tomsi42 Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Da er det 50mm-en sin tur. Dette er en trivelig sak jeg har lånt før; da brukt på µ-4/3 via adapter. Grått vær i dag, men det ble noen bilder for det: 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 Da har jeg levert tilbake D90'en og objektivene. Takk til mine venner for lån. Det er vel kanskje greit å komme med en slags konklusjon; ikke at man nødvendigvis blir noe klokere av det For de som er opptatt av slikt; jeg kan herved erklære at jeg har blitt kvitt Nikon allergien min - men vennlig mobbing slutter jeg nok ikke med Men det betyr ikke nødvendigvis at jeg kommer til å kjøpe Nikon i fremtiden. Det avhenger om Nikon har det jeg føler at jeg vil ha; eller ikke. Men det kan være nyttig å vite at Panasonic og Nikon har mye til felles; akkurat som Olympus og Canon har til felles. Dvs at det rimelig greit å hoppe mellom Canon og Olympus, eller Panasonic og Nikon; men på tvers, så er det større omstillinger som må til. Om det er greit eller ugreit ahenger av dine preferanser. Jeg selv synes at jo mer forskjellig utstyr jeg prøver; jo mindre viktig blir forskjellene. Samtidig som at det idellee kamera ikke finnes; da det vil ha egenskaper på tvers av produsenter. Jeg er og blir en tilhenger av speilreflekser som ikke er for store, men heller ikke for små; D90 er akkurat i smørøyet for meg; akkurat som Canon 60D, Pentax K-5 og Olympus E-30. Jeg har ikke noe problem med at huset er laget i polykarbonat istedet for en magnesium-legering; faktisk er jeg tilhenger av slikt; metall er ikke like smidig som polymer, og blir fortere kaldt å holde i når temperaturen er ugunstig. Værtetthet er ikke en issue da jeg ikke liker å være ute i dårlig vær. Når det gjelder bildekvalitet, så er det klart at 12Mpx sensoren i D90 holder fortsatt koken; selv om den ikke er det hotteste i byen lengre.Den sliter litt med høylys; mens skygger er lette å dra opp - akkurat motsatt av Canon (både 30D og 60D). Olympus'en (E-30) er et sted i midten.Jeg synes dog at D90 var enda mer glad i å overeksponere bildet enn det Canon er. Det er ikke så gunstig da Nikon brenner mye lettere ut enn Canon. Jeg brukte ikke så mye ressurser på å fintune D90 for å kontrollere eksponering da jeg var mest opptatt av ergonomi og ytelsen til optikken. Det er nok å skru på i menyene. Manaulene til Nikon er ganske lik de fra Canon og Olympus. Bedre enn Pansonic sine; men det er stort rom for forbedring. (Ta en titt på Samsung NX100 manualen for å se hvordan en manual skal skrives). En ting jeg virkelig likte med D90 er søkeren; klart mye bedre enn 30D som jeg hadde i mange år; også bedre enn E-30'en min. Hvis jeg husker rett, så er 60D sin et sted mellom 30D og D90. Det eneste jeg irrriterte meg over, var at hvis jeg trykker på enkelte knapper mens visning av sist tatte bilde var på skjermen så oppførte kamera seg om det er i play mode. Dette er veldig anderledes enn Canon, Olympus og Panasonic. Skal ikke forbause meg om det er et meny-valg som endrer dette, Når jeg henter inn Nikon bildene i mine redigeringsprogrammer; så ser jeg at fargebalansen er anderledes enn Canon, Olympus og Panasonic. Jeg vikke si at den er bedre eller dårliger; kun anderledes. Den er nok nærmere Olmypus enn Canon og Panasonic. Så gresset er ikke grønnere på den andre siden av gjerdet; kun en annen nyanse av grønt 3 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Kan jeg spørre hva som gjør at du møtte mFT veggen ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Kan jeg spørre hva som gjør at du møtte mFT veggen ? Jeg vet ikke om jeg har truffet veggen, egentlig. Men jeg ble egentlig skuffet over ergonomien til OM-D E-M5. Noe som er synd, ettersom sensor-teknololgien endelig er på det nivået jeg ønsker å være. Jeg har GH2 i dag; den er heller ikke 100% ergonomisk sett; men bedre enn E-M5. Sensoren til GH2 har et par nykker, som gjør at jeg ønsker å erstatte det huset. Samtidig liker jeg innimellom å gå rundt med et litt større hus (E-30); men det kan ha med at det er til det huset jeg har best optikk. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg tror man kan venne seg til med det meste. På samme tid så vil jeg si at for egen del føles det greit å ha samme gode gamle kjente riggen og slippe å bruke tid på å sette seg inn i andre fabrikanters løsninger. Vanens tyngde er ofte større enn vi vil innse, vi liker å ha det behagelig. Men skal jeg si noe konkret om hva jeg personlig mener om Nikons farger etc så føler jeg at deres grønnfarger skiller seg nokså typisk ut (som og kalt "nikongrønn). Personlig liker jeg ikke deres basisgrønne farger som jeg finner noe gulblasse - en vass blanding av Emerald green og Viridan green med gulstikk. Grønn er egentlig en litt kald farge, men Nikon gir ofte sin ekstra kulde i grønnfargene i motsetning til f.eks Canon som gir mer fylde og uten gulskjæret. Forøvrig føler jeg det gul(grønne) skjæret er noe man i mange bilder kan plukke ut Nikon sine ganske enkelt med. Selvsagt kan fargene justeres, men greit når man ligger på nøytralen fra starten av (det må og tilføyes at personlig liker jeg best fyldige farger når de kan være en naturlig del av bildet) At Nikon overeksponerer noe og Canon undereksponerer som standard er vel noe som er nærmest vedatt? Personlig tror jeg at noe av gevinsten Nikon får er da litt mindre og lysere støy og en tanke mer DR, mens Canon får et snev av fyldigere farger, men også den typiske blåmørke Canonstøyen og litt mindre DR. Men som sagt: Det blir en vane enten man velger det ene eller det andre - og ikke blir man bedre som fotograf med å bytte. Dog forstår jeg at du kanskje ønsker å bytte ut noe av det eldre utstyret, det er en normal prosess for de fleste av oss etter en viss alder på det man har. Tor Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Kan jeg spørre hva som gjør at du møtte mFT veggen ? Jeg vet ikke om jeg har truffet veggen, egentlig. Men jeg ble egentlig skuffet over ergonomien til OM-D E-M5. Noe som er synd, ettersom sensor-teknololgien endelig er på det nivået jeg ønsker å være. Jeg har GH2 i dag; den er heller ikke 100% ergonomisk sett; men bedre enn E-M5. Sensoren til GH2 har et par nykker, som gjør at jeg ønsker å erstatte det huset. Samtidig liker jeg innimellom å gå rundt med et litt større hus (E-30); men det kan ha med at det er til det huset jeg har best optikk. Har kun holdt det noen sekunder, og knappene på baksiden imponerte ikke meg heller, burde vært større og både plassering og responsen kunne vært bedre. Er vel fortsatt noen som venter på PRO Pen eller noe i den gata som Olympus selv har nevnt fra tid til annen. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg tror, om du vil legge pengene i det, at D600 kan være noe for deg. Det er et kompakt (mindre enn 7D, som du vet jeg liker) kamerahus, men du får fullformat. Jeg kan ikke uttale meg (enda) om funksjoner og lignende, men jeg tror ikke du kommer til å se en D3200-reaksjon... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 (endret) Jeg tror man kan venne seg til med det meste. På samme tid så vil jeg si at for egen del føles det greit å ha samme gode gamle kjente riggen og slippe å bruke tid på å sette seg inn i andre fabrikanters løsninger. Vanens tyngde er ofte større enn vi vil innse, vi liker å ha det behagelig. Jeg skal være enig i at det er deilig å ha det behaglig; men jeg liker av natur å prøve ut forskjellige ting - bare Pentax igjen av ting som jeg kan tenke meg å prøve ut, men ikke har det enda Det som jeg ser som en fordel med denne utprøving er at jeg får satt mine egne favoritter i et bedre perspektiv, og kan da være litt mindre fanboy. Men skal jeg si noe konkret om hva jeg personlig mener om Nikons farger etc så føler jeg at deres grønnfarger skiller seg nokså typisk ut (som og kalt "nikongrønn). Personlig liker jeg ikke deres basisgrønne farger som jeg finner noe gulblasse - en vass blanding av Emerald green og Viridan green med gulstikk. Grønn er egentlig en litt kald farge, men Nikon gir ofte sin ekstra kulde i grønnfargene i motsetning til f.eks Canon som gir mer fylde og uten gulskjæret. Forøvrig føler jeg det gul(grønne) skjæret er noe man i mange bilder kan plukke ut Nikon sine ganske enkelt med. Selvsagt kan fargene justeres, men greit når man ligger på nøytralen fra starten av (det må og tilføyes at personlig liker jeg best fyldige farger når de kan være en naturlig del av bildet) Det med grønnfargen har jeg hørt fra flere, og er egentlig enig med dere. Men det var mindre forskjell enn jeg fryktet. At Nikon overeksponerer noe og Canon undereksponerer som standard er vel noe som er nærmest vedatt? Personlig tror jeg at noe av gevinsten Nikon får er da litt mindre og lysere støy og en tanke mer DR, mens Canon får et snev av fyldigere farger, men også den typiske blåmørke Canonstøyen og litt mindre DR. Det er en vedtatt sannhet; men jeg var usikker på om det gjelder fortsatt. På D90 nivå så stemmer det ... Men som sagt: Det blir en vane enten man velger det ene eller det andre - og ikke blir man bedre som fotograf med å bytte. Dog forstår jeg at du kanskje ønsker å bytte ut noe av det eldre utstyret, det er en normal prosess for de fleste av oss etter en viss alder på det man har. Det er riktig at man ikke blir en bedre fotograf av å bare bytte utstyr. Men jeg føler at jeg nå er på et stadie at jeg vet hvor jeg vil og hvilke type objektiver jeg vil ha. Så da er det bare å finne rett platform. Mer om det i min andre tråd ... Endret 14. september 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Har kun holdt det noen sekunder, og knappene på baksiden imponerte ikke meg heller, burde vært større og både plassering og responsen kunne vært bedre. Er vel fortsatt noen som venter på PRO Pen eller noe i den gata som Olympus selv har nevnt fra tid til annen. Det kommer nok noe større fra Olympus. Men det kommer også et par hus i E-P? størrelse. Spørsmålet for meg, er om jeg kan leve godt med kun µ-4/3; eller om jeg også skal ha noe større. Og skal jeg ha noe større; så er nok FF som er saken. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Jeg tror, om du vil legge pengene i det, at D600 kan være noe for deg. Det er et kompakt (mindre enn 7D, som du vet jeg liker) kamerahus, men du får fullformat. Jeg kan ikke uttale meg (enda) om funksjoner og lignende, men jeg tror ikke du kommer til å se en D3200-reaksjon... Bilr det Nikon, så blir det nok D600. Den trykker på alle de riktige knappene. Det eneste som gjenstår å se; er om Canon kommer med et motsvar. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Bilr det Nikon, så blir det nok D600. Den trykker på alle de riktige knappene. Det eneste som gjenstår å se; er om Canon kommer med et motsvar. Men hva er sjansen for at Canon kommer med et hus somm matcher D600-sensoren? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Men hva er sjansen for at Canon kommer med et hus somm matcher D600-sensoren? Det er vel ingenting som tyder på at D600 sensoren er så vanvittig mye bedre enn 5DMkIII sin; hvis vi sammenligner bilder tatt i felten og ikke syntetiske tester i et laboratorie? Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 (endret) Men hva er sjansen for at Canon kommer med et hus somm matcher D600-sensoren? Det er vel ingenting som tyder på at D600 sensoren er så vanvittig mye bedre enn 5DMkIII sin; hvis vi sammenligner bilder tatt i felten og ikke syntetiske tester i et laboratorie? Det innlegget gikk litt fort og ble muligens litt uheldig formulert, men sensorene Nikon bruker har i det siste hatt en del bedre DR, i hvert fall på lav Iso. Og det er forskjeller som også er synlige på enkelte "vanlige" bilder (med høy kontrast). Nå vet jeg ikke noe om D600-sensoren ennå så det kan jo være et unntak, men på det området virker det sannsynlig med en fordel til Nikon. Det gjør jo ikke Canon-sensorene dårlige, og andre egenskaper er selvsagt også viktige. Jeg bytter f.eks litt DR mot vridbar skejrm hvis jeg må. Endret 14. september 2012 av se# Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Når vi ser på DxOMark så scorer de to-tre siste generasjonen av Sony sensoren veldig bra; særlig på lav ISO. Men på høyere ISO så er det jevnere. Og det jeg har lest av tester så ser det ut som forskjellene er små i praksis. Dvs. at D600 sesnoren kommer til å bli meget bra; men det er ogå 5DMKIII sin; og sannsynligvis 6D sin også. Jeg er helt enig i at vridbar skjerm er meget kjekt å ha; og hvis 6D får det; så kan det fort hende at jeg går for Canon. Hvis jeg går for FF da. Det er vel egentlig det som er spørsmålet. Etter 3 dager på Skagen med ISO 200 lys; så har jeg ingen hast med å bytte; samtidig som det skjer mye på µ-4/3 fronten. Men dette er jo en liten sidediskusjon; her har jeg hatt litt kvalitetstid med en Nikon D90; og det har kurert Nikonallergien min. Det er vel det viktigste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå