anarcho rains Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Jeg målte testosteronnivåene mine hos legen og fikk vite at jeg hadde 17, på en skala mellom 9 (tror jeg, husker ikke helt) og 31. Er det noe som vet hvordan denne skalaen tilsvarer ng/dl? (Jeg husker ikke konkret hva normalen lå på, men tror det var mellom 9 og 31.) Lenke til kommentar
sci-fi-marky Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Kan man bare gå til legen og få gjort eller må man ha en grunn? Er nysgjerrig selv av forskjellige grunner. Beklager kinda-off-topic Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 1. september 2012 Forfatter Del Skrevet 1. september 2012 Kan man bare gå til legen og få gjort eller må man ha en grunn? Er nysgjerrig selv av forskjellige grunner. Beklager kinda-off-topic Det er bare å spørre, så får du tatt en test. Men du risikerer å bli like uklok på svaret som meg, med mindre du er så heldig å få direkte svar fra laben Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 (endret) Du trenger verdien til SHBG ellers er det umulig å beregne fritt testosteron. Det er 490 som er verdien din. Jeg tror det er ganske optimal verdi for høy intelligens. Ellers må du ta med alderen. Er du 18, burde du kanskje hatt 800, pluss, om du hadde vært 20 år 700, om du var 30 år 600, og 40 og litt overvektig 500. 40, slank og i toppform 700. Mengden testosteron trenger ikke forandre seg så mye med alderen, mange 60 åringer kan ha høye nivåer, men mengden SHBG øker med alderen, slik at den aktive mengden testosteron går ned. Hvis du er ung og har 500, vil du på grunn av SHBG ha mer testosteron, enn en 40 åring med 800. Overvekt er negativt fordi fett gjør at konvertering av testosteron til østrogen øker. Hjernen sin sensor, måler østrogen (og ikke testosteron) Når hjernen måler for lite østrogen, øker produksjonen av testosteron. Når det er nok østrogen, stopper produksjonen opp. Mer fett gjør at det blir produsert mindre (fordi en høyere andel testosteron konverteres. Høyt testosteron er ikke viktig for seksuell lyst, men det er viktig at nivået av østrogen er rett og ikke for høyt. Derfor vil sekslysten kunne gå ned om det tilføres eksternt testosteron slik at hjernen ikke for regulert det perfekt og det blir for mye østrogen (som virker feminiserende på hjernen og kroppen). For mye og for lite testosteron har en feminiserende effekt. Lever du på øl og har enorm ølmage virker det feminiserende. Boler du deg virker det feminiserende. Sammenligner du yrkesgrupper vil du sannsynligvis finne lavere verdier hos en ingeniør enn hos en psykolog , doktor eller politiker. Evnen til mental rotasjon er best på den litt lave siden av normalt med testosteron for en mann (mindre østrogen). For en dame er det best å ligge litt på den høye siden av normalt med testosteron for best mental rotasjon (mindre østrogen). Endret 1. september 2012 av festen 1 Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Takker og bukker for svar fra en som tydeligvis er mer informert enn meg! Så du hevder jeg har 490 ng/dl? Selv om jeg ikke vet SHGB-verdien min, høres 490 relativt lite ut, etter som jeg er 20år. Jeg lever sundt og trener mye styrke. Jeg ønsker primært å vite det om nivåene i kroppen min gir et godt anabolt grunnlag. Optimale verdier for det mentale er alltids ett pluss, men med gode akademiske prestasjoner er det ikke dette som er grunnlaget for min kuriositet. Jeg har trent med vekter siden 14års-alderen og hatt god fremgang. Jeg vil ikke si at jeg har hatt usedvanlig god fremgang, etter som livsstilen min reflekterer innsatsen på trening. Men med en verdi på 490 synes jeg det "høres" ut som jeg burde være av de mindre genetisk begavede, noe jeg ikke føler meg. Fra barndommen og frem til nå har jeg alltid vert i god fysisk form. Jeg har aldri vert den som spurtet raskest, men langt i fra blant dem som var i dårligst form. For å gi en indikasjon makset jeg 100kg i benkpress i en alder av 17 og 6 måneder, med en kroppsvekt på 73kg (med en del muskler). Jeg setter stor pris på det utfyllende svaret ditt: festen; og ville satt enda større pris på om du hadde tatt deg tid til å greie litt ut om 490, som du sier, virkelig er lavt i en alder av 20år? Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Det med genetisk potensiale tror jeg har mest med den individuelle følsomheten å gjøre. Det er den som er mest følsom som "vinner" og ikke den med mest testosteron. Jeg tipper at den med høy følsomhet også vil ha ansiktstrekk og lignende som viser at de androgene reseptorene i kroppen er følsomme. Motsatsen til det er menn, med AIS, som ser helt ut som kvinner. Jeg tror noen vil kunne være opptil 10 ganger så følsomme som andre og i den sammenhengen blir noen prosenter meningsløs. Leverfunksjonen er veldig viktig i forhold til verdien av SHBG, dårlig lever gir høyere verdier, og da blir også den totale mengden testosteron, som ikke er fri, høyere, kanskje du har god lever. Endret 4. september 2012 av festen Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 hmm, ikke så gøy å vite at jeg er på den lave siden av testosteron-skalaen. Vet du hvor vanlig hypogonadisme er etter en syklus med bruk av anabole steroider (testosteron enantat)? (Ikke det at jeg tenker å bruke...) (Har du utdanning innen medisin, eller bare generell interesse i det endokrine system? Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Kun interessert for min egen del. Du for ta det jeg skriver med en klype salt.Jeg tror kroppen sin evne til å kjøre opp produksjonen av LH og FSH relatert til visse situasjoner, som spenningen mellom kvinne og mann på date, og for hjernen til å sette igang pulsering "on demand", slik at det produseres massiv ejakulasjon og en brå økning av testosteron, reduseres sterkt, evnen til å ha et mer normalt nivå av testosteron tror jeg normalt sett ikke påvirkes, selv om jeg tror det er typisk at det blir lavere enn før. Jeg tror det er fordi systemet (og det som kan sammenlignes med en termostat i hjernen )sløves ned. Jeg er usikker på om det noengang kommer seg igjen. Det mest lovende isåfall tror jeg er preparatet letrozole. Uansett gjelder det ikke bare hormoner. Bruker du lykkepiller som SSRI, vil hjernen etterpå finne en ny balanse. Det går aldri tilbake til slik det var før. Reseptorer og ekspresjon av gener er dynamisk og endres hele tiden. En lav ekspresjon av Rora, tror jeg kan starte alt i svangerskapet dersom moren har lite østrogen, pcos eller lignende. Gjør du en endring vil du påvirke et helt kretsløp, kanskje til og med ekspresjonen av gener hos barn og barnebarn du får senere. Rora gener som er involvert i å bestemme hvor høy andel av testosteron som skal konverteres til østrogen, er en av de genene som er veldig viktige i reguleringen av testosteron og ekspresjonen av disse kan bli endret til det negative om du tilfører kroppen hormoner. Til en viss grad kan du se det på fingrene dine. Hvis du har en høy ratio mellom testosteron og østrogen som er involvert i autisme, og ofte forekommer i familier med mange ingeniører og grundere vil du mest sannsynlig ha en veldig lang ringfinger relativt til pekefinger, noe som gir et større atletisk potensiale. Tynn beinbygning og adhd er også normalt. Typiske ansiktstrekk også. Den nåværende Telenor sjefen og nåværende sjefen i Apple, har sånn typisk testosteron ansikt. Sprintere fra Jamaica og lignende har helt ekstremt lange ringfingre. Ser du på Bolt har han definitivt asperger. Tilsvarende er det en feminisering i hjernen til schizofrene og den midlertidige feminisering det medfører å tilføre hormoner medfører en ekstra risiko i dersom det å tilføre kroppen hormoner medfører en opp-regulering av Rora (noe jeg anser som sannsynlig) og at forholdet mellom testosteron og østrogen i fremtiden blir lavere...Spesielt området i høyre del av pannen er rikt på androgene reseptorer hos de med mye testosteron før fødselen, og noen med et slikt fingerforhold vil være spesielt følsomme for effekten av testosteron, og ha potensiale for utvikling av f.eks tvangslidelser. Spiseforstyrrelser rammer ofte kvinner med en maskulin organisering av hjernen. http://www.psycholog...utism-we-wanted Endret 6. september 2012 av festen Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Interessant. Vet du om noen gode (konvensjonelle og/eller kontroversielle) måter å (naturlig) øke sin egenproduksjon av testosteron? Selv har jeg lest om ejakulasjon sin påvirkning på testosteron, noe som delvis er avklart, men uansett ikke har så mye å si. Jeg har også lest litt om å utsette testikler for varme og kulde, men ikke kommet frem til noen konklusjon der. Noe som definitivt øker testosteronproduksjonen er å utsette huden for sollys; men med tanke på været i Norge er ikke dette en akkurat en "gullgruve". Et kosthold med nok sunne fettsyrer er jo alltids godt for å fremme egenproduksjonen. Utenom dette, vet du om noen gode metoder? Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Jeg tror normalt at kroppen har det den trenger av næring til å produsere testosteron, og at det nok er ting som påvirker (reduserer) aromatase enzymene i kroppen som helst vil ha en effekt. Sink-tilskudd kan være verdt et forsøk. Det å slanke seg ved å redusere fett på kroppen kan nok også ha en effekt. Jeg var med BMI på ca. 18, ihvertfall til jeg var 28 år gammel. Jeg hadde da blodprosent som lå ca. 20 % over det som var gjennomsnittet for en mann og hadde talent for kombinert. Jeg tror høyere BMI betyr mindre testosteron. Jeg tror du har mye mer testosteron med høy forbrenning som slank, enn du har som fet med muskler og langsom forbrenning, selv om det kanskje ikke gir det inntrykket i perioden en slanker seg ned. Endret 6. september 2012 av festen Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Jeg prøver på ingen måte å skjule at en av hovedårsakene til jeg ønsker "så høyt testosteronnivå som mulig" er kosmetisk. Med tanke på fett % har jeg alltids relativt lav %, siden bruker mye tid på trening og kosthold. (Og sink får jeg nok av gjennom kosthold/tilskudd). Det er kipt å bruke så mye tid, når man vet at man ikke får maksimalt utbytte med nivå på 490. Du har ikke noen andre tips? Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Det er en 100 % normal verdi i den vestlige verden i 2012, helt gjennomsnittlig tror jeg. Det kunne vært interessant å visst hva slags hemoglobin du hadde. Det kan kanskje gi en indikasjon på hvordan mengden testosteron er over litt lengre tid. Hvis du har for mye testosteron, får du lavt nivå av serotonin og risikerer tvangslidelser, spiseforstyrrelser og depresjon. Er det for lavt risikerer du en annen type energimangel i form av lite libido. Uansett er nivået ditt helt perfekt. Jeg tror enkelte legemidler som øker mengden dopamin øker testosteron nivåene, selv koffein, grønn te og ting som johannesurt. Det samme kan mer søvn. Tilstedeværelse av morgen-ereksjon nærmest hver eneste dag tror jeg er normalt om du ligger bra på skalaen og kommer ut av REM søvn når klokka ringer. Det står litt om kosthold her og du kan se verdiene de har er ca som dine: http://jap.physiolog.../1/49.full#SEC2 Dette var menn på i snitt 24 år, med verdier før og etter styrkeøvelsene. (Age, yr 23.8 ± 1.1 Resistance training, yr 5.6 ± 0.9 Height, cm 172.3 ± 2.2 Weight, kg 75.6 ± 2.4 Body fat, % 13.3 ± 1.2 1-RM squat, kg 145.4 ± 11.3 10-RM bench press, kg 80.7 ± 4.2 Endret 6. september 2012 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå