Gå til innhold

Paralympics 2012 - den kanskje ikke alt for store tråden

bas

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig ta dette i den andre OL-tråden, men noen påstår at London OL er over og stengte tråden...... ;)

Er mest av nysgjerrighet jeg spør, og det er ikke for å gjøre spott og spe på utøverne som gjør en fantastisk innsats tatt deres funksjonshemminger i betrakning, men hvordan i all verden klarer arrangørene å gjøre øvelsene rettferdig? Jeg har ikke satt meg inn i dette, men har forstått at de kategoriseres etter funksjonshemming og skal i så måte møte likeverdige motstandere, eller tar jeg feil? Så på f.eks svømming i går, og det var mildt sagt en pussig konkurranse. Noen starter oppe på blokka, mens andre startet i vannet, og det var i hvertfall 2-3 kortvokste i heatet som ikke hadde nubbsjangs mot de med "normal" kroppsfasong, det virket for meg som en fullstendig mismatch. Kan jo ikke være mye motiverende, ei heller rettferdig :shrug:

Så også noe som heter Goalball (eller noe i den dur), merkelig greier. To lag med tre på hver side av en banen med bind for øyenen. Målet var like bredt som banen, altså alle tre spillerne på laget fungerte som keepere i et kjempestort mål, og så var det om å prøve å rulle ballen i målet til motstanderen (i blinde). For meg virket det som denne øvelsen går mest på å teste sansene, altså hørselen, for å høre hvor ballen rullen og slenge seg etter den. Skal ikke rakke ned på noe, men dette virker mer som en dårlig barnebursdag leik enn noe annet.

En ting som imponerte meg, men som fortsatt var uhyre merkelig, var fotball med bind for øyenen. Ikke fatter jeg hvordan de fikk det til, men det var en sinnsyk ballkontroll på noen av de gutta, skulle neste tro ballen var limt til skoa noen ganger. Hvordan de klarer å orientere seg skjønner jeg ingenting av, men mål scora de som bare det på "langskudd" (liten bane).

Jaja, veit ikke hvorfor jeg laget denne tråden, måtte bare dele at jeg synes det er så mye rare øvelser, blir helt forfjamset av å se på en del av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...