Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Klarer ikke å åpne meg for andre

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å åpne meg for folk som jeg ikke kjenner veldig godt. Jeg blir alt for tilbakeholden og kald. Jeg vil ikke være det en gang, og jeg bare taper på det. De enete gangene jeg klarer det er når jeg er i kjempehumør.

Samme om det er folk jeg liker eller ikke, det føles bare feil å slippe noen følelser til samtaler og jeg pleier å tenke alt for mye over hva jeg skal si.

Går det an å bli kvitt disse hemningene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å åpne meg for folk som jeg ikke kjenner veldig godt. Jeg blir alt for tilbakeholden og kald. Jeg vil ikke være det en gang, og jeg bare taper på det. De enete gangene jeg klarer det er når jeg er i kjempehumør.

Samme om det er folk jeg liker eller ikke, det føles bare feil å slippe noen følelser til samtaler og jeg pleier å tenke alt for mye over hva jeg skal si.

Går det an å bli kvitt disse hemningene?

Ja,det går helt fint det.

Var slik selv fram til jeg nådde 18-19 års alderen.

*Og nyttet i hvertfall ikke at folk sa det til meg,det må man innse selv,og der er du vel nå(?).

Banalt sagt så gjelder det bare å fjerne frykten man har på området,for det er egentlig ikke noe som helst å være redd for.

Dessuten er det viktig at man får ut det man vil si,og det gjør du vel ikke egentlig når du holder kjeft når du egentlig har noe du vil si...

Er fremdeles kald mot enkelte da,men det er fordi at jeg enten ikke liker oppførselen deres mot andre,eller at de er noen skikkelige slarvkjerringer/gubber.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Får du tilbakemeldinger på at du oppfattes som "kald og tilbakeholden" - Og i så fall, fra hvem?

Nei, det har jeg fått bare en gang. Men jeg merke at hemningene mine gjør at jeg oppfører meg annerledes enn jeg har lyst til.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Får du tilbakemeldinger på at du oppfattes som "kald og tilbakeholden" - Og i så fall, fra hvem?

Nei, det har jeg fått bare en gang. Men jeg merke at hemningene mine gjør at jeg oppfører meg annerledes enn jeg har lyst til.

Jeg tror du er litt "overfølsom" på deg selv - og kanskje du derfor er overfokusert og urettmessig dømmede for eget uttrykk. Ikke er du utsatt for gjentatte direkte negative tilbakemeldinger, men har egen fantasi om at det er realitetene for noen andre.

uannsett har jeg ett enkelt og kanskje brukbart forslag til deg. Ikke konsentrer deg om hva du selv skal si, lytt aktivt til det den andre sier, og responder ved å "bygge" samtalen rundt den andres opplevelser. I de aller fleste normale tilfellene vil vedkommende som dermed opplever å få en "trofast lytter", automatisk kunne like deg ekstra godt. Kanskje det også vil gi deg nødvendig pusterom, og bygge selvtilliten nok, til at du på en mer naturlig måte åpner deg litt mer for andre.

Verdt å prøve, synes jeg - lykke til!

:)

Lenke til kommentar

Hvis du vet hva som er galt, vet hva du vil endre og vet hvordan du vil oppføre deg. Hvorfor ikke bare prøve å gjøre det? Ingen mennesker lykkes med mindre de prøver. Prøv å endre deg selv, uansett hvor vanskelig og kjipt det føles. Ingen kan gjøre det for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...