Gå til innhold

tomsi42 i "fiendens leir" - del II


Anbefalte innlegg

For tre år siden hadde jeg en tråd der jeg prøvde litt Nikon utstyr. Tenkte at det kunne passe med en runde til nå.

 

Så denne gangen har jeg lånt en D90 og diverse optikk.

 

Objektivene er:

 

Sigma 10-20mm f/4-5.6

 

Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 DX

 

Nikkor AF-S 35mm f/1.8 DX

 

Nikkor AF-S 70-300mm f/4-5.6 VR

 

Jeg vil låne noe av dette utstyret i en uke eller to, og har da tenkt å dele mine erfaringer med dere.

 

edit - 07.09.12 : Jeg har lånt to objektiver til:

 

AF Micro Nikkor 60mm 1:2.8 D

 

AF Nikkor 50mm 1:1.8 D

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I helgen var jeg på Gressvik, og da ble det en tur i nærmiljøet - min bror og jeg besøkte først galleri Knollen ute ved Byens marker, etterpå tok vi en skogstur ved Gansrød.

 

På denne turen brukte jeg for det meste 18-70mm f/3,5-4,5 men prøvde også ut 70-300mm f/4-5.6.

 

18-70mm har jo et trivelig brennviddeområde, grei lysstyrke og god byggekvalitet. Den er desverre også soft, og har noe mer CA enn jeg kunne tenke meg. Skjønner at dens popularitet sank når Nikon kom med 12Mpx sensorer og 16-85mm-en.

 

Men det blir jo bilder av den også:

 

7923648902_6146437053.jpg

 

7923673952_ea360c6b0b.jpg

 

7923669196_1dfa539685.jpg

 

(ettersom jeg samtidig prøver å lære meg LR, og skjermen er noe funky satt opp, så er fargene muligens noe ugreie ... )

Lenke til kommentar

Jeg ble fort komfortabel med D90; noe jeg ikke gjorde når jeg prøvde meg på D40 for tre år siden. Jeg tror det er en enkel forklaring; jeg har brukt Panasonic en god del i de to siste årene.

 

Canon og Olympus oppfører seg noenlunde likt, og Panasonic og Nikon oppfører seg noenlunde likt. Det som skiller Nikon fra tre andre, er at objektivet skal vris i motsatt retning når setter det på eller tar det av. Og implementasjonen av +/- EV. Jeg skjønner logikken bak Nikons tankegang; men det blir allikevel bakvendt for meg.

 

Over til 70-300mm f/4-5.6 VR; dette ser ut til å være et riktig så trivelig objektiv; klart bedre enn Canon's tilsvarende. Noen bildeeksempler kanskje?

 

7923651734_09c73bf48c.jpg

 

7932057092_61a572aee0.jpg

 

7932459928_529431b838.jpg

Lenke til kommentar

Bakvendt på den måten at man vrir objektivet en vei på Nikon og andre veien på Panasonic og Olympus.

 

Det ser ikke sånn ut, da det setningmessig er bygget opp med en relasjon, fra "bakvendt" til "implementasjonen av +/- EV"?

 

Ja det også, japanerene har ulikt syn på retning og tolkning av +- og hvilken retning ett hjul skal gå. Faktisk litt knotete når man har 2 ulike systemer. Man kan forøvrig på Nikon i det minste bytte om + og - hvis det er til hjelp.

Lenke til kommentar

Kan du forklare litt mer om hva som er bakvendt?

Når man vrir hjulet mot høyre så reduseres EV (-EV), og vrir man hjulet mot venstre, så øker man EV (+EV). Det blir unaturlig når man ser på skalaen i søkeren. Alle andre kamera jeg har vært borte i, så er det slik at hjul mot høyre gir +EV og mot venstre gir -EV og skalaen i søkeren følger hjulet.

 

Ja det også, japanerene har ulikt syn på retning og tolkning av +- og hvilken retning ett hjul skal gå. Faktisk litt knotete når man har 2 ulike systemer. Man kan forøvrig på Nikon i det minste bytte om + og - hvis det er til hjelp.

Fant et valg på det; men da snur man retning på alt annet også; slik at de blir feil istedet ...

Lenke til kommentar

Bildet nr 2 av trærne av jæskla flott tomsi, bare å innse at systembytte er neste naturlig steg.

Hyggelig at du liker bildet; men akkurat det kunne jeg tatt med en GF2 og et kit-zoom ;)

 

Det kanskje det som mest interessant med denne øvelsen; gresset er ikke grønnere på andre siden; selv om Nikon tegner grønt anderledes enn Canon, Olympus og Panasonic ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nå lånt litt fler objektiver (Mikro Nikkor 60mm f/2.8 og 50mm f/1.8) som jeg vil komme mer tilbake til.

 

Men først noen useriøse sammenligninger med µ-4/3

 

GH2 kontra D90 i morgenlys:

7951439932_c31fc50838.jpg

 

7951447298_6cfc2a9b98.jpg

 

Her er hvitbalansen urørt, og jeg har justert eksponering til å være rett under klipping (ref hvite blomster i forgrunnen). Jeg synes nok at Nikon bildene er litt vel røde (noe jeg sett andre steder også med "gult" korn". Men GH2 sliter med hvitbalansen på generelt grunnlag (jeg mistenker at min utgave er en smule funky)

 

Så da er det greit å sammenligne mot GF2 på ettermiddagen*:

 

7951450886_190aaebb98.jpg

 

7951455208_1a8204a555.jpg

 

Panasonic er også her mer blålig; mens Nikon heller mot det gule. Virkeligheten er kanskje et sted mellom disse :hmm: Nikon er egentlig ganske lik Olympus sin fargebalanse.

 

*) Jeg sørger selvsagt å bytte flere variabler samtidig, slik at sammenligninge mister sin verdi ;)

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*) Jeg sørger selvsagt å bytte flere variabler samtidig, slik at sammenligninge mister sin verdi ;)

Antar du tar RAW+JPG, hva sier EXIF om hvitbalansen da? Hvis du bruker RAW så har du jo WB som kameraet har gjettet på der. Du ser jo fort om begge har gjettet det samme og rendrer bildet forskjellig likevel eller om rendrer bildene forskjellig fordi de har gjettet på forskjellig WB. Du kan jo også prøve å sette begge til (passende) forhåndsdefinert WB og se hva det gjør med bildene.

 

Her har jeg antatt at du gjengir JPG'er fra kameraene og ikke JPGer generert fra LR. Hvor forskjellig blir bildene hvis begge går gjennom LR er jo et annet spørsmål som kan være litt interessant å se på.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Antar du tar RAW+JPG, hva sier EXIF om hvitbalansen da? Hvis du bruker RAW så har du jo WB som kameraet har gjettet på der. Du ser jo fort om begge har gjettet det samme og rendrer bildet forskjellig likevel eller om rendrer bildene forskjellig fordi de har gjettet på forskjellig WB. Du kan jo også prøve å sette begge til (passende) forhåndsdefinert WB og se hva det gjør med bildene.

Etter å ha brent meg på å skyte JPEG only fram til 2006; så har jeg nok desverre gått over til kun RAW.

 

Her har jeg antatt at du gjengir JPG'er fra kameraene og ikke JPGer generert fra LR. Hvor forskjellig blir bildene hvis begge går gjennom LR er jo et annet spørsmål som kan være litt interessant å se på.

Nå er jeg ikke ute etter å finmyse på hvitbalansen; men mer å se hva defaultene sier; vel å merke RAW filer åpnet i et bildebehandlingsprogram. Jeg kommer nok til å ta en runde med de samme filene i ACDSee Pro og CaptureOne også.

 

Grunnen til at jeg mistenker GH2 til å ha gått på en smell, er at den oppførte seg helt anderledes for et års tid siden.

Lenke til kommentar

Skal du nedover en helg kan du få gjøre en test med "alle" på en plass, kan treffes en plass så du kan ta med Canon i sammenligningen.

Hadde vært morsomt; men jeg skal ikke nedover i en helg før ut i oktober. Og jeg leverer tilbake morosakene i neste uke.

 

Men det er mulig jat jeg kan låne noe til neste østfoldstreff :hmm:

Lenke til kommentar

Et treff i Oktober bør vi kunne få til. Og da kan jo en sammenligning av diverse utstyr være tema. Vi kan jo diskutere det videre i Østfoldstråden.

 

Testet 50mm-en litt på morgenen, og vil vel ta en runde til med den i ettermiddag; det kommer bilder senere i kveld.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...