Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[dsl] inn/ut hastighet og priortert nedlasting

Anbefalte innlegg

Jeg har sett gjennom mange forum og sider etter å finne en løsning på hvordan man forbedrer nedlastingshastigheten når man laster ut.

Alle trådene her på hw.no kommer alltid inn på duplex spørsmålet, der folk krangler om linjene til telenor er full duplex eller halv duplex, noe som har null med problemet å gjøre, linjene er full duplex.

Som jeg har forstått det etter å ha søkt gjennom nettet, så er grunnen til at nedlastingshastigheten synker at du må sende ut pakker for å kunne motta pakker, så når du laster ut fullt, blir mindre pakker brukt til dette, dette heter noe med ACKs. Og bare begrense linjen med f.eks bandwidthcontroller hjelper ikke.

Jeg har funnet ett program som løser med å prioritere nedlasting, jeg kan faktisk laste ned i tophastighet mens jeg laster opp. DU Super Controler, www.homeqos.com . Problemet med Super Contoler er at det er 30 dagers begrensning, som så vidt jeg har kommet fram til er umulig å gjøre noe med. Vurderte å kjøpe programmet, men synes betalingsmåten var unødvendig tungvindt.

Så det jeg ser etter er altså ett program som fungerer på samme måte som du super controler. Siden nedlasting faller fra 90 kb/s til 7 kB/s trengs dette ganske sårt :cry:

Har adsl fra telenor 704/128, og kjører windows XP pro.

Siden jeg kan null om tcp/ip så er det selvfølgelig mulig at dette kan ha en annen årsak, men super controler løser som sagt problemet mitt med å prioritere nedlastingspakkene. Men har du noe smart å si om duplex må du jo selvfølgelig gjerne slå deg løs.

Takk til alle som kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia!

Jeg bruker også DU Super Controler. Fungerer plettfritt hos meg også :)

Kanskje du kan spørre produsenten om å hjelpe deg med å registrere det hvis du synes det var altfor vanskelig. Det er i grunn enkelt, bare å bruke ditt VISA kort og fylle ut et skjema. Du får koden til programmet på epost umidellbart etter at du har registrert deg.

Aireal

Lenke til kommentar

Og ha kjip limit på funker ikke, du begrenser hele linja, så nedlastingen er likevel fucked.

Problemet er at jeg ikke har visa kort, og bankbetalingen så litt kjip ut.

Du som hadde betalt det, kan jeg bruke dette på flere pcer, eller må jeg kjøpe en lisens til hver pc i huset?

Kan fint lite om nettverk og INGENTING om linux, så tror jeg holder meg unna linuxbox :)

Lenke til kommentar
Og ha kjip limit på funker ikke, du begrenser hele linja, så nedlastingen er likevel fucked.

Så hvorfor funket dette på DC++ hos meg da?

Edit: jeg kom opp i 80KB/s når jeg satte maks upload til 1kB/s med netlimiter. Hvis jeg ikke brukte dette programmet og hadde hele uploaden min tilgjengelig så fikk jeg som regel ikke mer enn 10-15kB/s i nedlasting. Nå ligger jeg derimot på 1,3MB/s begge veier til kun et par hundrelapper mer. Telenor er dyrt!

Lenke til kommentar

Dette blir vel sånn halveis off topic.

Tenkte jeg skulle gå litt gjennom dette, så det blir rett.

Hva er ACK?

ACK som man kaller disse pakkene er forkortelse for acknowlege; som betyr bekreftelse.

Hva har man ACK til?

Når man skal laste ned et eller annet trenger avsender å vite om den pakken han sendte avgårde har kommet frem. Derfor sender mottakermaskinen (altså din maskin) en ACK pakke tilbake for å bekrefte dette.

Hvordan går dette for seg?

Ditt operativsystem leter i registeret og finner frem en verdi som beskriver hvor store pakker avsenderen kan sende før han må forvente å få en ACK pakke i retur. I praksis er dette ofte, hvor mangen pakker han kan sende før han må forvente å få en ACK pakke i retur. Hver pakke får et sequence-number. Når avsenderen sender avgårde pakke nummer 1, får han tilbake en pakke som sier at mottaker fikk pakke nummer 1 og at han nå er klar til å ta imot pakke nummer 2. Dermed sender avsender avgårde pakke nummer 2, og venter på å få bekreftelse fra mottaker på at denne er mottat.

Hvorfor må man gjøre det?

Det er ikke alltid at alt man sender kommer frem som det skal. Dette blir kontrolert av en liten bit av pakken som blir sammenlignet med en annen bit av pakken, om dette ikke er som det skal så må pakken sendes på nytt. Denne biten blir kalt Checksum.

Avsender har en forventet tid på leveransen av denne pakken, og om den ikke får tilbake en ACK pakke innen denne tiden, sender den pakken på nytt.

Slik vi har det idag, er det ikke ofte det oppstår feil underveis, og oppstår det en feil, blir den ofte rettet før den kommer frem. Slik var det ikke før, og derfor er det ganske små mengder data som kan bli sendt om gangen. Om man setter opp Windowing Size i registeret vil avsenderen sende større pakker om gangen, evt. flere pakker omgangen (kommer litt an på hvilke teknologi den sender over). Dette fører til mindre pakker som må sendes ut.

Hva kan gjøres for å forbedre hastigheten?

Man kan endre Window size eller Windowing size i registeret for å minske trafikken ut mest mulig. Dette er noe man må prøve seg frem med, for å finne den beste størrelsen for din internettilknytning. Setter man den for høy, kan man oppleve at hastigheten går ned. Dette er pga at det er større mengde data som er utsatt for feil, og det er også da større mengde data som må sendes på nytt. Det gjelder derfor å finne den gyldne middelvei.

128kbit ut hastighet gjør at det i mangen tilfeller blir vanskelig å få dette til å fungere, uten å få prioritert ACK pakker. Eller med å øke Windowing size. De er ikke så store de ACK pakkene, men om upstream er belastet nesten 100% så må maskinen vente til det blir ledig plass til å sende ut pakken. Alle pakker har en TTL verdi. Time To Live. Denne teller ned til 0, og når den er kommet til 0 blir pakken fjernet. Så om maskinen får en pakke, og sender en ACK pakke, som blir stående i kø på upstream, kan det være at avsender forstår dette som om pakken enten ikke har kommet frem, eller har en feil, og sender defor denne på nytt. Dette kan skje ofte uten at man merker mer enn at dowload hastigheten er lavere.

Jeg er av den personlige oppfatning at telenor som så stor aktør i det norske markedet ikke har helt forstått hvordan dette fungerer. Kansje de som sitter og trekker i trådene hos telenor skulle tatt seg et aldri så lite kurs for å forstå hvordan nettverket er bygget opp, og hvordan teknologiene fungerer i praksis. Jeg er sikker på at de da hadde skiftet litt på den "onkel skrue" politikken de kjører pr. idag.

Jeg klandrer ikke de andre aktørene som kjører på telenor sitt utstyr. For de er bunnet til å kjøre samme politikk som Telenor. Vi som forbrukere må bare forsøke å gjøre hva vi kan for å få det beste ut av det.

Kan jo også tenkes at QoS - Quality of Service kan settes til å prioritere ACK pakker. Hva vet jeg.

-Chief-

Lenke til kommentar

Kan jo også tenkes at QoS - Quality of Service kan settes til å prioritere ACK pakker. Hva vet jeg.

-Chief-

Jeg tror det er noe ala det super controler fungerer, på nettverksinnstlinnger er det en service som heter 'HomeQoS Driver', så regner med det er denne som stryrer ACKene.

Flott forklaring av problemet forresten, når jeg spurte telenor engang fikk jeg beskjed om at "det er sånn tcp/ip" fungerer.

Får se hva denne tråden fører til, før jeg kjøper super controler :)

Etter å ha lest om alle som har lignende problemer, regner jeg med at det er flere en jeg som er intressert i en driver eller ett program som løser dette enkelt.

Men problemet med betaling er som sagt at jeg ikke har noe annet en visa electron, som ikke kan brukes over nett. Men kan vel alltids stikke innom banken, betale litt gebyrer å betale der ... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...