Gå til innhold

[Løst] Hjelp - installere windows 8

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her nå og skal installere windows 8. Men sliter litt med hvordan jeg skal gå frem. Håper noen kan hjelpe meg med en løsning som vil fungere. Ville gjerne ha fått gjort det i kveld.

Jeg har Windows 7 for tiden. Sitter med to harddisker (begge to 7200 rpm). Saken er at jeg har kjøpt en ny SSD som jeg tenkte at jeg skulle installere en ren windows 8 installasjon. Med andre ord bytte ut den harddisken som w7 ligger på.

Har skaffet en lovlig windows 8 fra DS. Så har bare ISO filen til windows 8. Har ingen brenne cder eller USB minnepinne. Eneste jeg har er ekstern harddisk. men når jeg prøver å bruke windows 7 download USB/dvd tool, så viser det seg at den eksterne harddisken ikke er gyldig (har mer enn nok plass på den)

Håper noen kan komme med noen forslag. Gjerne steg for steg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med flere slots? Tenker du på harddisk slots? Jeg kan muligens fjerne en av de (har bare to slots, har bærbar). Man vil ikke gjøre det før jeg vet mer sikkert.

Har prøvd å starte igang installasjonen, i håp om at jeg vil få spørsmål om hvilken partisjon/harddisk jeg vil installere windows på. Men kommer så langt til det står "install" uten at jeg har fått det spørsmålet. Og vil ikke gå lengre uten å være mer sikker.

Er det det du tenkte på? At jeg bare kjører igang windows 8 og installerer den på den andre harddisken (i dette tilfellet SSDen). For så bytte om igjen SSD til den andre plassen, og sett inn igjen den andre harddisken som har mesteparten av filene min (unntatt windows 7)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Mente harddisk-slots, ja. Bare skru ut HDD-en uten OS og erstatt den med SSD-en. Start datamaskinen som vanlig og sett i gang installasjonen. Så en video hvor vi fikk se en W8-installasjon, og der kom valg av partisjon etter at du hadde trykket "installér", så tror nok ikke du trenger å være bekymret for det.

Når du har installert ditt nye operativsystem og starter maskinen på nytt vil du bli møtt av en oppstartmeny hvor du velger hvilket OS du vil starte opp i. Dersom du ønsker å fjerne W7 fra maskinen totalt kan du formatere HDD-en fra W8, eller du kan montere den andre HDD-en din og ha den med W7 i reserve i tilfelle du skulle ønske å vende tilbake en dag. :p

Lenke til kommentar

Hmm prøvde det nå. SSD disken er i, sammen med harddisken med windows 7. Men når jeg prøver å gå videre begynner den å installere. Får ikke opp noen meny om hvilken disk jeg vil installere windows 8 på. Så er redd for at den bare vil fullføre installasjon og kopiere over 7 med 8.

Lenke til kommentar

Hm ser ikke ut som jeg får akkurat det samme som han.

Dette skjer:

Starter med at jeg får opp om jeg vil laste ned oppdateringer -> skrive inn produkt nøkkel -> akseptere lisen -> så får jeg velge om jeg vil "beholde windows innstillinger", "beholde personlige innstillinger" eller "ingenting" -> så kommer jeg ready til install. Så trykker jeg på install og den begynner å installere (avslutter når den har kommet rundt 5%)

Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Alt endte med at jeg tok turen til nærmeste expert butikk og kjøpte en stor nok minnepenn. Etter litt små problemer både med minnepenn (feil format eller noe sånt) og at jeg måtte kjøre en liten omstart etter som W8 hengte seg opp. Så ser det ut som det endelig fungerer! Må si jeg liker Windows 8 hittil. Ble veldig fort vant med det. Og kommer sikkert til å bare bli bedre og bedre etter hvert jo mer jeg lærer meg det. Og oppstart tiden er jo bare helt genial!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...