Gå til innhold

Corsair H100, vifte konfigurasjon?


Nitrius

Anbefalte innlegg

Har en H100, med to stykk Noctua NF-P12 PWM vifter på. H100en er koblet til i et Corsair Obsidian 800D kabinett i toppen, mens de to Noctua viftene er koblet under radiatoren, slik at de drar luft inn og igjennom radiatoren.

 

Først så lurer jeg på om det har noe stort å si om viftene sitter i topp eller i bunn av radiatoren når den er festet i toppen? For slik det er nå så drar jo viftene luft utenfra og igjennom radiatoren, og hvis jeg putter viftene i toppen vil de jo dra luften utenfra og dytte luften igjennom radiatoren i stede, hva pleier å være best?

 

Ellers kan man jo gå for 4 vifter og ha to i topp og bunn for å både dytte og dra luften igjennom radiatoren, dette er vel det beste?

 

Til slutt så lurer jeg på en liten ting angående Noctua vifter, har jo NF-P12 PWM nå, men vet de også har NF-F12 PWM, som skal være hakket bedre, men er det noen som vet om de bråker en god del mer? Eller er lydnivået ca. det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viftene er kraftigst når de dytter luft gjennom radiatoren. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det vil utgjøre, men merkbart blir det nok. Push/pull utgjør som oftest bare en grad eller to.

 

NF-F12 er oppgitt til 22dB kontra 19dB på de du har nå. Produsentens spesifikasjoner på dette området skal man dog ta med en klype salt. NF-F12 vil også ligge på 200rpm mer enn dine nåværende, men jeg tviler på at du vil oppleve noen nevneverdig økning i støynivået. Hvordan viftene monteres har også en del å si. Ved å montere viftene som push vil de mao. muligens støye litt mer. Prøv og se!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at støynivået vil bli så mye høyere, men viftene vil jo ikke bli like isolerte lengre så en liten økning kan det nok bli. Det kan også være stor forskjell på støyprofilen (for å kalle det det) alt etter hvordan viftene monteres på radiatoren, mao. om de dytter eller trekker og om de er vertikal eller horisontalmontert. Det er uansett veldig vanskelig å si på forhånd.

 

Litt lavere temp vil du nok se, men også her er det umulig å forutsi hvor mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

H100 sin radiator er svært tynn. Sjølv om du kansje får 1-2 grader i forsjell med push/pull vs. berre ein av delene so er det langt meir effektivt med tjukke radiatorar. Dei viftene du har sett på passer sikkert bra med tanke på at den største fallgruva her er finnetettleiken som er ganske høg. Den viktigaste egenskapen hos viftene blir derfor at dei tåler litt mottrykk.

Lenke til kommentar

Jeg bruker personlig 2x NF-F12 til min H80, og jeg merket med en gang at det kjølte 3-4 grader bedre enn 2x NF-P12 (hadde dog ikke PWM versjonen som du har.) Jeg ville på min side fint anbefalt NF-F12 om du har tenkt deg nye vifter.

 

Men apropos H100 så har jeg kanskje et dumt spørsmål.

Er det skruhull for vifter på begge sider av radiatoren? Kan man altså feste 2 vifter i push på ene siden og 2 i pull på den andre, altså ende opp med et fullverdig push/pull-oppsett uten å drille noen hull? (Vet ikke om man bør drille i det hele tatt mtp væsken som skal kjøles ned av denne radiatoren. :p)

 

Jeg lurer på dette da jeg vurderer å oppgradere til H100 og skaffe 2 NF-F12 vifter til, og så bruker H80en min med 2 NF-P12 vifter i filserveren min som nå sliter ganske mye med bare stock-kjøleren fra Intel.

Lenke til kommentar

Jeg bruker personlig 2x NF-F12 til min H80, og jeg merket med en gang at det kjølte 3-4 grader bedre enn 2x NF-P12 (hadde dog ikke PWM versjonen som du har.) Jeg ville på min side fint anbefalt NF-F12 om du har tenkt deg nye vifter.

 

Men apropos H100 så har jeg kanskje et dumt spørsmål.

Er det skruhull for vifter på begge sider av radiatoren? Kan man altså feste 2 vifter i push på ene siden og 2 i pull på den andre, altså ende opp med et fullverdig push/pull-oppsett uten å drille noen hull? (Vet ikke om man bør drille i det hele tatt mtp væsken som skal kjøles ned av denne radiatoren. :p)

 

Jeg lurer på dette da jeg vurderer å oppgradere til H100 og skaffe 2 NF-F12 vifter til, og så bruker H80en min med 2 NF-P12 vifter i filserveren min som nå sliter ganske mye med bare stock-kjøleren fra Intel.

 

Har det noe å si om man bruker pwm eller ikke? vil man ikke få brukt de 3 innebygde profilene hvis man ikke har pwm?

 

Så hvis jeg prøver å montere de to viftene i toppen, slik at de dytter, vil jeg mest sannsynlig få lavere temp men de vil bråke litt mer, kontra hva jeg har nå?

 

Har du testet å flytte viftene på oversiden? Jeg har også H100 og bruker de til å suge luften inn i kabinettet igjennom radiatoren.. Ble nyskjerrig om du merket noen forskjell på temperaturen..

Lenke til kommentar

Har det noe å si om man bruker pwm eller ikke? vil man ikke få brukt de 3 innebygde profilene hvis man ikke har pwm?

 

Det fungerer med vifter uten PWM. De medfølgende viftene (i alle fall til H80) er ikke såkalte PWM-vifter. De har iaf ikke 4-pins kontakter, men 3-pins.

(Jeg vet ikke om det jeg sier nå er riktig, så please rett meg om jeg tar feil!)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så hvis jeg prøver å montere de to viftene i toppen, slik at de dytter, vil jeg mest sannsynlig få lavere temp men de vil bråke litt mer, kontra hva jeg har nå?

 

Har du testet å flytte viftene på oversiden? Jeg har også H100 og bruker de til å suge luften inn i kabinettet igjennom radiatoren.. Ble nyskjerrig om du merket noen forskjell på temperaturen..

 

Har ikke flyttet på viftene nei, oppsettet ser ut til å fungere helt greit så langt, så har ikke gjort noe med det enda, får se om det blir noe testing en dag.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Jeg merket ingen forskjell ved 2 og 4 vifter på min H100.

Men en ting jeg lurer på ang. H100. Jeg fikk den forrige uke, så lurer jeg litt på den knappen på selve pumpa. Skal ikke den justere viftehastigheten? Den har jo 3 trinn, men jeg hverken hører eller ser noe forskjell når jeg trykke den inn. Viftene går på max heletiden, noe som er litt irriterende da de bråker en del. (Bruker 4 stk Corsair AF120 vifter)

 

Vurderer og kjøpe meg enda en viftestyring og heller koble viftene på den, for jeg orker ikke den støyen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...