Fanaman Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Heisann. For 2 år siden, kjøpte jeg en pakkeløsning-pc fra komplett.no. Grunnen var at jeg på daværende tidspunkt ikke orket å bygge den selv, etter å ødelagt et hovedkort og en prosessor forrige gang jeg ville bygge min egen pc. Valget falt på en Komplett Gamer Premium i40 (se specs lenger nede) Nå merker jeg at maskinen begynner å slite litt med nyere spill,og tenkte at en oppgradering var på tide. Jeg spiller spill i en del forskjellig sjangertyper, fra stragegi (Civ 5) og MMOer (WOW, og Guild Wars 2), til Battlefield 2. Kommende spill jeg tenker å spill er XCOM (Strategispillet) og Borderlands 3, tenker at det blir en del WOW i tillegg. Er spesielt svak for FPS spill, men er veldig kresen i forhold til at spillet bør ha god ytelse på maskinen. Spørsmålet blir nå, skal jeg bare bytte ut komponentene, eller bør jeg begynne helt fra grunnen av igjen,dvs kjøpe alt kabinet til prosessor? Eller bør jeg simpelthen vente litt dersom det kommer noen store oppgraderinger mot vinteren? Selve Oppgraderingen står jeg for selv, får bare håpe at pølsefingrene mine er litt mer stødige denne gangen. Prismessig vil jeg helst holde meg under 12k, men om det mest hensiktmessige er en løsning som på sikt koster 15k, men hvor jeg kan f.eks oppgradere noen komponenter nå, og ta resten til over nyttår, f.eks kjøpe nytt hovedkort og CPU og vente med grafikkkort, er jeg åpen for dette. Spesifikasjonene på maskinen er følgende Zalman GS1000 Big Tower Sort.Vifter: 1x 120mm Topp, 1x 120mm Bak, ATX, mATX,. 2x USB, 1x FW, Hot-swap Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16 Intel Core# i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan NorthQ 3580 Siberian Tiger CPU kjøler Socket 775/1156/1366, 478/754/939/940/AM2/AM2+/AM3, 120mm Vifte Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 XFX GeForce GTX 295 648M 1792MB PhysX PCI-Express 2.0, "XT", 2xDVI, HDCP, Single PCB version, 600MHz WD VelociRaptor 150GB 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB' Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM På forhånd takk Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Hvis du ikke absolutt må ha den siste teknologien, kan du godt beholde alt du har nå og oppgradere kun skjermkortet ditt. Til for eksempel gtx 670/680 eller hd 7950/7970. Har du klokket cpu'en din? Den kjører stock 2.66ghz som ikke holder til spilling. Det er ganske lett å klokke i7 920 til 3.7-3.8ghz og da vil du oppleve mye høyere fps i spill. Du kan også kjøpe deg en ssd, da vil du merke mye raskere booting av os og oppstart av spill. Her bør du gå for intel sin 330/520 serie ssd. Samsung sine 830 og kingston hyperx er også veldig gode. Personlig er jeg mest glad i intel. Ocz agility 3 er en budsjett ssd, som yter tilfredstillende. Med de stegene vil du nesten oppleve maskinen din som fulloppgradert. Og vil kunne spille de siste spillene med ganske gode resultater Lenke til kommentar
Fanaman Skrevet 1. september 2012 Forfatter Del Skrevet 1. september 2012 Takk for raskt svar samye83. Har ikke et absolutt krav til å mått ha den nyeste teknologien nei. Siden jeg har fallt av lasset hva pc-teknologi angår, så er jeg ganske så usikker på om CPUen min duger i disse dager. Heller mot gtx 670/680 som du abefaller, bla for jeg sansen for physX, men jeg bør vel gå for 680 om jeg ikke oppgraderer prosessoren? Dersom klokking av CPUen min kan være et alternativ, så høres det veldig interessant ut. Må som sagt snakke med en kollega med mer erfaring rundt dette, eller har du noe ressurser å peke til hvor jeg kan lese meg opp på emnet? Må jeg ev ha et annet kjølessystem? SSD er et meget godt poeng, har en i macbook airen min og er STORFORNØYD. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 gtx 680 er bedre enn 670, men ikke med så mye. Mange vil si at 680 er ikke verdt pengene over 670. Det er liksom så vanskelig å anbefale hva du bør velge mellom disse 2. Begge kortene er veldig gode, har du nok penger, gå for gtx 680. Vil du heller spare litt, gå for 670. Teknisk sett vil du ikke legge merke til så store forskjeller under spilling. Klokking er kjempe artig, og det er absolutt noe du bør lese litt om. Når jeg oppgraderer en komponent, det er ikke fordi jeg må, men heller at jeg har lyst til å prøve noe nytt, ha noe nytt å klokke på, hehe. Det kan være greit å få med kompisen din, så du ser hva han gjør den første gangen. Så lenge du passer på temperaturen, så er det ikke så mye som kan gå galt. Holde deg innenfor de anbefalte spenningene(Volt). Du har jo "vannkjøling" nå, test om den duger til klokking, hvis ikke så kan du lete etter noe som er bedre. Om du har masse cash og vil blåse det bort, kan jeg alltid anbefale costum vannkjøling. Men igjen, der bør du lese litt om også. Det er både ulemper og fordeler med vannkjøling. Det er en tråd som heter "Den kalde kafen". Der kan du finne mye interessant. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Jeg har store problemer med å forsvare prisen for et GTX 680 når forskjellen i ytelse er akkurat like stor som forskjellen i klokkefrekvens, kjøp et fabrikkoverklokket GTX 670 og nyt utmerket ytelse i spill. i7-920 er fortsatt på høyde med det beste fra AMD i spill, det er minst 2 år til den virkelig begynner å slite, sannsynligvis det beste kjøpet en kunne gjort i 2009/2010 fra et pris/tid-perspektiv. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Jeg holder en knapp på kun en gpu oppgradering da maskinen din er mer enn kjapp nok til å dra de beste kortene der ute. Lenke til kommentar
Fanaman Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Tusen takk for svar alle sammen! Ser ut som jeg går for nytt grafikkort og ssd disk ( Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=749483) Jeg kjøper fra Mpx da jeg har en kompis som gjør bedriftkjøp for meg. Har forstått at ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA TOP er et bra kort i 670 serien http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=751358 Har jeg forstått riktig at TOP betyr at kortet er fabrikkoverklokket? imidlertid så er samtlige netthandlere tomme for denne, og det tidligste ankomsttidspunktet jeg har sett er 18.sept. Kunne ikke passet dårligere, da maskinen sliter litt med GW2 nå, og Borderlands 2 og MISTS kommer hhv 18 og 25.sept... Jeg har som sagt en kompis som kan ordne innkjøpspris av komponenter på mpx.no, og han kunne skaffe meg ASUS GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA til 3559,- http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=750512 Spørsmålet er om jeg skal smøre meg med tålmodighet til 670 kommer inn igjen, eller om 680 kortet er et så bra kjøp at jeg skal gå for det istedet. Hva ville dere ha gjort? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=751639 Dette er jo et alternativ, kan alltids overklokke litt selv om du skulle føle behov for det. TOP kommer ferdig overklokket som du nevner. Et GTX 680 TOP til 3559 er jo heller ikke en dum deal. Endret 8. september 2012 av fflex Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) http://cdon.no/elekt...gn=prisguide_no Usikker på støynivået, men over 1000 kr rimeligere enn 680 kortet. Endret 8. september 2012 av otl Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Top kortene er ofte håndplukket, dvs at de "skal" kunne klokke enda lenger enn de andre 670 kortene. Men man er ikke garantert høye oc selvom kortet er pyntet med "Top". Sannsynligheten er mye høyere å få et oc villig kort da. Snakker om 1300mhz + Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Top kortene er ofte håndplukket, dvs at de "skal" kunne klokke enda lenger enn de andre 670 kortene. Men man er ikke garantert høye oc selvom kortet er pyntet med "Top". Sannsynligheten er mye høyere å få et oc villig kort da. Snakker om 1300mhz + Er klar over det. Men er også klar over at det har vært mye trøbbel med 670 top kortet. Kanskje fikset nå, men det vet jeg ikke. Utgjør ikke all verden en litt høyere oc. Vil si det ikke er verdt 900kr. Endret 8. september 2012 av otl Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Styr unna 680 kortene om du ønsker mest for pengene. Velger du et bra 670 kort så kan du ofte overklokke en del og uten problemer hente igjen et 680 kort , men ofte på bekostning av støy , varmeutvikling og levetid på kortene. En ting som mange overser er hvor gode VRM'ene og Mosfets som er blitt brukt på skjermkortet man kjøper, her kan det være store forskjeller fra produsent til produsent. Personlig mener jeg at det kan være lurt å velge et relativt stillegående 670 kort og gi blanke f i å overklokke det, da har man som regel kortet mye lengre og slipper diverse småproblemer. Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Styr unna 680 kortene om du ønsker mest for pengene. Velger du et bra 670 kort så kan du ofte overklokke en del og uten problemer hente igjen et 680 kort , men ofte på bekostning av støy , varmeutvikling og levetid på kortene. En ting som mange overser er hvor gode VRM'ene og Mosfets som er blitt brukt på skjermkortet man kjøper, her kan det være store forskjeller fra produsent til produsent. Personlig mener jeg at det kan være lurt å velge et relativt stillegående 670 kort og gi blanke f i å overklokke det, da har man som regel kortet mye lengre og slipper diverse småproblemer. Må si meg helt enig her. Lenke til kommentar
Fanaman Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Wow, skal si en får rask respons her! Tusen takk Så da styrer jeg unna 680 kortet, da kost/nytte ratioen er ganske viktig for meg. Valget blir da ett av disse 670 kortene på mpx.no for å slippe mva http://www.mpx.no/k/search.aspx?q=geforce 670&bn=10488&mfr= Vil jeg tape mye på ikke vente til slutten av september og heller kjøpe ett av 670 kortene som er inne nå? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Er jo ikke verre enn å gå for DC2 utgaven fra Asus. Du taper ikke mye i ytelse, og jeg ville ikke ventet på en TOP utgave. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Alle mine skjermkort har vært overklokket, 8800gt kortet er blodklokket og går fortsatt idag. Det er temperatur som dreper kortet, så hvis man har lyst til å klokke "mye", da bør man vurdere vannkjøling. Ellers blir det som malvado sier, levetiden blir mindre. Men hvor lang levetid trenger vi egentlig på et skjermkort? Bytter jo de ut relativt ofte. Endret 8. september 2012 av samye83 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Alle mine skjermkort har vært overklokket, 8800gt kortet er blodklokket og går fortsatt idag. Det er temperatur som dreper kortet, så hvis man har lyst til å klokke "mye", da bør man vurdere vannkjøling. Ellers blir det som malvado sier, levetiden blir mindre. Men hvor lang levetid trenger vi egentlig på et skjermkort? Bytter jo de ut relativt ofte. Du har vært utrolig heldig. Feilratioen på 8800gt kortene var oppe i hele +30% om jeg husker rett og overklokkede kort enda mer. Generelt lå problemene i selve Gpu'en Temperatur dreper selvsagt kortene, men dårlige Vrm's og Mosfets på kortet kan sørge for ustabilitet og ikke minst et brent kort i noen ekstreme tilfeller , så ofte er det lurt å ikke overklokke for å slippe disse problemene. Når det gjelder levetiden på skjermkort mener jeg selv at de bør holde i 5 år , jeg er imot at man produserer skjermkort som har en levetid som er under dette da det er langtifra bra for samfunnet vårt å bytte ut elektroniske duppedingser hele tiden. Gjenbruk er stikkordet! 1 Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Intet dårlig kjøp http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=751639 Ville heller ikke ventet. Ventet jo ikke selv heller så.... Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Når et kort stopper opp, så kan man bare levere den inn. 2 års garanti og 5 års reklamasjon. At man har klokket kortet kan produsenter umulig finne ut, hvis man ikke har tatt å voltmoddet eller å ha tuklet med kjøleløsninger osv. At et skjermkort skal være over 5 år er jo greit, men blir et skjermkort brukt i 5 år av en pc entusiast? Tror neppe det, derfor 8800gt(tror det nærmer seg 5 år nå) mitt er i stuepc'en nå. Alle har forskjellige behov når det gjelder levetiden til et skjermkort. Helt helt i at ting bør gjenbrukes, men skjermkort har nesten blitt et forbruksvare. Hvem har et skjermkort som er eldre enn 2 år i gaming rigget sitt? Finnes sikkert noen, men ikke så mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå