uproblematisk. Inkluderer det "inngangspenger" da jeg skal leie endel partytelt og musikkannlegg, så jeg tenkte å ta CC for å gå i null på utstyrsleien? takk BTW! -frank Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Det tør jeg ikke å uttale meg om, det overlater jeg til fagfolket. Lenke til kommentar
Stabaek_fan Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Så lenge du ikke tar betalt for det eller gir det til mindreårige er det uproblematisk. Inkluderer det "inngangspenger" da jeg skal leie endel partytelt og musikkannlegg, så jeg tenkte å ta CC for å gå i null på utstyrsleien? takk BTW! -frank Nå gjelder det kanskje ikke deg, men hvis du skal ha en fest et sted hvor det kreves at du søker såkalt ambulerende skjenkebevilgning. Altså du leier et sted for fest hvor det normalt ikke er sjenkebevilgning, men du vil servere alkohol. Så er det krav om at varene du serverer er kjøpt på vinmonopolet. Er ihvertfall det i Bærum og regner med at det er gjengs regler over hele landet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Retten til å tilvirke alkohol uten bevilling gjelder når tilvirkningen skjer 1) til eget bruk, og 2) ikke gjelder brennevin, alkoholloven pgf 6-1. Med "eget bruk" mener man den rent private, ikke-næringsmessige bruk. En privat (i betydningen ikke åpen inngang, og utelukkende personlige invitasjoner) tilstelning vil ikke stride mot prinsippet om at bevilling bare er unødvendig når tilvirkning skjer til eget bruk. Du opptrer altså ikke i strid med bevillingsreglene for tilvirkning. Det er salg og skjenking som er bevillingspliktig, alkoholloven pgf 1-4a. Salg betyr overdragelse til forbruker mot vederlag for konsumsjon andre steder. Skjenking er salg som skal konsumeres på stedet. Du vil falle inn under bestemmelsene dersom du overdrar alkohol til forbrukere mot vederlag. Slik jeg ser det planlegger du ikke å ta direkte betalt for alkoholen. So far so good. Du tar imidlertid betalt for adgang, noe som er mer problematisk. Jeg vil anta at så lenge det er klart for tilsynsmyndigheten hvordan du har beregnet CC, og så lenge det går klart frem av beregningen at du ikke på noen måte har tatt deg betalt for alkohol, vil du gå klar av bevillingsplikten. Stabaek_fan viser over til alkoholloven pgf 4-1 annet ledd. Det kan under ingen omstendigheter skjenkes privattilvirket alkohol tilvirket uten bevilling under en kommunal skjenkebevilling. Søker du om ambulerende skjenkebevilling vil du altså effektivt sett forby deg selv å skjenke. Som nevnt over må du bare dette dersom du skal ta betalt for alkoholen. Du må i tillegg følge alkohollovens andre regler - å gi bort alkohol i markedsføringsøyemed er forbudt, å gi bort til mindreårige er forbudt (men å gi bort generelt er ikke, så lenge det er privat sammenheng). 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 Retten til å tilvirke alkohol uten bevilling gjelder når tilvirkningen skjer 1) til eget bruk, og 2) ikke gjelder brennevin, alkoholloven pgf 6-1. Med "eget bruk" mener man den rent private, ikke-næringsmessige bruk. En privat (i betydningen ikke åpen inngang, og utelukkende personlige invitasjoner) tilstelning vil ikke stride mot prinsippet om at bevilling bare er unødvendig når tilvirkning skjer til eget bruk. Du opptrer altså ikke i strid med bevillingsreglene for tilvirkning. Det er salg og skjenking som er bevillingspliktig, alkoholloven pgf 1-4a. Salg betyr overdragelse til forbruker mot vederlag for konsumsjon andre steder. Skjenking er salg som skal konsumeres på stedet. Du vil falle inn under bestemmelsene dersom du overdrar alkohol til forbrukere mot vederlag. Slik jeg ser det planlegger du ikke å ta direkte betalt for alkoholen. So far so good. Du tar imidlertid betalt for adgang, noe som er mer problematisk. Jeg vil anta at så lenge det er klart for tilsynsmyndigheten hvordan du har beregnet CC, og så lenge det går klart frem av beregningen at du ikke på noen måte har tatt deg betalt for alkohol, vil du gå klar av bevillingsplikten. Stabaek_fan viser over til alkoholloven pgf 4-1 annet ledd. Det kan under ingen omstendigheter skjenkes privattilvirket alkohol tilvirket uten bevilling under en kommunal skjenkebevilling. Søker du om ambulerende skjenkebevilling vil du altså effektivt sett forby deg selv å skjenke. Som nevnt over må du bare dette dersom du skal ta betalt for alkoholen. Du må i tillegg følge alkohollovens andre regler - å gi bort alkohol i markedsføringsøyemed er forbudt, å gi bort til mindreårige er forbudt (men å gi bort generelt er ikke, så lenge det er privat sammenheng). wow... my head hurts! Var noe komplisert dette her :-P Men takk for utfyllende forklaring :-D -frank Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Første avsnitt tar for seg spørsmålet om du bryter med vilkårene for å slippe tilvirkningsbevilling (altså, kan du gjøre dette uten å få smekk fordi du burde søkt om bevilling for å brygge alkohol). Andre avsnitt er en generell redegjørelse for når man er bevillingspliktig. Tredje avsnitt går inn på din konkrete situasjon og om du er bevillingspliktig. Fjerde avsnitt påpeker at du ikke bør søke om skjenkebevilling selv om du ikke er pliktig, fordi skjenkebevilling innebærer forbud mot skjenking av privattilvirket alkohol. Og femte avsnitt er en påminnelse om at alkohollovens andre regler gjelder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå