Gå til innhold

Harddiskkabinett

Novis1

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å legge alle DVD-filmene mine over på en harddisk for bedre å holde styr på dem og lette tilgangen til dem. Dette skal være et fullt lovlig alternativ så lenge jeg beholder DVDene.

Samlet datamengde er rundt 4-5 TB og øker, så én enkelt HD er ikke noe alternativ, og flere løsdisker (eksterne harddisker) vil også være vanskelig å holde styr på.

Jeg lurte derfor på om det går an å få tak på/bygge et harddiskkabinett som også kunne bygges ut etter hvert som datamengden øker.

Finnes det noe slikt å få tak på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo ha sata-porter også?

Hva med en nas?

Det beste er vel et kabinett med 20 plasser / laget for server.

Så har du 2-3 pci-xkort med sata + hk så har du dvd-server.

Så fyller du kun opp med 3TB-disker , da vil du ha 24 TB bare på ett HK uten tilleggskort.

Det blir værre når du skal ha inn blu-ray.

Lenke til kommentar

Det må være slik at dette kabinettet kan kobles til en PC, men også plugges rett til TVen

Kan vel ikke forvente at en slik disk skal fungere med en TV. Antar at en TV kun kan lese USB disk med FAT32 format, og det er ikke noe man vil finne på å bruke på store disker.

En nettverksdisk er en mer fornuftig løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel ikke forvente at en slik disk skal fungere med en TV. Antar at en TV kun kan lese USB disk med FAT32 format, og det er ikke noe man vil finne på å bruke på store disker.

En nettverksdisk er en mer fornuftig løsning.

Per i dag så eier jeg ingen TV. Tar også i mot tips for hva jeg bør kjøpe. Skal nesten bare se film på TVen.

Lenke til kommentar

Du må jo ha sata-porter også?

Hva med en nas?

Det beste er vel et kabinett med 20 plasser / laget for server.

Så har du 2-3 pci-xkort med sata + hk så har du dvd-server.

Så fyller du kun opp med 3TB-disker , da vil du ha 24 TB bare på ett HK uten tilleggskort.

Det blir værre når du skal ha inn blu-ray.

Kan du si litt mer om hva en nas er, hvordan den funker og hva den inneholder.

Lenke til kommentar

Nas er Network-attached storage, de boksene du ser er en liten pc med eget lite OS hvor alt er satt opp med kontrollpanel. For eks raid.

De kan du bruke, komplett har salg på de 3 uker i mnd, men de tar 2-4TB om du ikke skal opp i 10+K kroner.

Det billigste her er å bygge en egen data, på samme måte som du hadde bygget eller kjøpt en vanlig pc.

Men denne maskinen har du plass til så mange disker på 3TB som du har sata-kontakter på hovedkortet.

Typisk 8-10 stk. Det blir da 30TB

Utover det kan du kjøpe egne kort for 300-600kr som har 2-4-6-8-10 sata-porter i seg hvor du kan montere opp flere disker avhengig av hvor mange kabinettet fysisk har plass til / porter du har ledig ( som du kan utvide så lenge du har ledige spor på hovedkortet)

Da kan du få 100TB i en maskin, det blir den beste løsningen om du skal lagre mye.

Du bruker jo bare hovedkortets kontakter først, 30TB holder jo lenge.

Men du vil koble denne pcen på nettverket ditt så du kan sitte på andre maskine/TV og se disse filmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...