Gå til innhold

Å komme i gang med villmarksliv

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å få et mer aktivt villmarksliv, og lære mer om ting som camping, navigasjon, grunnleggende førstehjelp, osv. Derfor er jeg på utkikk etter en relevant organisasjon som arrangerer slikt, i form av helgeturer og kanskje også kveldskurs.

Den eneste relevante erfaringen jeg har er at jeg driver med roing og padling, at jeg har tatt endel endagsturer i fjellet, og at jeg lærte litt på rekruttskolen for mange år siden.

Bor sentralt i Oslo pga. jobben (og drømmer om å flytte til Troms om noen år).

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del relevante organisasjoner for de tingene du nevner.

For å lære kart og kompass vil jeg først og fremst anbefale turorientering fordi deltakelse her gir mye praktisering, og god tilgang til dyktige folk.

For sikkerhet på fjellet, førstehjelp og noe kart og kompass kan røde kors eller norsk folkehjelp være aktuelle organisasjoner.

For rent turliv så regner jeg med den norske turistforening har fellesturer i ditt område.

Mulig jeger og fiskeforeningen også har noe som egner seg for dine ønsker.

Padlingen kan du kombinere med turer, da mange padleklubber arrangerer helgeturer i sommerhalvåret. Har selv vært på noen sånne denne sommeren. I tillegg kan du se om du har noen bekjente eller kollegaer du kan være med i en litt mindre setting der du har mer ansvar for å klare deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes også mange fine nettsider med tips ,og da turtips.

Er som nevnt flere som holder kurs,og det gjelder enten det er førstehjelp(rødekors,norsk folkehjelp etc),eller hvordan man skal gjøre ting i skauen,pakke sekk gjøre opp bål og nødbuviakk.

Har selv drevet på med aktivt friluftsliv året rundt i over 20 år,og kan en del,men lærer allitds noe nytt.

Så lær deg ting før du drar på tur,og der er kompass og kart viktig,en GPS kan svikte,det gjør sjelden ett kart.

Førstehjelpskurs er viktig,og jeg har fått bruk for det på turer før,så det anbefales hvis du har null peiling på slikt.

Begynn med noen korte dagsturer,da lærer du også hvordan utstyret du har funker,er kjipt å oppdage at man har en sekk som ikke passer ryggen etter 2 dager på fjellet.

Ut.no har mange fine tips.

Endret av sykkeliten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkleste "vei inn" i friluftsliv, er å "henge" deg på en annen, som har erfaring. Spør rundt blandt bekjente og i området du ferdes, etter friluftsfolk/turfolk. Det er mange, som driver med noe form for friluftsliv. Du kan dra lærdom fra alle former, selv noe som kan virke litt på sidelinjen, av det du tenker på. Alle har noe felles og kan nevne noe. Interesse for naturen. De fleste bør kunne noe form for navigering, etter kart. Kle seg etter forholdene. Tenn opp bål. Praktisk mat på turen og enkel tillaging av maten på tur. Det er mange felles "ting", enten en er jeger, fisker, kanopadler, fjellvandrer, skogsvandrer, o.l. Så heng deg på noen, så lærer du mye. Det er også koseligere å være i sammen med andre, enn å gå aleine. Alder eller kjønn, spiller ingen rolle. Fysikk kan være et problem, hvis turen blir krevende og det er for stor forskjell på de fysiske forutsettningene. Men en ok kjemi, må det være.

Ellers er det jo bare å begynne. Du trenger lite utstyr, for kortere turer, spessielt om sommeren og tidlig høst. Du kan bruke klær du har fra før. Det viktigste er at du er tørr/varm, vet hvor du er og har nok næring for hele turen. Så det viktigste da blir å kjøpe deg et kompass (360 graders). Det med følger normalt en bra beskrivelse, på hvordan du skal bruke det, bla. det å "stikke ut en kurs": Kjøp et kart over området du er kjent og tren på å bruke kompasset og det å bevege deg i terrenget til du blir trygg på det med å sette kurs og følge kursen. Et orienterings kurs vil helt sikkert være nyttig. Men de ar også mye bedre kart, en de kartene som vanlige friluftsfolk bruker. Et orienteringskart, er et detaljert kart over et lite område og de må betilles spessielt. Så vanlige kart i 1:50 000 er noe helt annet å "lese" og bruke.

Til slutt, du nevner villmarksliv. Intill du har erfaring og nærmer deg Monsen, er det kanskje bedre å bruke utrykket friluftsliv, når du søker kontakt med andre.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...