Gå til innhold

Satanisme i Norge (Oslo)

Anbefalte innlegg

Kanskje gud heller er et vesen som prøver og feiler, som prøver i stor skala og prøver ting ingen andre har prøvd før. Og som feiler med stil og absorberer all informasjonen fra "feilene" som søteste nektar. Kanskje bibelen og de andre bøkene bare var et eksperiment, for å teste vannene en bestemt periode under helt bestemte forhold. Og for å kombinere det nevnte formålet "teste vannene" med å utføre en eller ti konkrete prosjekter som av ukjente grunner var viktig å få utført akkurat da, for å ivareta en videre større kosmisk balanse.

Jeg mener, å trekke slutninger om Guds intensjoner (dersom man antar at det finns en gud med intensjoner) basert på noen subjektive fortolkninger av et gammelt skriv, og basert på subjektive fortolkninger av andre menneskers subjektive fortolkninger av samme nevnte gamle skriv man nesten ikke vet nøkken om den sosiale konteksten rundt produksjonen av...er det bare jeg som syns sånne spekulasjoner blir en smule far out?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktum er at den guden du tilber, dersom denne skulle eksistere, innehar svært få av disse karakteristikkene de moderne formene av kristendommen tilegner han. Det tror jeg du innerst inne ser du og.

Hvis gud virkelig eksisterer og er universellt allmektig, kan vi omtrent si med hundre prosent sikkerhet at hans sanne vesen er noe totalt annet enn hva NOEN av formene for kristendom (eller andre tradisjoner innenfor menneskelig tenkning) tilegner ham. Selv den mest hardnakkede kristne burde kunne innse såpass.

Er det gud, så er det mer enn noen av oss kan forstå. Kan noen av oss forstå det er det IKKE gud. Jeg syns faktisk den der er en nobrainer.

Lenke til kommentar

Kanskje gud heller er et vesen som prøver og feiler, som prøver i stor skala og prøver ting ingen andre har prøvd før. Og som feiler med stil og absorberer all informasjonen fra "feilene" som søteste nektar.

Det stemmer dog dårlig overens med den bibelske beretningen om den kristne guden. Men nå stemmer virkeligheten også ganske dårlig overens med den bibelske beretningen om gud som barmhjertig, allmektig og perfekt.

Jeg tror nå hverken på Gud, Allah, Odin, Apollo, Quetzalcoatl, Ra, eller noen andre av disse spesifikke gudene, da jeg regner det som rimelig åpenbart at det ikke eksisterer et fnugg av bevis for at noen av disse spesifikke guddommene menneskeheten har tilbedt opp i gjennom tidene.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
Er det gud, så er det mer enn noen av oss kan forstå. Kan noen av oss forstå det er det IKKE gud. Jeg syns faktisk den der er en nobrainer.

De påståtte handlingene til denne guden står fremdeles da, selv om de er aldri så dumme, i div bibler...

Eller er jeg enig med deg i at konseptet gud, om det finnes noe slikt, ikke har noe å gjøre med de religiøse skribleriene vi har på denne jorden i dag, Til det er rett og slett de gudene piktert for dumme... da det må en viss intelligens til for å skape noe så intrikat som universet og det betviler jeg strerkt at noen av de vi har skriblerier om hadde klart, helt enkelt...

Lenke til kommentar

De påståtte handlingene til denne guden står fremdeles da, selv om de er aldri så dumme, i div bibler...

Eller er jeg enig med deg i at konseptet gud, om det finnes noe slikt, ikke har noe å gjøre med de religiøse skribleriene vi har på denne jorden i dag, Til det er rett og slett de gudene piktert for dumme... da det må en viss intelligens til for å skape noe så intrikat som universet og det betviler jeg strerkt at noen av de vi har skriblerier om hadde klart, helt enkelt...

Jeg skjønner logikken, men hvis tilfellet hadde vært at skribleriene suger fordi skibentene sugde, og oversetterne og tolkerne gjorde en så dårlig jobb at det var helt tragisk? Kanskje den gode gus representant i dagene lenge før eposten virkelig bare hadde ypperste kvalitet å komme med, men så forsvant alt sammen i oversettelsen fordi tilhørerne var for tjukke i huet til å oppfatte det, skribentene noen hundre år senere enda tjukkere i huet og tolkerne idag uten peiling whatsoever angående "what really went down"?

Jeg ender opp der jeg pleier å ende opp: Alt forblir et mysterium.

Lenke til kommentar

Det stemmer dog dårlig overens med den bibelske beretningen om den kristne guden. Men nå stemmer virkeligheten også ganske dårlig overens med den bibelske beretningen om gud som barmhjertig, allmektig og perfekt.

Men den bibelske beretningen var jo kanskje også bare et av millioner av superinteressante sosiale eksperimenter denne ufattelig utspekulerte guden holdt på med.Den ble utformet på en bestemt måte for å gi inspirasjon til datidens husmødre mens mannene vandret over landene. Og at den funket til sitt formål, men overhodet ikke var tiltenkt information overloaded technofreaks flere tusen år senere.

Eller, det var noe helt annet som skjedde som ingen vet hva er, fordi ingen faktisk vet alt som skjedde på denne tiden og har virkelig full oversikt over alle detaljene, og derfor forblir bakgrunnen for å vite noe om hvordan noe av dette skulle være ment å tolkes som, ikkeeksisterende.

Lenke til kommentar

En ufalsifiserbar påstand som har lik validitet som alle andre ufalsifiserbare påstander.

Det er ikke så mye en påstand som en illustrerende historie om ting som bare aldri gikk gjennom formaliteten å faktisk forekomme. Der helheten av det som skjedde og helheten av det som skjer nå og hva helheten av alle konsekvensene kommer til å bli og helheten av potensielle muligheter omkring alt dette ( og her mener jeg ALT) så finne det ett ubestridelig vitenskapelig svar: VI VET IKKE

Hvis det er en vitenskapelig sannhet i denne verden som eksisterer uten tvil som som alle mennesker uten et eneste unntak burde kunne realistisk enige om så er det dette:

Vi vet ikke (alt som er verdt å vite)

Ovenfor helheten av situasjonen nå og alt den innebærer av muligheter og hva alt handler om og hvordan alt foregår, så er virkelig situasjonen den at folk absolutt og totalt vet ikke. Vi er ikke i fjerneste nærheten engang. Vi er så sanseløst langt fra nærheten av muligheter til å vite noe om den helheten, fordi vår kunnskap er begrenset og våre sanser er begrenset og vi ikke engang klarer å reise utenfor vårt lille solsystemets grenser og ikke engang vet hva vi kommer til å tenke på de neste ti sekundene og ikke engang vet innholdet i alle tweetsene på twitter som deles i dette øyeblikk og hva konsekvensene av alle de kommer til å bli, og ovenfor helheten utenfor alt det igjen er situasjonen totalt og uten tvil at vi virkelig og inderlig og fullstendig vet ikke fordi informasjonen ganske enkelt ikke er tilstede.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det innerst inne, bak den store veggen du har bygd opp for å beskytte den troen du har investert så mye tid og personlig energi på opprettholde, foregår det kognitiv dissonans, IHS. Det er bare naturlig.

Faktum er at den guden du tilber, dersom denne skulle eksistere, innehar svært få av disse karakteristikkene de moderne formene av kristendommen tilegner han. Det tror jeg du innerst inne ser du og.

Absolutt ikke, Jesus Kristus har klart og tydelig vist at Gud er god. Faktum er at du ønsker å overføre din skyld på Gud, innerst inne er det du som er svart ikke Gud. Det er det som ligger bak "Gud er ikke noe bedre enn meg filosofien"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Min moral er mye høyere enn den kristne gudens, og denne guden har enorme mengder blod og ondskap å svare for - både gjennom aktive handlinger og ved å passivt akseptere at faenskap skjer. I tidsaldre hvor det var anekdoter gjenfortalt på folkemunne av analfabeter som var alt menneskene hadde av informasjonsflyt, var denne guden merkelig nok mye mer fargerik i sin omgang med menneskeheten. Nå som alt kan dokumenteres og kontrolleres gjennom tekniske hjelpemidler og fri flyt av informasjon, har den kristne guden blitt påfallende fraværende. Synes du ikke det klinger veldig rart?

Jeg bifaller hverken slaveri, barnedrap eller massemord, slik den kristne guden åpenlyst gjør i de religiøse tekstene. Den kristne guden utslettet jo etter de bibelske beretningene nesten alt liv på jordkloden, inkludert fullstendig uskyldige dyr og barn, hvertfall én gang.

Lenke til kommentar

Den kristne guden utslettet jo etter de bibelske beretningene nesten alt liv på jordkloden, inkludert fullstendig uskyldige dyr og barn, hvertfall én gang.

Du vet at det ikke er sant, at det aldrig har funnet sted, ikke sant. Så nettopp det at du bruker noe du vet ikke har skjedd, beviser bare at du prøver å skape en gud i ditt eget bilde (den skyldige)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet det ikke har skjedd. Men kristne later som om guden deres er en gud av perfekt moral og handling, til tross for grusomhetene guden forfekter. Det virker som om de ikke en gang har lest sine egne religiøse skrifter.

Så har man á la carte-religiøse da - eller "koldtbordkristne" - som bare velger bort de bitene de ikke liker ved religionen, og sitter igjen med de delene de kan akseptere. Du er kanskje en av dem. Isåfall gleder det meg at du ikke følger moralen til den guden som skisseres i de kristne religiøse skriftene, for det er virkelig en forkastelig moral.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Hvilken grusomheter ?

Takk for at du understreker Distressor sitt poeng... :)

Han takker deg sikkert selv når han ser dette, for det er AKKURAT dette han mener....

Les bibelen du.... og ikke glem at i følge bibelen er gud uforandrelig... selvmotsigelser? Å nei vel, ikke i bibelen vel? :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Les bibelen du.... og ikke glem at i følge bibelen er gud uforandrelig... selvmotsigelser? Å nei vel, ikke i bibelen vel? :roll:

Ikke glem å skille bilder og lignelser fra virkelige hendelser, når du leser RWS og det at den handler om to forskjellige trossamfunn som ikke tror det samme og er skrevet av en rekke forskjellige forfattere til flere forskjellige grupper, så skjønner du hvordan det hele henger sammen.

Lenke til kommentar

IHS er en slik 'koldtbordkristen' som jeg snakket om. I utgangspunktet er jo alle versjoner av kristendommen like lite gyldige, men det besynderlige er at koldtbordkristne ikke fullfører tankerekken de har begynt på. De har jo innsett at det er mye merkelig, fornuftsstridig og selvmotsigende i religionen, men istedenfor å ta skrittet helt ut og forkaste skiten, tyr de til vilkårlige rasjonaliseringer, plukker de tingene de liker og ignorerer de tingene de ikke liker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

IHS er en slik 'koldtbordkristen' som jeg snakket om. I utgangspunktet er jo alle versjoner av kristendommen like lite gyldige, men det besynderlige er at koldtbordkristne ikke fullfører tankerekken de har begynt på. De har jo innsett at det er mye merkelig, fornuftsstridig og selvmotsigende i religionen, men istedenfor å ta skrittet helt ut og forkaste skiten, tyr de til vilkårlige rasjonaliseringer, plukker de tingene de liker og ignorerer de tingene de ikke liker.

Nei, det henger sammen slik som forklart til RWS

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...