Gå til innhold

Athlon 64 FX løper fra Pentium 4 i test

Anbefalte innlegg

AMD har hypet hammer så mye at jeg tror ikke det er noen fare for at den lever opp til forventningen.  

Virkelig? Gidder du posten noen linker?

Dennis87-> Du er vel den største fanboyen dette forumet har sett på en stund. Btw, hvor mange prosent av cpuene som selges tror du det er som overklokkes?

Kostet p4-en din lite penger?

Han trenger vel ikke poste noen linker? Hva er det alle pc geeks går å venter på. Jo Hammer.

Jeg tipper at kanskje 1% av prosessorene som selges overklokkes. Noe mer vil overaske meg sterkt. Av de litt kraftige cpuene så gir Intel mer ytelse for pengene. P4 2.8 (800) er jo billgere en XP3200+ og raskere enn den også. (2900 mot 3400 på komplett)

Det er stort sett kun desperate AMD folk som enda ikke skjønner at AMD har tapt og nok desverre ikke klarer å reise seg fra graven igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er stort sett kun desperate AMD folk som enda ikke skjønner at AMD har tapt og nok desverre ikke klarer å reise seg fra graven igjen.

Slike utsagn tror jeg du skal være litt forsiktig med. Er selv ganske forsiktig med å ha store forhåpninger, men tror allikevel at om AMD kommer i nærheten av Intel når det gjelder ytelse på 32-bits applikasjoner, noe som er tilfelle om informasjonen i artikkelen stemmer, så kommer de til å reise seg fra askene og ta verden med storm. Særlig om de får skrudd opp hastigheten på prosessorene.

Er det noen som vet noe om de har kommet over problemet med å få høyere tall med arkitekturen?

Lenke til kommentar
hmm?  Kommer ikke snart intel med et mottrekk?? :o

Intel lanserer Prescott i Q4. Dessverre har de store problemer med det -> varme. Som vi vet har P4 et meget stort effekttap og dette blir et langt større problem på Prescott da den har vesentlig mindre die. Derfor er det begrenset hvor mye de kan skalere den. Når det er sagt så jobber selvsagt Intel med en ny revisjon av CPU-en som skal redusere effekttapet.

Lenke til kommentar

Hmm.. Tror jeg tar denne testen med en liten klype salt, og venter heller på en sikkelig test. Athlon 64 FX blir nok bra, ikke noe tvil om det. Men Intel kan jo også ha et lite ess liggende. For meg er det bare teit å trekke konklusjoner nå. Vi får vel bare vente til den blir lansert.

Lenke til kommentar

Dette er jo gammelt nytt folkens. For snart en måned siden testet jo AMDZone en AMD Opteron 246 på et ASUS SK8N (nForce3). Selv om dette ikke er samme prosessor burde testen gi en god indikasjon på hva man har å forvente av Athlon64.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor objektive disse testene i AMDZone er når det gjelder AMD vs. Intel, men jeg skal beskylde dem for å jukse. Vurder selv!

- Judaz -[/url]

Lenke til kommentar
Syns ikke den var så bra for og hvere basert på noe så nytt og den koster sikkert MYE penger nei takk.

kor mage mhz har den egentlig? kommer det noen som er MYE bedre en den for den var ikke akuratt mye bedre en p4 3.2 og den jeg har nå kjører på 3.7 ghz så den er sikkert bedre uansett :shrug:

og jeg driver på med mye video redigering og tegner litt i maya og der er p4 best pga sse2 :woot:

og når det gjeller memory benchmark så får jeg 6030 :D

ikke så kjapp du kan ikke samenligne en uklokket cpu men din 3,7ghz, det kan jo tenkes at antlon64 også kan klokkes et lite stykke og da vil den spise din 3,7ghz

Lenke til kommentar

En ting dere bør huske på er at Athlon 64 FX kommer til å gå over til 939 pin. Da vil den være en Athlon 64 med doble minnekanaler som skulle bety uten reg ecc. Det vil føre til enda bedre ytelse. En FX-51 skal forøvrig være klokket til 2.2 GHz. Husk også på at Athlon 64 FX kommer til å bli DYR. Alt er ikke snakk om bare ytelse, men om PRIS/YTELSE. Her tror jeg nok P4 3.2 kommer til å komme bedre ut enn FX-51.

Jevnt over er FX-51, dersom vi skal tro testen, en del raskere enn en P4 3.2. Videre skalere Athlon 64 langt bedre enn P4 (Prescott) da Athlon 64 har integrert minnekontroller og latency mot minne reduseres ettersom frekvensen på CPU-en øker. På P4 vil latency øke med frekvens til Intel innfører 266 QPB. Da reduseres den en del igjen, men vil fortsatt øke med frekvensen til CPU-en.

Lenke til kommentar
En ting dere bør huske på er at Athlon 64 FX kommer til å gå over til 939 pin. Da vil den være en Athlon 64 med doble minnekanaler som skulle bety uten reg ecc. Det vil føre til enda bedre ytelse. En FX-51 skal forøvrig være klokket til 2.2 GHz. Husk også på at Athlon 64 FX kommer til å bli DYR. Alt er ikke snakk om bare ytelse, men om PRIS/YTELSE. Her tror jeg nok P4 3.2 kommer til å komme bedre ut enn FX-51.

Jevnt over er FX-51, dersom vi skal tro testen, en del raskere enn en P4 3.2. Videre skalere Athlon 64 langt bedre enn P4 (Prescott) da Athlon 64 har integrert minnekontroller og latency mot minne reduseres ettersom frekvensen på CPU-en øker. På P4 vil latency øke med frekvens til Intel innfører 266 QPB. Da reduseres den en del igjen, men vil fortsatt øke med frekvensen til CPU-en.

Høres realistisk ut :yes:

Men en ting som A 64 FX ikke har enda er jo ett hovedkort som er "verdig" av dens nærvær ( :D ), det kan jo tenkes at når, som foreslått før her i tråden, Nforce 4 kommer så får vi ett godt gjennomført chipsett som blir tilsvarende det Nforce 2 er for oss i dag. Ellers så kan jo kanskje Via slå på stor tromma og laga enda bedre igjen. elelr vil SIS ta innersvingen på begge? (LOL?)

Prisen på "pilgrim" produkter i PC verden har jo alltis vært priset meget høyt i starten, me de synker nok fort. trur nok det er ett få tall som har tenkt å skaffe seg Den første athlon Fx prossesoren den dagen den er lansert her i den kalde norden.

Jeg for min del har nå tenkt å vente på "uavhengige. selvstendige" tester og høre tilbake meldinger fra folk før jeg kjøper meg Min første Athlon 64. Om det blir "Paris" eller denne "Highend" Athlon FX kommer ann på lommeboken :roll:

Uansett. Way 2 Go AMD :woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
AMD har hypet hammer så mye at jeg tror ikke det er noen fare for at den lever opp til forventningen.

Virkelig? Gidder du posten noen linker?

Dennis87-> Du er vel den største fanboyen dette forumet har sett på en stund. Btw, hvor mange prosent av cpuene som selges tror du det er som overklokkes?

Kostet p4-en din lite penger?

Han trenger vel ikke poste noen linker? Hva er det alle pc geeks går å venter på. Jo Hammer.

Jeg tipper at kanskje 1% av prosessorene som selges overklokkes. Noe mer vil overaske meg sterkt. Av de litt kraftige cpuene så gir Intel mer ytelse for pengene. P4 2.8 (800) er jo billgere en XP3200+ og raskere enn den også. (2900 mot 3400 på komplett)

selvfølgelig må han poste noen linker som fremstår som dokumentasjon på en påstand han selv har kommet med..

hva er det alle gamere (innen fps) går å venter på ? jo, half life 2, max payne 2, hidden and dangerous 2, doom3, dnf osv..

betyr det at spillutviklerne har hypet alle disse spillene ?

det å glede seg vilt til noe er ikke synonymt med at noe er hypet opp..

hvis du ikke kan komme med dokumentasjon på at amd har selv stått å hypet opp hammer så kan du heller droppe å kommentere det..

jepp, p4 2,8 800 er raskere enn xp 3200+

men så er ikke xp 3200+ ment til å kjempe mot de nye 800 modellene heller da...

jeg er ikke desperat amd fan, jeg ser på ingen måte at amd har "tapt" og ikke klarer å reise seg fra "graven"...

har du forresten noe dokumentasjon på at amd har tapt det hele ?

hvor mange mente at ati skulle klare å reise seg når nvidia pumpet frem geforce modellene ?

Lenke til kommentar
Regner med den koster litt mer enn XP3200+ men synker i pris når det kommer flere modeller (vet ikke hvor mange som kommer i starten) men det FX3200+ blir kanskje den minste av dem(?).

Priser tatt fra Komplett:

AMD Athlon XP3200+ BOXED 4,545,-

AMD Athlon XP3200+ 3,453,-

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed 6,911,-

litt av et prishopp fra XP3200+ boxed til u/boxed :o

1000 kroner for kjøler og vifte....jaja...de vet å ta seg betalt

Er jo selvfølgelig en kjempebra vifte. (duh)

Sikkert kjølepastaen som koster flesk.. :D

Lenke til kommentar

Leser jo videre på the inquirer at opteron 248 kommer snart bare uker etter lanseringen av 246. Som de sier er problemet med skaleringen løst kan det bli virkelig festlig å være amd bruker fremover. Tenk om en skulle se en amd hammer på rundt 2,5-3,0 ghz det vil jo bli minst fx5000+ eller???

Lenke til kommentar
hva med 64 bits win, vil dette øke ytelseforspranget med hvor mye iforhold til intel?

AMD har vel sagt at når alt kjøres på 64-bit skal en kunne forvente 15% mer ytelse. Det betyr vel i praksis 10% ;)

Når det er sagt så har jeg sett at f.eks. Unreal Server (eller var det CS, QIII e.l. ?) fikk 30% bedre ytelse eller noe rundt der når den ble kjørt på 64-bit.

Saken er at en Athlon (og vel også P4) har 8 registre med 32-bits bredde. Om jeg ikke tar helt feil er dette en praktisk grense med x86-32. I 64 bits modus har Opteron / Athlon 64 16 registre med 64-bits bredde som i praksis blir 4 ganger så mye som i 32-bit. Et register kan en vel muligens kalle en "hurtig" L1 cache. Når programmer portes over til 64 bit vil en får bedre ytelse dersom en tar hensyn til de langt større registrene. Om en ikke tar hensyn til det vil 64-bit ikke ha noe å si annet enn større minnetilgang.

Som de fleste sikkert har fått med seg er det en enkel oppgave å porte til AMD64. Og ja, de tar selvsagt hensyn til de større registrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...