TuNsBeRg Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Hei, jeg har drevet å tatt bilder med d-slr kamera i flere år nå, det er ikke like gøy som det kanskje en gang var, nå for tiden har jeg ett nikon d7000. Jeg bare lurte på om noen som kunne gi meg litt hjelp til hva jeg kan velge av kamera og hva som egentlig kreves for å ta bilder på film. Jeg har aldri gjort det, hvis vi ser bort i fra engangskamera. Hva er greit å begynne med? Hva kreves? Hvilke merker/kamera er greie? Takk for svar, setter veldig pris på det Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Merke er ikke så viktig, kjøp det som har mest utstyr/objektiver i forholdt til pris på finn.no. Nyere slr har autofokus så det kan kanskje være fint og ha. Når det gjelder film så får du både farger og sort/hvit som kan fremkalles i fargemaskiner, samt at de fleste større fotobutikkene fortsatt tar imot film. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 (endret) Dette er ikke skrevet for å skremme deg bort fra film, men allikevel, har du tenkt over hva du ønsker å oppnå ved å begynne med analogkamera? Hva er det du savner ved DSLR som du håper å få til med film? Du spør om hva som kreves for å ta bilder med film, og det er akkurat det samme som å ta bilder med digitalt. I analog sitter det en engangssensor (film), i digitalkamera sitter det en flergangssensor. Det er forskjellen i bunn og grunn...:-) Når det gjelder kameramodell, så er dette som Nautica sier, ikke så farlig. Men siden du har Nikon er det å anbefale at du også kjøper en eventuell analog modell fra Nikon. Så kan du bruke objektivene på begge hus. Endret 1. september 2012 av rogkas Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Rangefinders (eller den litt upresise oversetjinga "rammesøkjar") er flotte kamera. Om du vil ha eit lite "point and shoot" som er analogt, tilrår eg ein rammesøkjar. Dei er små, stille og har veldig god optikk i vid-normale brennvidder. Med mindre du har mange mange tusen, må desse kjøpast brukt. Dette er ein god blanding av genial arkitektur- og ingeniørkunst Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Hva er greit å begynne med? Hva kreves? Hvilke merker/kamera er greie? Siden du har D7000 er det naturlig å se etter et anlogt Nikon kamera. Nikon har jo laget mange av de beste modellene, FM (diverse varianter) er fine. Du kan i stor grad bruke Nikon optikk på både nye og gamle modeller, men linser beregnet for crop-sensorer er ikke egnet (kanskje en Nikon-guru kan supplere med andre unntak). Har du f.eks en 50mm for FX er det en utmerket start. Stort mer trenger du ikke hvis du ikke skal begynne å fremkalle selv og/eller scanne. Har du tenkt å bruke svart/hvis kan f.eks et gulfilter være nyttig. FX vs DX: http://mansurovs.com/nikon-dx-vs-fx Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 ... Takk for svar, setter veldig pris på det Har du satt pris på det? :-) Lenke til kommentar
TuNsBeRg Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Takk til alle svar! Jeg har nå fått min avdøde oldefar sitt gamle Minolta HI-MATIC 9 ! Det virker grisetøft! Men jeg tror lukkeren er blitt litt sløv etter 45 år. Det har seg slik at den ikke åpner seg.. Og jeg har ikke så mye peil på slike kameraer. Det virker som det sitter fast inni der, får se om jeg sender inn til noen, eller hva jeg gjør! ... Takk for svar, setter veldig pris på det Har du satt pris på det? :-) Jeg har satt pris på det! haha Lenke til kommentar
Epp Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hei, jeg har drevet å tatt bilder med d-slr kamera i flere år nå, det er ikke like gøy som det kanskje en gang var, nå for tiden har jeg ett nikon d7000. Jeg bare lurte på om noen som kunne gi meg litt hjelp til hva jeg kan velge av kamera og hva som egentlig kreves for å ta bilder på film. Jeg har aldri gjort det, hvis vi ser bort i fra engangskamera. Hva er greit å begynne med? Hva kreves? Hvilke merker/kamera er greie? Takk for svar, setter veldig pris på det Jeg vil anbefale at du går fullstendig manuell om du skal ha det gøy igjen. Se på et Nikon FM2 eller Olympus OM eller et Leica M kamera om du vil prøve ringefinder. Eller du kan prøve noe billig som et zorki eller kiev kamera. Se på ebay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå