Gå til innhold

Luksusfengsler fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. For en med en 30-60 dagers dom(majoriteten av innsatte), betyr ikke disse 100 kronene noe som helst.

2. En med 30-60 dagers dom kan uansett ikke få prøveløslatelse eller permisjon etter gjeldende regler.

3. Egentlig uproblematisk for en med 30-60 dagers dom. Dessuten er ikke unødvendig bruk av isolasjon lovlig. Heller ikke etter EMK. Du måtte i så fall endre en drøss med lover, samt at Norge måtte ta avstand fra artiklene i EMK, hvilket aldri kommer til å skje.

4. Hvis man soner en dom på 30-60 dager og er innstil på å ikke arbeide, så holder man ut dette. Dessuten er også dette ulovlig og strider mot EMK. Faktisk er det i strid med EMK å nekte fanger å kommunisere med omverdenen, av gode grunner.

Så: FAIL!

1. Kanskje ikke, men bedre enn de 18 kronene man får nå.

2. Det er riktig, men det er et godt insentiv for de med lengre dom

3. Uproblematisk? Kødder du eller? Å være innelåst hele dagen er ikke gøy. At vi har signert noen elendige direktiver fra EU betyr ikke at de er korrekt. Jeg er for å melde Norge ut av EØS og ta avstand fra alle elendige lover. At det aldri vil skje er ikke et særlig godt poeng. TV-ene kommer aldri til å bli kastet ut av cellene heller, men jeg mener forsatt at de skal ut.

4. Ja, hvis man holder ut det så er det greit det. Da har du valgt å ha en utrolig kjip tid fordi du er for lat til å arbeide. Hva så? Og igjen, bare fordi vi har signert noen elendige EU direktiver betyr ikke at de er korrekt.

For det andre så må vi ikke ta avstand fra direktivene. Andre land i Europa bryter mange direktiver, det er ingen grunn til at Norge ikke kan bryte direktiver vi synes er tåpelige.

1. Om det er "bedre" betyr jo absolutt ingenting, så lenge man er konsekvent på at man ikke akter å jobbe. Det er jo småpenger uansett.

2. Tja, for noen. Uansett er jo det som er realiteten i dag. De med lengre dommer har jo pr. i dag tilbud om arbeid eller studier i fengselet. Var det ikke meningen at du skulle endre på ett eller annet?

3. Nei, sikkert ikke gøy, men det er jo ikke jobbene i fengselet heller. Når du da har som prinsipp at du ikke jobber i fengselet, så velger du det ene ondet, som er å være innelåst dagen lang.

EU og EØS har absolutt ingenting med dette å gjøre. Du har mistforstått fullstendig. EMK, lille gutt.

4. Det har ingenting med latskap å gjøre, men er en prinsippsak for mange fordi de ikke vil bidra med noe som helst så lenge de [ofte] uforskyldt holdes innesperret. Hvem vil vel arbeide for fienden?! Igjen; det har null og nix med EU-direktiver å gjøre.

Atter en gang: Det har intet med EU-direktiver å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1. Om det er "bedre" betyr jo absolutt ingenting, så lenge man er konsekvent på at man ikke akter å jobbe. Det er jo småpenger uansett.

2. Tja, for noen. Uansett er jo det som er realiteten i dag. De med lengre dommer har jo pr. i dag tilbud om arbeid eller studier i fengselet. Var det ikke meningen at du skulle endre på ett eller annet?

3. Nei, sikkert ikke gøy, men det er jo ikke jobbene i fengselet heller. Når du da har som prinsipp at du ikke jobber i fengselet, så velger du det ene ondet, som er å være innelåst dagen lang.

EU og EØS har absolutt ingenting med dette å gjøre. Du har mistforstått fullstendig. EMK, lille gutt.

4. Det har ingenting med latskap å gjøre, men er en prinsippsak for mange fordi de ikke vil bidra med noe som helst så lenge de [ofte] uforskyldt holdes innesperret. Hvem vil vel arbeide for fienden?! Igjen; det har null og nix med EU-direktiver å gjøre.

Atter en gang: Det har intet med EU-direktiver å gjøre.

Du har rett i at det ikke er et EU direktiv, men man trenger uansett ikke å ta avstand fra loven. Andre land i Europa gjør langt verre uten konsekvenser. Det er tåpelig å følge dumme internasjonale lover, vi bør ha full rett til å kunne isolere håpløse fanger.

Det finnes folk som har et prinsipp om å ikke arbeide i fengsel. Da kan du få lov til å kose deg på isolat. Jeg gir blaffen i om du synes det er urretferdig. Jeg vil tippe at om du havnet i fengsel ville du ha startet å arbeide etter 3 dager.

Lenke til kommentar

Det finnes folk som har et prinsipp om å ikke arbeide i fengsel. Da kan du få lov til å kose deg på isolat. Jeg gir blaffen i om du synes det er urretferdig.

Om man havner på isolat og ikke arbeider, så arbeider man jo vitterlig ikke. Altså har man ikke lykkes i å tvinge noen til arbeid, da det jo ikke lar seg gjøre mot en med prinsipp om ikke å arbeide.

Samtidig - etter dagens lover, i motsetning til i din fantasiverden - så ville den aktuelle fangen som var blitt utsatt for isolasjon ha krav på erstatning for hvert eneste påbegynte døgn i ulovlig isolasjon.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at om du havnet i fengsel ville du ha startet å arbeide etter 3 dager.

Ikke i det hele tatt. Hvorfor i alle dager skulle jeg arbeide? Det eksisterer ingen sanksjoner mot fanger som ikke føler for å arbeide. Det eneste som skjer, er at de "går glipp av" 16 eller 18(?) kr i dagpenger pr. dag. Altså ingenting.

Endret av Backslash
Lenke til kommentar

'Om man havner på isolat og ikke arbeider, så arbeider man jo vitterlig ikke. Altså har man ikke lykkes i å tvinge noen til arbeid, da det jo ikke lar seg gjøre mot en med prinsipp om ikke å arbeide.

Samtidig - etter dagens lover, i motsetning til i din fantasiverden - så ville den aktuelle fangen som var blitt utsatt for isolasjon ha krav på erstatning for hvert eneste påbegynte døgn i ulovlig isolasjon.

Det er ikke en fantasiverden. Det er tilfellet i mange land. F.eks. hvordan tror du det går om du nekter å jobbe i f.eks. USA eller Japan? Tror du bare mister 18 kroner om du gjør det. Jeg ville likt å sett deg havne i et japansk fengsel. Der kan du hyle å gråte så mye du vil, men ingen bryr seg.

Ikke i det hele tatt. Hvorfor i alle dager skulle jeg arbeide? Det eksisterer ingen sanksjoner mot fanger som ikke føler for å arbeide. Det eneste som skjer, er at de "går glipp av" 16 kr i dagpenger pr. dag. Altså ingenting.

Jeg snakker om under mitt system, ikke under dagens system. Jeg er sikker på at etter 3 dager i Isolat uten noen form for underholdning vil du droppe prinsippene dine og gå ut og arbeide.

Du later som om du er så sterk, men det er fordi ingen har utfordret deg tidligere. Folk som deg er vant til et system som tar deg med silkehansker. Vi trenger et system som tar unnasluntere i nakken og gir dem en lekse.

Lenke til kommentar

'Om man havner på isolat og ikke arbeider, så arbeider man jo vitterlig ikke. Altså har man ikke lykkes i å tvinge noen til arbeid, da det jo ikke lar seg gjøre mot en med prinsipp om ikke å arbeide.

F.eks. hvordan tror du det går om du nekter å jobbe i f.eks. USA?

Hva om du forteller oss hva som da skjer? Vil gjerne også at du dokumenterer svaret ditt, lille gutt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De aller fleste som sitter bak murene, jobber mer enn gjerne - men det finnes vel ett veldig lite fåtall som er helt tverr - tror ikke de utgjør noen særlig utfordring, så jeg skjønner ikke helt fokuset, hvis det ikke handler om "prinsipper" da

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er ikke en fantasiverden. Det er tilfellet i mange land. F.eks. hvordan tror du det går om du nekter å jobbe i f.eks. USA eller Japan? Tror du bare mister 18 kroner om du gjør det. Jeg ville likt å sett deg havne i et japansk fengsel. Der kan du hyle å gråte så mye du vil, men ingen bryr seg.

Ikke i det hele tatt. Hvorfor i alle dager skulle jeg arbeide? Det eksisterer ingen sanksjoner mot fanger som ikke føler for å arbeide. Det eneste som skjer, er at de "går glipp av" 16 kr i dagpenger pr. dag. Altså ingenting.

Du later som om du er så sterk, men det er fordi ingen har utfordret deg tidligere. Folk som deg er vant til et system som tar deg med silkehansker. Vi trenger et system som tar unnasluntere i nakken og gir dem en lekse.

Jeg fikk litt lyst til å gi deg "en lekse". Les deg opp på diverse temaer, lær deg litt om å tenke logisk. Du har enorme utfordringer i livet og jeg tviler på at du er mentalt i stand til å takle dem.

Lenke til kommentar

Hva om du forteller oss hva som da skjer? Vil gjerne også at du dokumenterer svaret ditt, lille gutt.

Du mister alle dine rettigheter og havner på noe som vi i praksis kan kalle isolat. Det er ingen fantasiverden. Ikke alle fengsler i verden er luksusfengsler hvor du risikerer å bare miste 18 kroner. Det er ingen nasjonal politikk, det er forskjellig fra fengsel til fengsel. I de mer liberale statene så skjer det absolutt ingenting.

Jeg fikk litt lyst til å gi deg "en lekse". Les deg opp på diverse temaer, lær deg litt om å tenke logisk. Du har enorme utfordringer i livet og jeg tviler på at du er mentalt i stand til å takle dem.

Så nå begynner du med drittkasting. Realiteten er at mennesker som deg må bli satt på plass, du er bortskjemt og tror at samfunnet må tilpasse seg dine behov. Du tror også du er tøff og vil takle 30 dager med isolasjon og ingen underholdning. Du er den typen som nekter å arbeide med begynner å hyle å gråte om du opplever konsekvenser for dine handlinger.

Din oppførsel er litt som denne fyren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du mister alle dine rettigheter og havner på noe som vi i praksis kan kalle isolat.

Sier du det? Isolat for arbeidsnekt i amerikanske fengsler? Hmm... har du noe som kan dokumentere dette, tøffluss?

Lenke til kommentar

De aller fleste som sitter bak murene, jobber mer enn gjerne - men det finnes vel ett veldig lite fåtall som er helt tverr - tror ikke de utgjør noen særlig utfordring, så jeg skjønner ikke helt fokuset, hvis det ikke handler om "prinsipper" da

:)

Det handler om å lære unnasluntere en lekse. De har gjort en kriminell handling, men gidder ikke en gang å jobbe. Lar vi slike mennesker få gjøre som de vil så lærer de bare at det er greit å bryte regler.

Dette handler om å gjøre kriminelle om til ansvarsfulle borgere. Det handler om rehabilitering.

Lenke til kommentar

I Norge hører man ofte at vi har luksusfengsler for å rehabilitere fanger, men gjør de det? Jeg trodde som alle andre at de skandinaviske fengsler var ganske gode til å rehabilitere fanger. Der tok jeg feil, luksusfengsler fungerer ikke!

Jeg har funnet noe statistikk fra Sverige som viser at 71% av alle de som blir fengslet i Sverige, gjør kriminelle handlinger iløpet av 3 år. Dette er på tross av at Sverige har luksusfengsler som koster ca 1 million per år. På grunn av så høye kostnader så har de ikke råd til å fengsle mange som burde bli fengslet.

http://www.bra.se/br...-2003-2005.html

Jeg har sagt det før. Xbox og laptop rehabiliterer ikke fanger. Det gjør det motsatte fordi det gjør dem bortskjemte og det tar bort tid de kunne ha brukt til å lære. Jeg foreslår at vi kaster ut TV-ene og datamaskinene, og kjøper radioer og bøker. I tilegg bør alle fengselsinnsatte gjøre arbeid hver dag utenom søndag.

Det du glemmer er at disse "luksustingene" gis bare til fanger som oppfører seg, og som deltar i arbeidet gitt dem, (hvertfall er det slik i Norge). TV-en Xbox-en, dagslønn (60kr), og andre goder gan fratas fanger som ikke oppfører seg, og det bringer en selvkontroll på fangene. Uten noe å tape er det lite som forhindrer insatte å brygge alkohol bak murene, eller ruse seg.

I tillegg er det bra for insatte å ha noe å bruke tiden sin på, fordi er man på lukket avdeling så er man innlåst mesteparten av dagen, og man er begrenset til å stirre i veggen og telle minutter til løslatelse, (noe som tærer på ens psyke). Så ved å gi avbrekk kan insatt beholde sin mennesklighet mens de er innesperret, for vi har sett hvordan amerikaske fengsler skaper monstre ved nettopp å nekte insatte muligheten til å distrahere segselv fra klokkens sakte tikk.

Og ikke glem at 90% av insatte i både Norge og Sverige sitter inne for såkaldte "offerløse" forbrytelser, som narkobesittelse, skattesnusk, trafikkale lovbrudd, og lignende. Disse menneskene kommer relativt fort ut i samfunnet igjen og det er ingen grunn til å behandle dem ufint.

-frank

Hvordan få de til å "gidde" å arbeide?

Tja.. Motivasjon 101: Hver dag du ikke arbeider så må du sone en dag ekstra.

Det er faktisk et veldig godt forslag. :thumbup:

I norske fengsler er det slik at nekter man å jobbe får man ikke dagslønn, (eller den blir redusert), og man kan miste muligheten til prøveløslatesle. Er gode motivatorer det ;-)

--frank

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så nå begynner du med drittkasting. Realiteten er at mennesker som deg må bli satt på plass, du er bortskjemt og tror at samfunnet må tilpasse seg dine behov.

Det var da svært hvor opptatt du ble av å skulle sette folk "på plass". Er det en slags seksuell fetish du har? "Master and commander"? Eller er det bare din reaksjon på at ikke har noen som helst mulighet nå, eller i fremtiden, til å hevde deg på noe som helst område i samfunnet?

Det er liksom toppen av ynkelighet å kreve/ønske seg et helt eget system til å sette andre personer(fanger) på plass, fordi man er for svakelig til å kunne hevde seg.

Forøvrig kan jeg jo fortelle deg at fengselsansatte er svært høflige og behandler de innsatte nærmest med silkehansker. Grunnen til dette er at de jo risikerer å måtte stå til rette overfor vedkommende eller hans kompiser ved en senere anledning. Og da vet de at de at de kommer til å gå på et tap, et stort tap.

Lenke til kommentar

Sier du det? Isolat for arbeidsnekt i amerikanske fengsler? Hmm... har du noe som kan dokumentere dette, tøffluss?

Jepp, http://forums.officer.com/t56376/

Refuse to work. Locked up! Right now, no questions asked.

Inmates usually want to work. Being locked down all day bores them nuts.

Ehrm. Dette er jo slik det er i Norge også. Velge å jobbe eller være på cellen. Men det skjønner sikkert ikke du, som jo sliter sånn med logisk tenkning.

Det stod jo vitterlig ikke skrevet noe om bruk av isolat for arbeidsnekt der. Altså det motsatte av hva du påstår.

I'm not sure about other counties or states, but in my county no one is forced to work while in jail. Trustee jobs are voluntary and inmates want to work to pass the time.

Endret av Backslash
Lenke til kommentar

Grunnen til at fengselsansatte behandler innsatte på en korrekt måte har noe å gjøre med menneskesyn og tanken om rehabilitering å gjøre.

Det har ingenting med at de "risikerer å måtte stå til rette overfor vedkommende"!

Fanger som utagerer blir pasisfisert innenfor regelverket og ved bruk av lovlige tvangsmidler (gass, kølle, håndjern, etc.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...