Gå til innhold

Luksusfengsler fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Det du glemmer er at disse "luksustingene" gis bare til fanger som oppfører seg, og som deltar i arbeidet gitt dem, (hvertfall er det slik i Norge). TV-en Xbox-en, dagslønn (60kr), og andre goder gan fratas fanger som ikke oppfører seg, og det bringer en selvkontroll på fangene. Uten noe å tape er det lite som forhindrer insatte å brygge alkohol bak murene, eller ruse seg.

Det er desverre tilfellet at de ikke tar vekk luksutingene til fanger som ikke oppfører seg.

I tillegg er det bra for insatte å ha noe å bruke tiden sin på, fordi er man på lukket avdeling så er man innlåst mesteparten av dagen, og man er begrenset til å stirre i veggen og telle minutter til løslatelse, (noe som tærer på ens psyke). Så ved å gi avbrekk kan insatt beholde sin mennesklighet mens de er innesperret, for vi har sett hvordan amerikaske fengsler skaper monstre ved nettopp å nekte insatte muligheten til å distrahere segselv fra klokkens sakte tikk.

Ja, de kan lese bøker, aviser og høre på radio og de kan arbeide. Det er nok å gjøre.

Du vet at PC-er og TV-er ikke eksisterte i fengsler inntill nylig. Hva er det som gjør at det er så fryktelig nøvendig å gi alle en egen PC og TV?

Og ikke glem at 90% av insatte i både Norge og Sverige sitter inne for såkaldte "offerløse" forbrytelser, som narkobesittelse, skattesnusk, trafikkale lovbrudd, og lignende. Disse menneskene kommer relativt fort ut i samfunnet igjen og det er ingen grunn til å behandle dem ufint.

Problemet den påstanden er at jeg kan enkelt skjekke opp kilder. I Sverige så er antallet som fengsles for de kategoriene du nevnte over på 26%. Jeg tok naturligvis ikke med grovt narkotikabrudd, eller fyllekjøring siden det er klare forbrytelser som ofte har et offer. Selv om jeg hadde tatt de med, ville det forsatt ligge på 40%. http://www.bra.se/bra/brott--statistik/statistik/kriminalvard.html

I norske fengsler er det slik at nekter man å jobbe får man ikke dagslønn, (eller den blir redusert), og man kan miste muligheten til prøveløslatesle. Er gode motivatorer det ;-)

--frank

Dagslønnen er på 18 kroner. Det er helt latterlig. Og kan miste mulighet til prøveløslatelse. Det holder ikke.

Det er mange som ikke velger å jobbe i fengsel, fordi det er omtrent ingen konsekvenser. Det er ikke gode motivasjoner. Faktisk er straffen for å ikke jobbe i militæret mye hardere og inntil nylig ble unge tvunget til å dra til militæret selv om de har aldri gjort noe galt. Vi tar kriminelle med silkehansker og som vist i første post. Det fungerer ikke, det fører bare til høyere kriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingenting med at de "risikerer å måtte stå til rette overfor vedkommende"!

Å joda. Det er flere fengselsansatte som har forsøkt å tøffe seg mot personer de er helt underlegne, som de senere har angret bittert på. For å si det sånn; det er en grunn til at fengselsansatte holder som for det meste hjemme.

Lenke til kommentar

Det var da svært hvor opptatt du ble av å skulle sette folk "på plass". Er det en slags seksuell fetish du har? "Master and commander"? Eller er det bare din reaksjon på at ikke har noen som helst mulighet nå, eller i fremtiden, til å hevde deg på noe som helst område i samfunnet?

Mitt liv går fint, og jeg har ingen ønske om å bli ener i noe som helst. Jeg har det jeg trenger, en god utdannelse, gode venner og kjæreste. Min erfaring er at de fleste er enig med meg. Det er årsaken til at fengslene i Asia og USA er mye tøffere enn i Europa. Det er fordi de fleste utenfor Europa er langt mer konservative F.eks. jeg snakker om japanske fengsler som du sikkert synes er skremmende, men har du noen gang sett fengsler i Singapore.

Forøvrig kan jeg jo fortelle deg at fengselsansatte er svært høflige og behandler de innsatte nærmest med silkehansker. Grunnen til dette er at de jo risikerer å måtte stå til rette overfor vedkommende eller hans kompiser ved en senere anledning. Og da vet de at de at de kommer til å gå på et tap, et stort tap.

Du har vært i fengsel ja. Det overasker meg ikke.

Og den kompisgjengen din er lett å løse. Hvis fengsler ikke er kos, så har ikke du lyst til å gå tilbake til fengsel, fordi du er arbeidsky. I tilegg tipper jeg du er ganske avhengig av din elektronikk. Banker du opp fengselsvakter, så er det bare å fengsle deg igjen.

Ehrm. Dette er jo slik det er i Norge også. Velge å jobbe eller være på cellen. Men det skjønner sikkert ikke du, som jo sliter sånn med logisk tenkning.

Det stod jo vitterlig ikke skrevet noe om bruk av isolat for arbeidsnekt der. Altså det motsatte av hva du påstår.

I'm not sure about other counties or states, but in my county no one is forced to work while in jail. Trustee jobs are voluntary and inmates want to work to pass the time.

Hvilken del av "det er forskjellig fra fengsel til fengsel" er du ikke forstår? Hvilken del av "but in my county" er du ikke forstår. Du liker å prate om logisk sans, men du er ikke særlig gløgg selv. Hadde du vært litt mer klok hadde du ikke havnet i fengsel.

Hvis du leste noen av de andre postene så skrev de at du ble satt på hva som er i praksis isolat. Det blir du ikke i Norge, (les lenken jeg linket til på første side) eller så hadde kanskje ikke du vært like tøff i trynet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Faktisk er straffen for å ikke jobbe i militæret mye hardere og inntil nylig ble unge tvunget til å dra til militæret

Det er fordi det er straffbart å unndra seg verneplikten. Det står i straffeloven, hvilket er den loven man kan fengsle folk etter. Du burde kanskje sette deg inn i loven, eller hva?

Det er ingen paragraf i straffeloven som sier at arbeidsnekt er straffbart, ergo kan man ikke straffes for det og således heller ikke fengsles for det.

Der har du en stor forskjell på fengsel og verneplikt!

Hvor mye for vanskelig ble dette for deg?

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi så ekstremt lite kriminalitet her til lands da? Og hvorfor blir det bare færre og færre forbrytelser?

Du lever ikke i en fantasiverden, men i et vrangforestillingsunivers.

Det eneste det blir færre av i Norge er vinningskriminalitet som ikke er mulig lenger på grunn av bedre sikkerhet. Vanskelig å rane hus om de har alarm til securitas, eller biler som ikke kan tjuvstartes. Annen type kriminalitet har økt eller forblitt stabilt. Dette er på tross av at det var en massiv økning i kriminalitet på 90-tallet.

Men hva med Sverige. I Sverige så øker kriminaliteten. Voldskriminalitet har økt med 300%, de er nummer 1 på voldtekt og tilbakefallsraten er på 71% for de som havner i fengsel. Så det ser ikke ut til at slike luksusfengsler de har i Sverige fungerer særlig godt.

Og hvis vi skal snakke om ekstremt lav kriminalitet, så dra til Singapore, Hong kong og Japan. Det er land med svært strenge fengsler og med streng disiplin. Hvordan forklarer du at de landene med de strengeste fengslene også har lavest kriminalitet.

Lenke til kommentar

Det har ingenting med at de "risikerer å måtte stå til rette overfor vedkommende"!

Å joda. Det er flere fengselsansatte som har forsøkt å tøffe seg mot personer de er helt underlegne, som de senere har angret bittert på. For å si det sånn; det er en grunn til at fengselsansatte holder som for det meste hjemme.

Det du skriver der er så dumt og latterlig at det nesten ikke er verdt å kommentere, men jeg klarer ikke å la være. :thumbdown:

Som mangeårig fengselsansatt kan jeg med trygghet og pondus si at du er så langt ute på viddene som du kan komme!

Endret av insolvent
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har vært i fengsel ja. Det overasker meg ikke.

Hvis fengsler ikke er kos, så har ikke du lyst til å gå tilbake til fengsel, fordi du er arbeidsky.

Nei, faktisk ikke.

Du mener altså at de som ikke har lyst å gå i fengsel er arbeidssky? Dette selv om man ikke behøver å jobbe ett sekund i fengsel? Det kan ikke ha noe med den dårlige betalingen å gjøre, slik at det lønner seg å heller jobbe på utsiden?

Denne "logikken" din altså... helt fraværende.

Endret av Backslash
Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke.

Du mener altså at de som ikke har lyst å gå i fengsel er arbeidssky? Det kan ikke ha noe med den dårlige betalingen å gjøre, slik at det lønner seg å heller jobbe på utsiden?

Du har ikke vært i fengsel, men du vet at fengselsbetjente behandler dem godt fordi de er redd for å bli banket opp etterpå. Enten så prater du om ting du ikke kan noe om, eller så lyver du om å ikke ha vært i fengsel.

Du er arbeidsky, fordi du sa at hvis du ble sendt i fengsel så vil du nekte å arbeide. Og det virker som om du har null problemer med å banke opp fengselsansatte fordi de sørger for at de innsatte gjør arbeid.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som mangeårig fengselsansatt kan jeg med trygghet og pondus si at du er så langt ute på viddene som du kan komme!

Trygghet og pondus er vel noe du mangler fullstendig. Yneklighet og ølvom derimot...

Sier vel mest om deg selv og din egen ynkelighet, der, gjør du ikke?

Du er jammen en saklig, dreven, velartikulert og dyktig debattant.....

Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke.

Du mener altså at de som ikke har lyst å gå i fengsel er arbeidssky? Det kan ikke ha noe med den dårlige betalingen å gjøre, slik at det lønner seg å heller jobbe på utsiden?

Du har ikke vært i fengsel, men du vet at fengselsbetjente behandler dem godt fordi de er redd for å bli banket opp etterpå. Enten så prater du om ting du ikke kan noe om, eller så lyver du om å ikke ha vært i fengsel.

Ja selvfølgelig. Det er såklart de eneste to mulighetene som finnes :thumbup: . Muligheten for andre kilder, som f.eks. bekjentskap med tidligere innsatte og/eller fengselsansatte er muligheter du ikke har klart å konstruere inne i din bittelille hjerne...

Lenke til kommentar

'Ja selvfølgelig. Det er såklart de eneste to mulighetene som finnes :thumbup: . Muligheten for andre kilder, som f.eks. bekjentskap med tidligere innsatte og/eller fengselsansatte er muligheter du ikke har klart å konstruere inne i din bittelille hjerne...

Ja, jeg kan tenke meg at dine kriminelle kompiser som prøver å tøffe seg, vet hva de prater om :roll:

Jeg tror jeg vil heller stole på insolvent som er fengselsvakt.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke du å arbeider i fengsel da? Akkurat ja, du er arbeidssky!

Fordi jeg ikke gjør kriminelle handlinger? Du liker å kritisere andres logiske sans, men du er ikke særlig gløgg selv.

Tja. Jeg fulgte jo bare opp påstanden din om at det måtte skyldes arbeidsskyhet at man ikke ønsket å gå i fengsel. Forstår nå at du - som vanlig - ikke hadde tenkt så godt gjennom det du skrev, fordi du er en komplett idiot.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg fulgte jo bare opp påstanden din om at det måtte skyldes arbeidsskyhet at man ikke ønsket å gå i fengsel. Forstår nå at du - som vanlig - ikke hadde tenkt så godt gjennom det du skrev, fordi du er en komplett idiot.

Ingen ønsker å gå i fengsel. Hvorfor lyver du om hva jeg skrev? Jeg skrev ikke at det måtte skyldes arbeidsskyhet om man ikke ønsket å gå i fengsel.

Det du skrev var at du vil nekte å jobbe om du havner i fengsel. Det er årsaken til at jeg kalte deg arbeidsky. Du skrev at du var tøff nok til å takle 30 dager i isolat for å unngå arbeid, men skriver nå at du har aldri vært i fengsel. Enten så lyver du om at du har aldri vært i fengslet, eller så prater du om ting du vet ingenting om. Du hevder at fengselsbetjente tar dem med silkehansker fordi de er redd for å bli banket opp etterpå og kilden din er dine kriminelle kompiser.

Din logiske sans er heller ikke mye å skryte av. Du hevder jeg er arbeidsky fordi jeg ikke drar til et fengsel og arbeider. Hvorfor skulle jeg det? Jeg gjør ikke kriminelle handlinger. Derimot om jeg hadde havnet i fengsel så ville jeg ikke ha nektet å arbeide som du gjør.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hva som er luksus med TV, X-box eller frihetsberøvelse. Etter mitt syn vil frihetsberøvelse i utgangspunktet være svært lite "luksus". Hadde dette vært for 30-40 år siden så hadde kanskje TV vært litt luksus, men jeg vil ikke påstå at det kun er noe de priviligerte kan skaffe seg i dag og dermed er det heller ikke noe særlig "luksus". Om man går lengre tilbake var også radio og bøker luksus. Om man er uteligger kan kan faste måltider, en seng og tak over hodet være luksus. Folk har forskjellige syn på hva god standard er. At fengslene flyter over av "luksus" er slik retorikk man er vant med å høre fra politikere.

Et fengsel er i seg selv mislykket om det ikke oppleves som en straff for den innsatte. Om det man verdsetter høyest er TV og X-box så vil sikkert det være en straff om man fjerner disse tingene. Om man liker bøker eller radio, så vil man jo likevel ha det man liker, så da kan man vel si at det ikke er noen straff å komme i fengsel. Man kunne sikkert gitt dem mye dårligere forhold enn de var vant med, men hvilke mennesker kommer da ut igjen fra fengslene - hevngjerrige personer som er sinte på alt og alle eller personer det oser frykt og psykiske lidelser av.

Med tanke på at store deler av de innsatte sitter inne pga. moralske forbrytelser, så er det ikke rart at rehabilitering ikke virker. Om man ser på litt mer alvorlige forbrytelser, f.eks. drap er det ikke ofte man hører tidligere drapsdømte blir dømt for nye drap(det hender, men ikke ofte).

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Hvorfor har vi så ekstremt lite kriminalitet her til lands da? Og hvorfor blir det bare færre og færre forbrytelser?

Say what?

Når du kommer med slike påstander kan du gjerne komme med pålitelige kilder som viser til at Norge har "ekstremt lite kriminalitet".. Gjerne på den andre påstanden din også for den saks skyld.

Om man liker bøker eller radio...

Jeg kan virkelig se for meg at flertallet av folkene i fengsel er reale lesehester...

edit: Backslash, å kalle folk man argumenterer med/mot på internett for "komplett idiot" "å ha bitteliten hjerne" etc. Får det det til å gå for deg eller noe? Hva er poenget med det? Det fremmer hverken synspunktene dine, og det får deg ihvertfall ikke til å virke smartere.

Just sayin'

Endret av wampster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dessuten er det arbeids- ogeller studieplikt i norske fengsler. Det er alltid en verdi å undersøke før man kommer med påstander.

Jaha. Og hva er så konsekvensen hvis du nekter å arbeide eller studere? Eller hvis du "studerer" men egentlig bare gir faen og ikke gjør noe oppgaver og får bare strykkarakterer?

Mindre dagpenger?

Og hva skjer med disse som også finnes i "hardere strafferegimer". De settes på isolat.

At man har enkelte som motsetter seg §18 i straffegjennomføringsloven er så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...