Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Krise - PC'en smalt og nå er den død


Anbefalte innlegg

I går fikk jeg ikke skrudd av PC da den liksom ikke kom ut dvale. (har skjedd før). Måtte da bryte strømmen på knappen bak på strømforsyningen.

 

I dag da jeg skrudde på strømmen i strømforsyningen så kom det et heftig smell da jeg trykket PÅ knappen foran på PCèn. Og litt brent lukt.

 

Smellet kom med et lite lyn og jeg mener bestemt det kom fra området hvor strømforsyningen sitter.

 

Hva kan ha skjedd?

 

Kan det bare være strømforsyningen som er gåen?

 

Vil PC ' en kunne virke om jeg evt får ny strømforsyning?

 

Eller er det slik at om dere mener at strømforsyningen virker som logisk - tar den med seg og ødelegger resten tingene i kassa?

 

Det er en ca 4 år gammel spill PC fra Netshop:

Foxconn P35A HK

Intel Quad 6600 (2.4 GHz) CPU

6GB DDR2-minne PC6400 800MHz

ATI Radeon HD 4770

 

Jeg vil jo helst ha liv igjen i kassa, men største krisen er jo en del ting på harddisken, men det kan kanskje reddes på annen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta backup av harddisk på en annen pc og bruk reklamasjon ? 5 års reklamasjons rett på slike produkter....

 

Takk for svar!

 

Åssen tar jeg backup - må jeg ta harddisken fysisk ut av maskinen da - og den må settes inn i en annen PC?

 

5 års garanti var interessant - gjelder det selv om jeg har satt inn mer ram, satt inn bedre skjermkort og bedre CPU vifte, samt en del små vifter da det var plass til det og ikke satt inn fra Netshop. (det er vel de tingene jeg har som jeg mener selv jeg har gjort for å bedre PC med gjennom de ca 4 årene jeg har hatt den).

Lenke til kommentar

DIsken kan settes inn i en annen PC, eller du kan anskaffe et USB adapter. Eks: http://www.komplett....aspx?sku=344906

Er mye mulig at det bare er PSU som er gåen. Det pleier ikke å medføre feil på andre ting.

 

OK - dette kan jo kanskje høres litt lovende ut...

 

Det var helt tydelig fra det området hvor PSU sitter at det smalt og kom et kraftig lys. Samt litt sånn brent lukt...

 

Er PSU universal greie - one fits all...

 

Siden en her tidligere nevnte 5 års reklamasjon må jeg kanskje sende PC til Netshop da...hvor den ble kjøpt for 4 år siden sånn ca...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Så sant PSUen ikke var av billigste sort, burde det ikke ha skjedd mer enn at kun den er død - noe liknende har skjedd meg med en PC P&C 1200w PSU, da den smalt skikkelig - med tihørende brent lukt og begrenset røyk - mens jeg satt å brukte PCen.

Sendte inn PSUen, fikk pengene tilbake, kjøpte og monterte ny PSU og startet opp...eneste som tydet på at noe var skjedd i det hele tatt var beskjeden om at "Windows ble ikke avsluttet på riktig måte", med videre valg om oppstartsmåte.

Var dog noe nervøs for å starte Warcraft 3 igjen første gang etterpå, da det var det jeg satt med da det smalt. :p

 

For ekstern tilkobling av disken og uthenting av data, ville det kanskje være bedre/enklere med et eksternt kabinett, ala dette (som jeg selv har gode erfaringer med btw.):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603861

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Snakket med Netshop i dag.

 

Som dere antyder - mener også de at det mye mulig er PSU og at det ikke ellers har skadet maskinen.

 

Og siden denne var fra / og bygd av dem kunne jeg sende den inn og de byttet PSU.

 

Eller så kunne jeg bytte PSU selv - og jeg valgte det. La i ett par hundre lapper i mellom og fikk en litt kraftigere.... I tilfelle jeg vil bytte til kraftigere skjermkort (det er vel stort sett der jeg kan få litt mer futt i denne ellers mer el midre utrangerte maskinen....)

 

Så nå håper jeg at jeg klarer byttet selv. Iflg Netshop var det enkelt og siden jeg har byttet litt skjermkort, satt DVD spiller, satt i Vifter osv mente de jeg klarte dette fint. Jeg lot meg overbevise, selv om jeg nok synes det ser veldig ledningsvirvar inni der...

Lenke til kommentar

Eller så kunne jeg bytte PSU selv - og jeg valgte det. La i ett par hundre lapper i mellom og fikk en litt kraftigere....

Jeg tror kanskje uansett at jeg ville ha prøvd å kopiere viktige filer fra harddisken før jeg koblet den nye PSU'en til de gamle komponentene i PC'en.

Sånne dingser er enkle å bruke: http://www.komplett....aspx?sku=651424

 

Ok - jeg kjøper en slik.

 

Kobler den til lap top jeg som er eneste pc jeg har pr nu.

 

skrur ut harddisken av kabinettet og stapper den ned i saken du linker til. Så går alle data over i lap top?

 

Så enkelt som det?

Lenke til kommentar

Da fikk jeg ny PSU av Netshop.

 

Monterte inn og startet opp. PC startet og alles ok.

 

Avsluttet maskinen da jeg ikke var ferdig med deksel og rydde i ledningene.

 

Ryddet opp og avsluttet monteringen - maskinen starter, men i bootingen får jeg nå plutselig bluescreen.

 

Feilmelding er 0x0000007E.

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Prøver meg her igjen..

 

Jeg fikk liv i PC med ny psu. Kjøpte en litt kraftigere - i håp om å holde liv i PC noe til.

 

Så fant jeg ut at bluescreen skyldtes ram feil. Fikk fikset det og justert opp til 8 GB ram.

 

Men PC er likevel treig, selv om det går i rykk og napp.

 

Kan det skyldes harddisken? (synes det er mye harddisk støy i perioder hvor den jobber treigt - henger litt).

 

Bør jeg vurdere å bytte den?

 

I så fall hva kan jeg bruke (se PC spesifikasjoner lenger opp) og klarer jeg å bytte selv?

(å bytte praktisk skal jeg kunne klare - men klarer jeg å få flytte data over og at den starter opp igjen).

 

Tips mottas med takk:-)

Lenke til kommentar

Vel ville tatt backup av det du vil beholde fra den disken ganske kjapt hvis du har begynt å høre mye høy støy/klikkelyder, når det kommer til harddisker så står du nå fritt til å velge det som passer for deg om det så skulle være en disk på 300gb eller 2tb eller kanskje en ssd.

Nå det beste med en ny disk vil være å kjøre en ny windows installasjon men om du vil gjøre det litt enklere så kan du lage et image av disken du har nå å få alt som det er nå på den nye disken.

Lenke til kommentar

Xprez er inne på noe.

 

Dersom du har sterk mistanke til at harddisken tar kvelden snart. Da ville jeg først og fremst prioritert å kopiere ut ting som er helt uerstattelige av filene for deg. Familiefoto eller hva det måtte være.

 

Så kan du investere i et diskkloningsverktøy eller lete fram gratis slike verktøy. Brukergrensesnitt kan være enklere om man kjøper slikt fra for eksempel Acronis (True Image) med flere slike kommersielle aktører.

 

Harddisker er en komponent som er uavhengig av resten av hardware (skal ihvertfall være det). <Bortsett fra grensenittet da IDE, SCSI, S-ATA, USB, Thunderbolt, men det sier seg vel selv>

 

Inni mellom kan man komme over hardware som ikke er kompatibelt med hverandre, men det er ganske sjeldent. Husker jeg hadde en Adaptec SCSI kontroller som ikke var kompatibel med et ATI skjermkort, men det var på 90-tallet en gang. Gjett hvem som var interessert å fikse det? Jo ATI. Adaptec svarte aldri på henvendelsen min. Hadde handlet skjermkortet i utlandet på ferie, og da kunne jeg ikke gå til noen norsk forhandler for å få hjelp. Annet enn med Adaptec-kortet, men det gjorde jeg jo ikke.

 

SSD kan være en ide. Men "snurredisk" har større lagringsplass. En SSD i kombinasjon med snurredisk kan jo være fint å ha. Men du har jo brukt en del penger på oppgradering allerede, så kanskje greit å starte forsiktig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du har 4 stykk 3 Gb/s SATA-kontakter på det hovedkortet. En SATA (S-ATA) disk enten som SSD eller "snurredisk".

 

Alternativt kan du også bruke e-SATA, siden hovedkortet ditt har en slik kontakt, men da må du nok kjøpe kabel siden det ser ut som om hovedkortpakken din ikke inneholder den, pluss at harddisken må sitte i et eksternt kabinett-type, alternativt finnes USB 3.0 minnepenner som har e-SATA kontakt i andre enden av minnepennen, men kanskje det er nok tregere enn SSD uten at jeg har forsøkt. Hastigheten vil være helt lik (litt avhengig av hvilken kontrollerchip på hovedkort de forskjellige kontaktene er koblet opp i mot) mellom e-SATA og SATA (forutsatt samme disk testes med).

 

http://www.newegg.co...N82E16813186119

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for alle svar:-)

 

jeg tror ikke jeg er der at disken "ryker" (har hatt den engang før og kjenner igjen lyden dere beskriver). Men visste om den kanskje var tregere enn da den var ny om slikt går ann.

 

Så lurte jeg på om (har jo brukt litt peng ja) om en budsjett disk ville gjøre pc mer kjapp - glad.

 

Men jeg er jo grønn - og kopiere, flytte OS osv ikke min greie.

 

Kan jeg kjøpe en ny disk - sette den inn i kabinett og i funksjon og så flytte ting fra gammel disk over til den nye. Kutte ut den gamle eller ha begge i skjønn forening.??

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Åssen tar jeg backup - må jeg ta harddisken fysisk ut av maskinen da - og den må settes inn i en annen PC?

 

5 års garanti var interessant - gjelder det selv om jeg har satt inn mer ram, satt inn bedre skjermkort og bedre CPU vifte, samt en del små vifter da det var plass til det og ikke satt inn fra Netshop. (det er vel de tingene jeg har som jeg mener selv jeg har gjort for å bedre PC med gjennom de ca 4 årene jeg har hatt den).

 

Her er mitt gode tips:

 

1. Brenn Linux Live-CD på en plate. Lubuntu er å anbefale.

 

2. Sett harddisken inni en annen maskin, bærbar vil også funke hvis harddisken er kompatibel.

 

3. Start opp PC-en med harddisken og Linux-CDen inni. Hvis det ikke skjer noe, eller du får bluescreen eller noe, gå til Step 4.

 

4. Når datamaskinen med harddisken som du nylig satt inn starter opp, trykk på Delete, F1 eller F2. Evt. F10.

 

5. Gå til en fane som heter Boot. Dette kan variere fra maskin til maskin. Sett CD-ROM som første oppstartssekvens.

 

6. Start opp maskinen din.

 

7. Linux vil virke litt fremmed, trykk på "Computer" på skrivebordet. Ta alle dataene du vil ta vare på fra harddisken din og legg dem over på en USB-minnepinne. Brenn evt. en CD hvis du har muligheten.

 

Dette var det jeg ville gjort hvis jeg hadde vært deg.

 

Hjertelig Trololo

 

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

Takk for alle svar:-)

 

jeg tror ikke jeg er der at disken "ryker" (har hatt den engang før og kjenner igjen lyden dere beskriver). Men visste om den kanskje var tregere enn da den var ny om slikt går ann.

 

Så lurte jeg på om (har jo brukt litt peng ja) om en budsjett disk ville gjøre pc mer kjapp - glad.

 

Men jeg er jo grønn - og kopiere, flytte OS osv ikke min greie.

 

Kan jeg kjøpe en ny disk - sette den inn i kabinett og i funksjon og så flytte ting fra gammel disk over til den nye. Kutte ut den gamle eller ha begge i skjønn forening.??

 

Siden maskinen fortsatt fungerer, så kan du bare lage en mappe på skrivebordet som heter "Backup". Kopier alle filene du vil ta vare på til den.

Lenke til kommentar

Det kan han gjøre. Men jeg ville i tillegg flyttet/kopiert det fra den mappen etterpå til en ekstern enhet (harddisk, minnepenn eller hva du liker med størrelse stor nok (trenger ikke alltid så stor lagerplass til private data, alt ettersom)). Hovedgrunnen for denne ekstra backup'en er at du skal kunne overskrive helt (formatere) etterpå. Gir ofte best resultater om du skal fortsette å bruke den gamle disken som tilleggsstasjon.

 

HUSK AT STEGET SOM BESKRIVES OVENFOR ER EN TILLEGGSBACKUP (SIKKERHETSBACKUP) TIL LØSNINGEN NEDENFOR - DISK-KLONING. DET ER DEN NEDENFOR DU SKAL LEVE MED VIDERE OM DU GÅR FOR DEN:

 

Et kommersiellt program vil være enklere å bruke enn noe linux-greier. Begge løsninger (også Linux-programvare) kan gjøre jobben. Tror du klarer det med å ha et slikt verktøy. Ikke koster det skjorta heller. Og de har titt kampanjer i juletid og andre stunder.

 

Acronis True Image (veldig populær programvare)

http://www.acronis.c...ucts/trueimage/

 

Paragon Harddisk Manager 12 Suite

http://www.paragon-s...e/hdm-personal/

 

Selv om du ikke trenger support kan det være greit å vite at det finnes, hos noen koster dette ekstra, hos andre kan det være inkludert en begrenset periode som følger det produktet du kjøper:

 

 

Acronis:

http://www.acronis.com/support/

 

Paragon:

http://www.paragon-s...pport/services/

 

Tror ikke du trør feil med noen av disse. Du vil også kunne nyte av tilgjengelighet på support (ekstra kostnad og kanskje inkludert)

 

ALTERNATIVT

 

Om du er trygg på hva du holder på med. Kan du klare å ta backup av alt du har av private filer. Så gå for en reinstallasjon på den gamle disken. Men dette er kanskje ikke målet, dersom du starter å tvile litt på helsen til enten den gamle "Windows"-innstallasjonen eller helsen til disken. Dersom du tviler på helsen til den gamle disken. Så ville jeg aldri brukt den til videre lagring annet enn til filer som ikke er så viktige for deg.

 

Alternativt kan en reinnstallasjon gjøre at ting blir ryddet grundigere opp i. Uansett kan et verktøy som de to ovenfor kunne hjelpe deg til backup-jobber for fremtiden, så en helt bortkastet investering er det ikke, selv om du ikke går for Disk-kloning / Disk-migrering (migration)

 

DISK-KLONING VIL IKKE RYDDE I DIN WINDOWS FOR DEG. KUN GI DEG MULIGHETEN TIL Å GÅ OVERPÅ BEDRE HARDWARE DERSOM DET VISER SEG Å VÆRE PROBLEMET. DEN TAR DESSUTEN VARE PÅ ALT SLIK DET LIGGER INNSTALLERT NÅ PÅ DEN GAMLE-DISKEN DIN.

 

Det kan godt hende at svaret til treg respons ligger i registeret og antall startup-programmer som kjører i systemtray, diskfragmentering og slike aspekter.

 

Svaret kan være å rydde i Windows. Selv om dette er en litt vanskeligere metode å bli trygg på som nybegynner. Det er mye å lære seg av hva slags tiltak man kan ta i bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...