Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol og psykisk sykdom

Sondren

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et ''problem'' jeg har lyst til å lufte og høre evt innspill som kan hjelpe meg videre.

Jeg har begynt å drikke omtrent daglig. Det er ikke snakk om fyll, men gjerne 2-3 glass vin eller 2-3 pils. Jeg gjør det fordi det smaker godt, liker rusen og jeg føler det hjelper veldig mot angst og annen psykisk sykdom. Jeg er diagnostisert med paranoid schizofreni og sliter en god del med sosial/forventningsangst og alvorlig depresjon. Jeg føler at alkoholen hjelper meg gjennom dagene, men har også begynt å tenke at det kan utvikle seg til et problem senere. Jeg bruker selvsagt ikke noe annen form for rusmidler, heller ikke sigaretter eller snus, så jeg føler at alkoholen er det eneste jeg kan ''kose'' meg med.

Har jeg et alkohol problem?

Mvh

Sondre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har det nå, så høres det i hvert fall ut som det lett kan utvikle seg til et problem. Vil det være et problem for deg å la alkoholen ligge i noen dager...selv om du har den i hus?

Hei.

Ja, dette var faktisk noe jeg glemte å nevne. Jeg kjøper som regel øl eller vin hvis jeg er ute å handler, og da prøver jeg å spare den til helgen, men det er faktisk ganske vanskelig. Jeg tenker som regel at jeg skal ta ett glass, men det blir som regel mer.

Lenke til kommentar

Er nok en gang full. Har søkt jobb i dag, hvis jeg får den vil jeg sannsyneligvis ta det mye roligere med drikkingen. Det er forferdelig vanskelig å ikke drikke, når hodet sliter som verst, hjelper alkoholen utrolig mye. Men jeg vil ikke fortsette med det. Noen som har noen råd? Lurer på om jeg skal ta kontakt med AA og høre om de er villig til å hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok oppfordre deg til å oppsøke hjelp, for det er tydelig at du drikker mer enn både du selv ønsker og hva som er anbefalt (særlig mtp. din psykiske helse). At alkoholen oppleves som angstdempende og oppløftende kan jeg godt forstå, og det er jo gjerne derfor folk generelt drikker, men problemet her at man vet noe om faren ved å bruke alkohol som selvmedisinering. Særlig er dette problematisk ved alvorlige psykiske lidelser som schizofreni faller inn under da alkoholen på sikt vil gjøre schizofrenien din værre og vanskeligere å behandle.

Å henvende seg til AA kan være en start, men jeg antar at du der vil få beskjed om at du må oppsøke noen andre pga. din schizofrenidiagnose. AA er primært et behandlingstilbud for personer som ikke har rusproblemer knyttet til psykiske lidelser (selv om jeg stiller meg spørsmålet om de egentlig finnes, men det er en annen diskusjon). Derfor tenker jeg at det for din del vil være bedre å oppsøke en lege. Dersom du allerede er i kontakt med helsevesenet ville jeg fortalt dem om alkoholproblemene dine så fort som mulig. Dette kan være en høy terskel å komme over, men det vil være veldig godt for deg når det er overstått.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et ''problem'' jeg har lyst til å lufte og høre evt innspill som kan hjelpe meg videre.

Jeg har begynt å drikke omtrent daglig. Det er ikke snakk om fyll, men gjerne 2-3 glass vin eller 2-3 pils. Jeg gjør det fordi det smaker godt, liker rusen og jeg føler det hjelper veldig mot angst og annen psykisk sykdom. Jeg er diagnostisert med paranoid schizofreni og sliter en god del med sosial/forventningsangst og alvorlig depresjon. Jeg føler at alkoholen hjelper meg gjennom dagene, men har også begynt å tenke at det kan utvikle seg til et problem senere. Jeg bruker selvsagt ikke noe annen form for rusmidler, heller ikke sigaretter eller snus, så jeg føler at alkoholen er det eneste jeg kan ''kose'' meg med.

Har jeg et alkohol problem?

Mvh

Sondre.

Alkohol er en ypperlig "medisin" mot angst, og sammenlignet med valium er det en tryggere medisin.

Snakk med en psykriater om "korrekt bruk" av alkohol, men jeg vil tro at mindre enn 1 liter alkohol med 5% ABV ikke vil være farlig. Et familiemedlem som står meg nært har angst og paranoia -problematikk og har blitt anbefalt av sin lege å ta 4-8cl conac hver kveld like før leggetid for å holde den værste angsten unna. Jeg har og hørt at en joint cannabis har likedans effekt men du har mye mer enn bare angst, og schizofrenien gjør deg noe uforutsigbar, og så er det og at i større menger så blir alkohol en emosjonell forsterker, (dvs. at er man deppa blir man mer deppa og er man glad så blir man gladere).

Men så lenge du vet at du har kontroll på alkoholinntaket ditt og du ikke blander det med potensielt farlige medisiner så vil jeg som menigmann anbefale alkohol framfor reseptbelagte preparater. Men vær klar over at veien fra et kontrolert inntak av et rusmiddel til misbruk er kort.

Her er en artikkel om faresignalene til alkoholisme: http://www.healia.com/healthguide/guides/alcoholism/how-do-i-know-if-i-am-an-alcoholic

Jeg vil legge til at alkoholisme kanskje er bedre enn valium-misbruk men mange mener det motsatt fordi alkohol har et ekstremt dårlig rykte på seg her i Norge, (delvis fortjent).

Lykke til videre!

-frank

Hei alle sammen . Nå er vinteren på vei å i Norge har vi mange husløse og narkomane . Som verken har noe sted å gå eller noen å snakke med. Derfor ønsker vi å kunne bidra med en plass hvor de kan kunne komme å få mat og varme. Støtt dette med å gi ett bidrag inne på linken det har jeg gjort :)

www.omsorg.info

Jeg har valgt og ikke rapportere linken da det sikkert er gjort med de best eintensjoner, men dette er totalt off-topic, og bør være i en egen tråd gjerne, men i denne tråden blir det bare feil!

-frank

Lenke til kommentar

Hei, ser du sliter med litt av hvert. Alkohol har en angstdempende effekt, men kan gjøre psykose vondt verre. Går du på noen type antipsykotika?

Samtidig hjelper det å ha noen å snakke med, siden du er diagnostisert med paranoid schizofreni så antar jeg du har en psykolog/psykiater.

Heisann. Jepp, den hjelper ekstremt mye mot angst og det er det jeg liker så godt med den. Jeg bruker Risperdal, er på en ganske lav dose nå, da jeg har vært oppegående en god stund. Legen snakker om å fjerne den helt, så jeg får se hvordan det går. Jeg har kontakt med psykolog ca 1 gang i mnd, hvor vi snakker om div problemer, har ikke snakket så mye med hun ang lidelsen faktisk, begynte hos en ny for ikke så lenge siden pga angsten.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok oppfordre deg til å oppsøke hjelp, for det er tydelig at du drikker mer enn både du selv ønsker og hva som er anbefalt (særlig mtp. din psykiske helse). At alkoholen oppleves som angstdempende og oppløftende kan jeg godt forstå, og det er jo gjerne derfor folk generelt drikker, men problemet her at man vet noe om faren ved å bruke alkohol som selvmedisinering. Særlig er dette problematisk ved alvorlige psykiske lidelser som schizofreni faller inn under da alkoholen på sikt vil gjøre schizofrenien din værre og vanskeligere å behandle.

Å henvende seg til AA kan være en start, men jeg antar at du der vil få beskjed om at du må oppsøke noen andre pga. din schizofrenidiagnose. AA er primært et behandlingstilbud for personer som ikke har rusproblemer knyttet til psykiske lidelser (selv om jeg stiller meg spørsmålet om de egentlig finnes, men det er en annen diskusjon). Derfor tenker jeg at det for din del vil være bedre å oppsøke en lege. Dersom du allerede er i kontakt med helsevesenet ville jeg fortalt dem om alkoholproblemene dine så fort som mulig. Dette kan være en høy terskel å komme over, men det vil være veldig godt for deg når det er overstått.

Lykke til :)

Hei, og takk for svar.

Jeg har greid å ta det rolig denne uken, nyter bare 3 Corona i dag, drakk såpass mye sist lørdag at jeg ikke aner hvordan jeg kom meg hjem, og var vannvittig fyllesyk på søndag, og følte meg fortsatt dårlig på mandag, så jeg tok det rolig nå.

Jeg skal til psykolog om ikke så lenge, så da tenker jeg å fortelle om dette problemet og håper hun har noen tanker å tilføye som kan hjelpe. At lidelsen blir verre er det ikke noe tvil om, føler egentlig bare at alkoholen hjelper bare der og da, men som du sier på sikt, blir det verre. Det er bare så utrolig utmattende og krevende, at jeg trenger en ''pause'' innimellom.

Mvh

Sondre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...