Gjest medlem-82119 Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 De siste årene har jeg navigert i samfunnet med en innfallsvinkel at man er med i ulike sirkler basert på bakgrunn, politiske syn, religion, økonomi osv. En rik person er i en sirkel med rike mennesker og unngår de økonomiske begrensningene som folk i fattige sirkler har. Feite er i sin sirkel, tynne er i sin sirkel. Unger er i sin sirkel, eldre er i sin sirkel. Osv. Hver enkelt er med i massevis av slike sirkler som danner bakgrunn for ens opplevelse av verden rundt seg. En fattig som er i en fattig sirkel har en annen opplevelse av høye matvarepriser enn en rik har i en rik sirkel. Skyttergravskrigene som dannes er mellom folk som sitter i hver sin sirkel med likesinnede. Mange sosiale medier som facebook og google+ bruker lignende innfallsvinkel i ulike sammenhenger. Man danner f.eks en gruppe for andre som føler tilhørighet til den gruppen, uansett om det er dyrevern, nei til eu, teknologi eller biler det handler om. Har filosofert endel over hvordan man plukker ut hvilke grupper og sirkler man deltar i og hvordan det definerer en som person og hvordan det igjen trigger en oss mot dem holdning. Samme med forumet her. Det er ikke tilfeldig hvilke emner jeg eller dere deltar i eller starter. Synes sirkler og grupper fungerer bedre for å forstå samfunnet enn ideen om et samlende samfunn vi alle deltar i og drar lasset sammen i. Jeg vet at store deler av samfunnet kommer jeg aldri til å delta i, men til gjengjeld deltar jeg mye mer i de delene/sirklene som jeg føler meg hjemme i. Synes samtidig at det er et tankekors at samfunnet utvikles for å skille folk og dele folk opp i sirkler men ulike hobbyer, meninger, interresser, tanker, økonomi, helse, politiske syn osv fører vel til det uungåelige. Kanskje er facebook sin suksess basert på det faktum at den i sin oppbygning speiler samfunnet mye bedre enn samfunnet klarer selv. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Mulig. Dog er ikke slike sirkler helt "faste" Tynne distanserer seg ikke nødvendigvis fra kjukke, og rike inne nødvendigvis fra fattige osv. Selv om det sikkert ligger noe i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå