AdNauseam Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Hei, Feil kategori? Jeg har VG1 grunnkurs elektro, men har ikke fagbrev eller arbeidserfaring innenfor elektrobransjen. Jeg har altså ikke VG2 elenergi (men har derimot VG2 Data og Elektronikk). Basiskunnskapene om dette er demed gode. Jeg har mest kunnskap om likespenning og småelektronikk, men har selvsagt kunnskaper nok til å koble på et vekselspenningsanlegg i en bolig. Det jeg lurer på er hva jeg trenger å gjøre for å kunne installere/utvide elektrisk anlegg som jeg kan godkjenne selv med samsvarserklæring og dokumentasjon, uten å måtte få dette godkjent av en elektriker. Altså komplett installasjon i alle rom i en bolig. Dette innebærer elektriske installasjoner i 1. egen bolig 2. leilighet som skal leies ut 3. i situasjoner hvor f.eks. familie trenger hjelp til elektriske installasjoner Målet er altså ikke å tjene penger på slik installasjon. Men jeg foretrekker å gjøre ting selv uten å måtte leie inn elektriker. Men per idag ville dette vært ulovlig/ikke godkjente anlegg. Så vidt jeg vet trenger jeg VG2 elenergi og fagbrev for å kunne koble på elektriske anlegg privat. Dette blir litt vanskelig ettersom jeg er i jobb og per idag ingen planer om å gå videregående skole i nær fremtid. Dette leder da til et spørsmål - hva er mine alternativer? Endret 31. august 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Dine kunnskaper betviles ikke,og selv jeg klare å legge fler stikk i huset.Men skulle det skje noe,så får du ikke noe igjen på forsikringen mener jeg,men sikkert de som vet dette bedre enn meg;) Men det du kan gjøre er å gjøre jobben så kan en som er sertifisert kontrollere det du har utført og godkjenne det. Endret 31. august 2012 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Hole Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Aner ikke om reglene har blitt forandret nå, men har iallefall hørt før at du kan gjøre det selv DERSOM du får et autorisert elektrikerfirma til å godkjenne systemet (samsvarserklæring). Dette vil jo selfølgelig ikke mange firma gjøre, ettersom det er de som står ansvarlige for arbeidet du har gjort. Det er sikkert lettere når du selv har gått Elektro, og sikkert har flere venner som er elektrikere, eller eier egne firma, og dermed kan gå god for deg. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Dine kunnskaper betviles ikke,og selv jeg klare å legge fler stikk i huset.Men skulle det skje noe,så får du ikke noe igjen på forsikringen mener jeg,men sikkert de som vet dette bedre enn meg;) Men det du kan gjøre er å gjøre jobben så kan en som er sertifisert kontrollere det du har utført og godkjenne det. Det er nettopp dette jeg vil unngå. Jeg "kan", men jeg kan ikke, grunnet at anlegget ikke blir godkjent. Jeg trenger å kunne gjøre slikt selv uten å måtte få det godkjent av en elektriker. Det må også være lovlig. Grunnen til at jeg ikke gjør slik i dag er fordi det blir ulovlig. Aner ikke om reglene har blitt forandret nå, men har iallefall hørt før at du kan gjøre det selv DERSOM du får et autorisert elektrikerfirma til å godkjenne systemet (samsvarserklæring). Dette vil jo selfølgelig ikke mange firma gjøre, ettersom det er de som står ansvarlige for arbeidet du har gjort. Det er sikkert lettere når du selv har gått Elektro, og sikkert har flere venner som er elektrikere, eller eier egne firma, og dermed kan gå god for deg. Igjen, dette er jeg klar over, men jeg vil unngå det. Hele poenget er å kunne gjøre slikt selv. Samsvarsærklaringen er for å "bekrefte" at installasjonen er gjort i henhold til de eventuelle forskriftene som er fulgt. Dokumentasjonen er vel den som godkjenner selve installasjonen og legger ansvaret over på montøren. Men altså, det jeg lurer på er hvilke grep jeg kan ta for å bli en "autorisert privatmontør". Poenget er at det skal gå hånd i hånd med loven og forskriftene. Jeg skal kunne gjøre det jeg beskriver i førsteposten, med rent mel i posen. Har over hode ikke lyst å drive med ulovlig kobling. Og det er nok flere måter å komme der. Men det kreves kanskje litt studier og sikkert fagprøve. Så, hvilke alternativer har jeg? Gjør ingenting at det er en billig måte. Endret 31. august 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Akse Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 For å kunne godkjenne et elektrisk anlegg må du først ha fagbrev som elektriker, deretter må du bli autorisert installatør. Dette kan du gjøre ved å gå Teknisk Fagskole og deretter ta installatørprøve. 1 Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Akse har rett. Som en montør (2års skole, 2,5 år i læra og fagprøve) kan du ikke godkjenne noe uten at en installatør i ryggen. Ring rundt til Installasjonsfirmaer og be om pristilbud eller ta sjansen med å gjøre ting selv. Mange firmaer er ganske sløv med Samsvarserkleringen, de kan skrive f.eks. "Ny kurs i kjeller", istedet for "Ny 15A kurs til kjeller, 3 stikk langs yttervegg, bryter v/ dør og takpunkt/stikk" eller noe lignende. Dette skjedde meg for noen år siden, fikk firmaet til å sette opp et stikk, en bryter og et lys i tak. Resten gjorde jeg selv, det stod kun Ny kjeller kurs på Samsvarserkleringen og da var det bare å utvide som jeg selv ville Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Så eneste alternativ er å slutte i jobben (ikke gunstig) og bruke mange år på dette, bare for å kunne bli en autorisert montør? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Så eneste alternativ er å slutte i jobben (ikke gunstig) og bruke mange år på dette, bare for å kunne bli en autorisert montør? Det er vel mer fornuftig å bare betale et firma for å gjøre det, men om du skal godkjenne det selv, ja. Endret 31. august 2012 av Akse Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 (endret) Ikke en gang en elektriker med fagbrev har lov til å legge opp elektriske installasjoner i boliger etter det norske regelverket. Det kreves to typer kompetanse, først fagbrevkompetanse og så installatørkompetansen. Man kan vel si det slik at fagbrevkompetansen går på den praktiske utførelsen, mens installatørkompetansen mer går på teknisk teori, prosjektering og regelforståelse. En installasjonbedrift har således en "installatør" som har det overordnede faglige ansvaret og et antall fagarbeidere som utfører installasjonen. Bedriften kan selvfølgelig ha lærlinger og hjelpearbeidere også. Etter VG2 så kan man være lærling. Skulle det være noen vei forbi alle disse kravene ? Tja, - I forhold til EØS avtalen så har bedriftene i medlemslandene tilgang til hverandres marked og man godkjenner gjensidig hverandres opplæringssystemer. En annen problemstilling det er at dersom det man jobber med skulle slumpe å være et "elektrisk apparat" eller en "elektrisk maskin" da gjelder det andre regler. Man behøver for eksempel ikke å være installatør for å bygge en PC. Endret 1. september 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå