Gå til innhold

[Løst] Forslag til nytt "standard" objektiv?

Anbefalte innlegg

Har et Canon 600D kamera, men ønsker nå å bytte ut standard objektivet "18-55mm" med noe bedre.

Selv har jeg vurdert dette objektivet: Canon EF 16-35mm F2.8L II USM

Hva vil dere anbefale?

(Ønsker ikke et EF-S objektiv, da jeg sansynligvis kjøper et 5D Mark II snart)

Objektivet skal ikke brukes til noe spessielt, men må være et greit "All round" objektiv.

Vil tippe 50% av bildene vil bli tatt innendørs, med generelt dårlig belysning.

Det eneste som jeg ikke har behov for er macro. Tar ofte noen bilder av natthimmelen, men da benytter jeg meg av Canon 85mm 1.2

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16-36 er en vidvinkel-zoom, hva med Canon 17-55 f/2.8 IS usm som er en normal-zoom men har samme blender.

Personlig har jeg Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS usm grunnet det store brennvidde-spektret også siden jeg ofte synes f/2.8 blir for lite i de situasjonene jeg trenger stor blender "lite tall". da har jeg et par fastobjektiver til de situasjonene.

Skarpheten på alle nevnte er i øvre klasse når det gjelder Canon sine zoomer.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne vært greit og nevne i førsteposten så du slapp og lese alle disse unødvendige postene.

Utenom det objektivet du har nevnt 16-36mm finnes det mange forskjellige men alle begynner på 24mm, så som Canon 25-70mm og Canon 24-105mm.

Skal du kjøpe et Canon fullformat er dette forstålig hvis ikke har det ingen hensikt og kun benytte EF objektiver.

Lenke til kommentar

Hva med 24-70 f/2.8L (ver. I eller II)?

Går vel for å være en av de beste allround zoomen man kan få tak i. Ver II er dog dobbelt så dyr som ver I, men skal være en del bedre.

Ellers så har du jo 24-105 f/4.0L som også er flotte saker, men da mindre lyssterkt. Skal man i hovedsak ta bilder i god belysning og bruke stativ når lyset er for dårlig, så er dette et fornuftig valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Går vel for å være en av de beste allround zoomen man kan få tak i. Ver II er dog dobbelt så dyr som ver I, men skal være en del bedre.

Skal ta en titt på denne.

Besøkte hjemmesiden din: utrolig mange flotte bilder!!

Lenke til kommentar

Anbefaler 17-40 L. Har brukt det mye både på 1D, 500D,40D og 5D mk II. Har hatt to eksemplarer og begge har vært knivskarpe. Om ikke f 4 er for lite så anbefaler jeg deg å prøve den.

EDIT så nå denne kommentaren : Vil tippe 50% av bildene vil bli tatt innendørs, med generelt dårlig belysning.

Så da faller vel f 4 bort :)

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Skal ta en titt på denne.

Besøkte hjemmesiden din: utrolig mange flotte bilder!!

Takk for det frecjoha :)

Når du sier at 50% av bildene dine vil bli tatt innendørs så faller nok 24-105 f/4.0L bort ja, så sant du ikke bruker ekstern blits.

Da ville jeg kombinert 24-70 f/2.8L med en billig Canon 50mm f/1.8 eller evt. f/1.4 versjonen som er litt dyrere.

Det kommer liksom litt ann på hvor mørk stuen blir.... ?

Lenke til kommentar

Skulle jeg snart oppgradert til 5D2 (eller 5d3) ville jeg i utgangspunktet prøvd å overleve med 18-55 inntil vidre, eventuelt kjøpt f.eks et brukt Tamton 17-50 F2.8 hvis det er bedre lysstyrke du først og fremst er på jakt etter og solgt det igjen senere.

16-35 som du foreslår har jeg aldri brukt selv, men det vil fungere som en normalzoom med litt vel begrenst zoomområde (synes jeg) på crop. Når du oppgraderer har du da en vidvinkelzoom og må kjøpe ny normalzoom uansett. Er det det du ønsker?

Alternativt kan du gå for 24-105 IS eller 24-70 F2.8 med en gang og har da normalzoom når du oppgraderer, men en normalzoom med veldig dårlig vidvinkel så lenge du har crophus.

Er du villig til å gå rett på 24-xxx kan du også vurdere Tamron 24-70 F2.8 VC som jeg ser har fått bra kritikker, også i forhold til Canons gamle 24-70 og i tillegg får du da stabilisator som du ikke får selv på Canons nyeste versjon.

Tror det viktigste er å tenke gjennom når du skal oppgradere og om du kan leve med 24mm frem til det. Hvis ikke og du har råd til å kjøpe 16-35 nå og en ekstra normalzoom sammen med 5D2 er det sikkert et greit alterantiv, men med begrenset buskjett er nok en brukt F2.8 cropzoom i første imgang rimeligste alternativ. Burde være mulig å selge igjen uten særlig tap og da står du helt fritt til å velge det du foretrekker når du oppgraderer.

Lenke til kommentar

hei,

må det på død og liv være zoom?

Jeg ser du bruker 80 f/1.2L og jeg tenker 35 f/1.4L vil komplettere denne flott.

35L er så skarp at den dekker fint 50mm brennvidde med litt beskjæring i etterkant.

blir 35mm for trangt til innebruk på crop, er det jo bare å kjøpe 5D :)

P-E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...