Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjullager på opel corsa 1,4, kor mykje slark?


balder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, all slakke skal IKKE være borte, det betyr at lagret har forspenn og det skal IKKE koniske lagre ha. Det skal være en så liten som mulig slakke. Har den kronemutter eller kroneblekk over muttra for låsing? Som regel gir begge løsninger flere måter å sette splinten inn på slik at det er mulig å oppnå ca. rett lagerklaring.

Lenke til kommentar

Nei, all slakke skal IKKE være borte, det betyr at lagret har forspenn og det skal IKKE koniske lagre ha. Det skal være en så liten som mulig slakke. Har den kronemutter eller kroneblekk over muttra for låsing? Som regel gir begge løsninger flere måter å sette splinten inn på slik at det er mulig å oppnå ca. rett lagerklaring.

Eg veit ikkje kva kroneblekk eller krnoemutter er, men det er ein sekskant mutter med hull i og som eg skrur til. Setter splitten i hullet.

Lenke til kommentar

Nei, all slakke skal IKKE være borte, det betyr at lagret har forspenn og det skal IKKE koniske lagre ha. Det skal være en så liten som mulig slakke. Har den kronemutter eller kroneblekk over muttra for låsing? Som regel gir begge løsninger flere måter å sette splinten inn på slik at det er mulig å oppnå ca. rett lagerklaring.

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt denne diskusjonen.

 

Det vi diskuterer her er flisespikkeri. "Så liten som mulig slakke" eller "Akkurat ikke slakke" er stort sett samme greia. Hvis koniske lager var så fintfølende, så ville man hatt spesial-utstyr for å stramme dem. Det er så mange kompliserte "metoder" og fremgangsmåter på denne lille operasjonen at jeg blir helt svett.

 

Grunnen til at jeg sier at slakken akkurat skal være borte, er fordi det er vanskelig å gi råd over nettet om dette til noen som ikke har det i fingrene. Enten blir slakken ofte for stor eller lageret settes for hardt til slik at det går varmgang i det. Ingen av delene er holdbare.

 

Dette er ikke så hårfint som mange skal ha det til og mange lar det gå prestisje i dette. Jeg har gjennom hele min karriere som mekaniker brukt samme metode som min mentor lærte meg og han har brukt denne metoden i 25 år og aldri har et lager røket i ettertid. Det er også vanskelig å drite seg ut med den metoden siden det er vanskelig å misforstå den og man har et holdepunkt som ikke gir rom for feiltolkning.

 

La hjulet stå på. Stram til slakken akkurat er borte. Passer ikke splinten, så løsn mutteren tilbake en millimeter eller to til den passer i hullene. Det går nok helt fint. Om du da har litt slakke igjen, så går det helt fint.

 

Dette er ikke kvantefysikk. Så lenge du ikke strammer lageret slik at det ligger i press eller at det er stor slakke i det, så vil det gå bra. Er slakken akkurat borte, så ligger ikke lageret i press og du trenger ikke tenke på at du for mye slakke heller. Problemet er løst! :)

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at det i enkelte tilfeller FINNES spesialverktøy for dette. Ford har f.eks brukt koniske lagre MED spacere slik at lagrene ikke er justerbare. Jeg er enig i at det finnes mange mer eller mindre bortkasta metoder for justering av lagre, men det forandrer ikke de faktiske forhold. Argumenter som "brukt denne metoden i 25 år og aldri har et lager røket i ettertid" faller på sin egen urimelighet. Hvordan skal noen kunne vite at de ikke har gjort noen feil? Det er slettes ikke sikkert at de har fått vite om det. Blir litt som i forrige uke da jeg poengterte for en eldre kollega at han gjore noe feil. Jeg fikk til svar at "det er sånn jeg gjør det..."

 

Jeg betviler på ingen måte at du er i stand til å justere en lagerklaring, men å beskrive for noen at slakken skal være borte resulterer veldig ofte i at utrenede hender legger forspenn. Derfor er jeg litt tilhenger av "flisespikkeriet" som du kaller det. Ikke alle er i stand til å skille mellom "akkurat borte" og 10 grader forspenn.

Lenke til kommentar

Uff... her er vi i gang.

 

Det å justere et lager er en treningssak. Man "får det i fingrene". Har man for mye slakk blir det feil og har man for stort spenn bli det feil. Derfor er det å akkurat justere bort slakken en klar grense å forholde seg til. Klarer man ikke å kjenne når slakken akkurat forsvinner, så sett bilen på verksted og ikke skru selv.

 

I forhold til at en metode som er brukt av en verksmester i 25 år, samt viderelært til alle lærlinger ikke er et gyldig argument og faller på sin egen urimelighet, så er vel å ta litt hardt i. Jeg har jobbet på to verksteder, under to verksmestere, og begge verksteder brukte denne metoden. Jeg vil tro at de ville fått en del biler tilbake hvis de brukte feil metode på alle koniske lager.

 

Jeg har selv brukt denne metoden på alle mine biler (bl.a. 4 Opel Kadetter med samme lager som OT har) og ingen lager har røket i ettertid.

 

Utover dette så finnes det spesialverktøy for ALT, men det betyr ikke at man bruker det. En mekaniker som ikke kan justere et konisk lager uten verktøy bør, med all respekt, seriøst begynne å få jobben sin litt i fingrene.

 

Jeg har overhodet ikke gitt inntrykk i at "slakken bare skal være borte" og ferdig med det. Jeg skrev:

 

La hjulet stå på. Stram til slakken akkurat er borte. Passer ikke splinten, så løsn mutteren tilbake en millimeter eller to til den passer i hullene. Det går nok helt fint. Om du da har litt slakke igjen, så går det helt fint.

 

Dette er ikke kvantefysikk. Så lenge du ikke strammer lageret slik at det ligger i press eller at det er stor slakke i det, så vil det gå bra. Er slakken akkurat borte, så ligger ikke lageret i press og du trenger ikke tenke på at du for mye slakke heller. Problemet er løst!

 

Jeg skrev også:

 

Grunnen til at jeg sier at slakken akkurat skal være borte, er fordi det er vanskelig å gi råd over nettet om dette til noen som ikke har det i fingrene. Enten blir slakken ofte for stor eller lageret settes for hardt til slik at det går varmgang i det. Ingen av delene er holdbare.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Litt slakk skal det jo være, men å beskrive hva "litt" slakk er over nettet er fryktelig vanskelig.

 

Nettopp! Det må nesten sitte i fingrene. Nå er det likevel slik at at hvis man akkurat justerer bort slakken, så er det helt innenfor rammene. Likevel er det alltid noen som overdriver og da blir det for mye spenn.

 

Det jeg uansett prøver å si noe om er at dette er ikke kvante-fysikk og det er ikke så på håret. Er slakken akkurat justert bort, så kommer det til å fungere helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...