Gå til innhold

Luksusfengsler fungerer ikke

Anbefalte innlegg

I Norge hører man ofte at vi har luksusfengsler for å rehabilitere fanger, men gjør de det? Jeg trodde som alle andre at de skandinaviske fengsler var ganske gode til å rehabilitere fanger. Der tok jeg feil, luksusfengsler fungerer ikke!

Jeg har funnet noe statistikk fra Sverige som viser at 71% av alle de som blir fengslet i Sverige, gjør kriminelle handlinger iløpet av 3 år. Dette er på tross av at Sverige har luksusfengsler som koster ca 1 million per år. På grunn av så høye kostnader så har de ikke råd til å fengsle mange som burde bli fengslet.

http://www.bra.se/br...-2003-2005.html

Jeg har sagt det før. Xbox og laptop rehabiliterer ikke fanger. Det gjør det motsatte fordi det gjør dem bortskjemte og det tar bort tid de kunne ha brukt til å lære. Jeg foreslår at vi kaster ut TV-ene og datamaskinene, og kjøper radioer og bøker. I tilegg bør alle fengselsinnsatte gjøre arbeid hver dag utenom søndag.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de gjør arbeid hver dag. eller går skole, men ellers er jeg helt enig. bare tull å kaste bort så mye penger på en gjeng mennesker som ofte går tilbake til samme liv. hadde vært bedre om de hadde fått jobber med en gang de kom ut av fengsel så de ikke måtte slite får å få seg jobb også gi faen og selge dop isteden. men men..

Lenke til kommentar

Å ta generell statistikk er vel en risikosport. Hvor mange av disse er f.eks i Norge (og Sverige) narkiser.

Dog, utover det mener jeg hevn, som selvsagt ligger i momentet straff i dag og selv om ingen vil vedkjenne seg det, i en sterkere grad være tilstede. At man har et tv i cellen når man skal sitte der livet ut gjør meg ingenting. Så lenge personen (ved drap) aldri kommer ut, og ikke tvinges i en slik psykisk tilstand at det blir en større fare for de ansatte i fengselet.

Dessuten er det arbeids- ogeller studieplikt i norske fengsler. Det er alltid en verdi å undersøke før man kommer med påstander.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

En av de største utfordringene ved fengsel er vel at folk som er litt på skråplanet kommer i kontakt med andre som er langt mer utpå og dermed lett dras med lenger ut i kriminalitet.

En slektning av meg gjorde noe dumt og ble satt til å gjøre en samfunnsstraff i noen uker sammen med ymse mer eller mindre tvilsomme typer. Og han ble overrasket over den aktive rekrutteringen enkelte av de andre som 'jobbet' der gjorde overfor resten av gruppen.

Når det skjer i et såpass åpent miljø som ved samfunnsstraff (han bodde hjemme hos foreldrene og var der bare på dagtid) så kan man jo bare tenke seg hvordan det er inne i fengsel der folk som har begått alvorligere kriminalitet sitter.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

de gjør arbeid hver dag. eller går skole,

Det er desverre ikke korrekt. Ja, det er noe jobb, men ikke for alle innsatte. De fleste som jeg har hørt prate om sin erfaring snakker om hvor lite det er å gjøre og aldri om noe jobb. Det er fordi den mest vanlige soningen, altså korte soninger, tilbyr ikke jobb.

Skal underholdningen bort så må vil tilby dem ordentlige jobber som tar mesteparten av dagens deres, eller så vil de bli mentalt skadet.

Dessuten er det arbeids- ogeller studieplikt i norske fengsler. Det er alltid en verdi å undersøke før man kommer med påstander.

Det er ikke ordentlig arbeidsplikt i norske fengsler.

http://www.regjering....html?id=162450

http://freak.no/foru...ad.php?t=191694

Selv for langtidsfanger er det mange som ikke jobber, f.eks. Erling Havnå tidligere NOKAS-raner.

- Hvorfor jobber du ikke eller tar en utdannelse?

- Nei, det er for kjedelig og lønner seg ikke. Du får jo bare 18 kroner mer om dagen, 58 totalt, i forhold til å ligge på cella. Ingen gidder vel å jobbe frivillig for det. De som jobber gjør det for å ha noen å prate med og ta seg en røyk og en cola. Og når de slipper ut, kan de ikke brukes til noen ting.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10089088

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge hører man ofte at vi har luksusfengsler for å rehabilitere fanger, men gjør de det?

Tja, de fleste som er innesperret har ikke gjort en flue fortred, men er sperret inne av MoralPolitiet (de kan nesten anses som Politiske fanger fordi de ikke deler herskernes synspunkter mht til moral).

At de atpåtil skal hjernevaskes (rehabiliteres) til å tro at det de gjorde var galt ... vel...

Igrnnen syns jeg det er greit at våre politiske fanger har det koselig. ;)

Lenke til kommentar
Tja, de fleste som er innesperret har ikke gjort en flue fortred, men er sperret inne av MoralPolitiet (de kan nesten anses som Politiske fanger fordi de ikke deler herskernes synspunkter mht til moral).

Dette er bare fjas. Jeg syns ting i samfunnet vedrørende lover og regler er feil. Hva gjør jeg med det - kjører jeg i 100 der det er 80 bare for at jeg mener at det er ok med 100, så tar jeg selvfølgelig straffen for det. Det er mitt valg at jeg bryter lovene og da får jeg sannelig stå for det også. Samme med å betale den kommunistiske NRK lisensen som blir er det mest idiotiske regningen man må betale. Sånn er systemet her i Norge - om man er uenig, så driv politikk og andre ting som kan påvirke - det å bryte lovene bare for at man er uenig og har en annen moral er og blir forkastelig.

Jeg kan ha en slik moral at jeg syns det å kappe hodet av en som ser stygt på meg er ok, så da kan jeg bare drite i samfunnet og kjøre på i følge deg. :nei2:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er bare fjas. Jeg syns ting i samfunnet vedrørende lover og regler er feil. Hva gjør jeg med det - kjører jeg i 100 der det er 80 bare for at jeg mener at det er ok med 100, så tar jeg selvfølgelig straffen for det. Det er mitt valg at jeg bryter lovene og da får jeg sannelig stå for det også. Samme med å betale den kommunistiske NRK lisensen som blir er det mest idiotiske regningen man må betale. Sånn er systemet her i Norge - om man er uenig, så driv politikk og andre ting som kan påvirke - det å bryte lovene bare for at man er uenig og har en annen moral er og blir forkastelig.

Jeg kan ha en slik moral at jeg syns det å kappe hodet av en som ser stygt på meg er ok, så da kan jeg bare drite i samfunnet og kjøre på i følge deg. :nei2:

Med den holdningen syns jeg synd på muslimer som mister troen i endel arabiske land (dødsstraff) og homofile som faktisk følger sin natur i disse eller afrikanske land. For disse, på lik linje med nordmenn som lager litt hjemmebrent eller selger litt hasj, har nemlig "brutt loven". (PS. Det samme er selvfølgelig også forbudt i de nevnte landene).

http://en.wikipedia....n.wikipedia.org

http://en.wikipedia....ry_or_territory

http://en.wikipedia....hibition_(drugs)

Om alle blindt adlyder ordrer fra herskerne ville man nok hatt ett enda værre samfunn enn det man har, selv om det er ganske ille som det er.

http://en.wikipedia.org/wiki/Civil_disobedience

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt det før du nå kommer med den tåpelige påstanden.

Da bør du lese bedre

http://www.diskusjon...post&p=15593080

Legg merke til at 2 personer rett etterpå sier de er helt enig.

Det forandrer ikke at jeg mener du kom med en tåpelig påstand.

Ingen såvidt jeg vet, hevder at et tv på cella eller pene omgivelser i seg selv feks. kan rehabilitere overgripere, voldtektsmenn og andre liknende tikkende bomber.

Problemet innen fengselvesenet er heller at det er mangel på rehabilitering av betydning.

Lenke til kommentar

Ingen såvidt jeg vet, hevder at et tv på cella eller pene omgivelser i seg selv feks. kan rehabilitere overgripere, voldtektsmenn og andre liknende tikkende bomber.

Hvis de ikke mener pene omgivelser vil rehabilitere overgripere, hvorfor brukte de 6 millioner kroner på kunst i Halden fengsel?

http://freak.no/foru...ad.php?t=218351

Legg også merke til responsen til den tråden. Hadde de vært enig med deg ville de reagert og sagt at det er ikke måten du rehabiliterer kriminelle på. Jeg vil ikke si det er en feilaktig påstand at mange tror luksus fører til bedre reabilitering.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Om alle blindt adlyder ordrer fra herskerne ville man nok hatt ett enda værre samfunn enn det man har, selv om det er ganske ille som det er.

Ok, så da kan jeg bare kappe hoder når det passer meg i følge deg.

Å som du vet er det ikke dødsdom eller forfølgelse av seksuell legning i Norge (ved lov)

Edit: Dessuten er ikke en legning på lik linje med å brenne heimert. Men å utføre handlingen som bryter med loven er det. Man kan være uenig i deres dødsdom på lik linje med at vi norge kun har 21 år som maks straff uansett hvor grove lovbrudd man gjør. Jeg syns en som torturerer en familie med barn ++ , voldtar de og så til slutt brenner de levende, selv skulle fått ei sprøyte - ikke 21 år der h*n har kommet ut etter 7 pga god oppførsel. 7 år på hotell.

Her i Norge er det demokrati - endringer gjør man ved å engasjere seg ved valg og i politikken, ev demonstrerer osv ...

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Ok, så da kan jeg bare kappe hoder når det passer meg i følge deg.

Å som du vet er det ikke dødsdom eller forfølgelse av seksuell legning i Norge (ved lov)

Der ER forfølgelse av de som lager sin egen sprit, eller selger hasj, eller kjøper sex, eller ......... Og som påpekt har de fleste som er kidnappet og innestengt i norske fengsler ikke gjort en flue fortred og kan derved KUN beskrives som moralsk eller politisk kriminalitet.

Ditt eksempel med å "kappe hoder når det passer meg" vil jeg ikke si at kan kalles "ikke gjort en flue fortred", eller?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det 'ikke en flue fortred'

Personen hadde drept en hel familie (se forrige innlegg) - jeg syns det passer seg å ta loven i egne hender der slik at andre ikke lider samme skjebne fra han. (f.eks)

Som h*n som kjøpte sex etter å ha drukket seg dritings på heimerten h*n laget og røyka litt, før h*n kjørte hjem og drepte/lemlestet noen på hjemturen i sin tåke og elsket med sin partner som senere døde pga AIDS. Ikke en flue fortred?

Edit: Det å kalle det for forfølgelse er etter mitt syn helt feil.

Joda, jeg mener kanskje at man skulle hatt legaliserte bordell, hasj kaffeer og at litt heimkok til eget bruk skulle vært lov. Men det å kalle det for forfølgelse hvis jeg blir tatt for å kjøpe sex (som er en idiotisk lov - spesielt når salg er lov) er å ikke ta ansvar for sine handlinger. Loven er slik og da må man forholde seg til det - ta straffen hvis man blir tatt og/eller ta det opp saklig gjennom sin stemme og politisk mm (som nevnt)

Det er som en unge som griner for å få viljen sin. Hvis den ungen tar opp saken saklig og argumenterer for sin sak, så kanskje h*n får gjennom viljen sin - det dummeste en forelder gjør er å gi etter for en som griner seg til viljen sin og protesterer vilt.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det 'ikke en flue fortred'

Personen hadde drept en hel familie (se forrige innlegg) - jeg syns det passer seg å ta loven i egne hender der slik at andre ikke lider samme skjebne fra han. (f.eks)

Som h*n som kjøpte sex etter å ha drukket seg dritings på heimerten h*n laget og røyka litt, før h*n kjørte hjem og drepte/lemlestet noen på hjemturen i sin tåke og elsket med sin partner som senere døde pga AIDS. Ikke en flue fortred?

20120622052737!Rofl.gif

Edit: Det å kalle det for forfølgelse er etter mitt syn helt feil.

Joda, jeg mener kanskje at man skulle hatt legaliserte bordell, hasj kaffeer og at litt heimkok til eget bruk skulle vært lov. Men det å kalle det for forfølgelse hvis jeg blir tatt for å kjøpe sex (som er en idiotisk lov - spesielt når salg er lov) er å ikke ta ansvar for sine handlinger.

Når man igrunnen er enig med motpart, men fortsetter å diskutere kun for å "vinne" er det muligens på plass med en tenkepause.

Loven er slik og da må man forholde seg til det - ta straffen hvis man blir tatt og/eller ta det opp saklig gjennom sin stemme og politisk mm (som nevnt)

Din og min stemme er fullstendig irrelvante som de fleste allerede vet.

Sivil ulydighet er ett velkjent politisk virkemiddel. Du mener det er greit å bruke i andre land, men ikke i Norge fordi?

Det er som en unge som griner for å få viljen sin. Hvis den ungen tar opp saken saklig og argumenterer for sin sak, så kanskje h*n får gjennom viljen sin - det dummeste en forelder gjør er å gi etter for en som griner seg til viljen sin og protesterer vilt.

Jeg er så absolutt enig i at de grinete snørrungene på Stortinget ikke bør få viljen sin uten videre. ;)

Lenke til kommentar

Jaha. Og hva er så konsekvensen hvis du nekter å arbeide eller studere? Eller hvis du "studerer" men egentlig bare gir faen og ikke gjør noe oppgaver og får bare strykkarakterer?

Mindre dagpenger?

Et raskt googlesøk gir dette:

Alle som sitter i fengsel får 36 kroner i dagpenger. Hvis du i tillegg jobber, er satsen 52 kroner dagen. Og hvis du gjør et såkalt særskilt arbeid, kan du få ytterligere 20 kroner.

http://dt.no/nyheter...ngsel-1.3344717

Så du får altså 16 kroner mindre om dagen hvis du nekter og jobbe eller studere. Og dette tror du skremmer folk fra å nekte? Det blir jo samme "lønn" du får om du f.eks drikker en brus om dagen og jobber som hvis du nekter å jobbe og ikke drikker brus..... Så du tror ikke noen av fangene kanskje vurderer det slik at en brus om dagen ikke er verdt 7,5 timer arbeid om dagen? Eller er det noen andre konsekvenser du vet om?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tilegg bør alle fengselsinnsatte gjøre arbeid hver dag utenom søndag.

Hvordan mener du at du skal få en person som skal sone f.eks. 30 dager og ikke er interessert i noen av godene de som arbeider får(20 kr dagen ca.) til å gidde å arbeide?!

Dette hadde du ikke tenkt så godt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...