Gå til innhold

[Løst] Finnes det USB<->3,5mm kabel? + spm om HDM<->DVI

Tooooom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har litt problemer med 3,5mm lyd-ut på min bærbare!

Så lurte på om det finnes noen kabler, som gjør det mulig å få koblet til anlegget via 3,5mm til USB/hmdi? Som ikke er alt for dyrt(1-200 kr)

Har i tillegg en 24" dell skjerm, som kun har VGA og DVI, men siden jeg kun har en bærbar, så lurte jeg på om jeg ville ha fått bedre kvalitet viss jeg benyttet meg av en adapter til HDMI, om jeg ville ha fått bedre kvalitet enn VGA?

Mvh Tommy

Endret av Tooooom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager for uklart post!

Problemet er at anlegget bruker 3,5mm, men 3,5mm inngangen på pc'en lager skurre lyder, så jeg ønsker heller vis det finnes å bruke USB/HDMI inngangen for lyd, selvfølgelig viss det i det hele tatt er mulig!

Mvh Tommy

Lenke til kommentar

Du kan bruke et "eksternt lydkort" som du kobler til en USB-port på PC'en:

For eksempel: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11211&mfr=&filter=A00266.K50859.

eller http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11211&mfr=&filter=A00266.K05272.

Og - hvis du har HDMI-utgang på PC'en, så trenger du bare en vanlig HDMI-kabel + en HDMI-til-DVI-adapter for å koble til skjermen.

Hvsi PC'en bare har VGA-utgang, så kan du like gjerne bruke VGA-inngangen på skjermen. Det vil ikke hjelpe å konvertere VGA-signalet til DVI i en egen boks mellom PC og skjerm.

Lenke til kommentar

takk for raske svar!

http://www.komplett....aspx?sku=587214

Vil den funke? vil bare ha noe så billig, så lenge jeg får brukbar lyd! Vil den evt. være bedre/ dårligere enn den interne lyd utgangen på pc'en?

Jeg tipper at den i hvert fall ikke gir dårligere lyd enn PC'en.

Ang, Skjerm, det jeg lurte på, vil jeg få bedre kvalitet viss jeg bruker HDMI+ en adapter til DVI, siden det jeg bruker nå er bare en vanlig VGA kabel.

Ja, det burde gi synlig forskjell. Og jo høyere oppløsning (screen resolution) du bruker, jo større er forskjellen.

Lenke til kommentar

Den kabelen du linker til vil egentlig være bedre enn å bruke HDMI-kabel + adapter, i og med at du fjerner én overgang. Med 1920x1200 ville jeg absolutt ønsket å ikke bruke VGA lenger.

Alternativt, hvis du har en HDMI-kabel fra før, så kunne du sikkert fått tak i en HDMI-til-DVI adapter til under hundrelappen, men det ser ut som om Komplett ikke har dem på lager nå.

Jeg vet ikke helt hvilke kretser som sitter inni de ulike "USB-lydkortene", men generelt ser det ut til at prisen går opp etter hvor mange funksjoner lydkortet har. Hvis du greier deg med stereo ut, så burde det kortet du linket til være greit. (Men jeg har ikke brukt noen av kortene selv, så jeg kan ikke si noe om hvor god lyd de gir. Men det skal ikke mye til å overgå de lydkretsene som sitter på hovedkortet inni laptopen heller.)

Lenke til kommentar

Det er jevnt over ikke noen forskjell på adaptere og kabler når det gjelder kvalitet. Jeg synes kabel + adapter er litt mer praktisk.

Nå er ikke det USB-lydkortet du linker til på lager. Legger du i et par hundre kroner ekstra så kan du kjøpe Asus Xonar U3, det skal være svært bra og har også mulighet for digital lyd (TOSLINK). Creative SB X-Fi GO! Pro er et rimeligere valg (ikke mye) som også er på lager.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Fant den samme til 79 kr hos dustimhome! Men viss lyd kvaliteten blir bedre, så lønner det seg kanskje å investere litt mer!

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1456193

Tenkte å gjennomføre en liten "Weekend project". Driver å prøver å få i gang et gammelt anlegg, ca. 10-15 år gammelt! Hadde håpet på en eller annen gang å kunne koble det til PC'en! siden ellers så bruker jeg bare noen billige høytaler. Viss noen her som har er flink med lyd anlegg, kunne dere da ha tatt en liten titt på en tråd jeg nettopp lagde( følte det ble litt feil, viss jeg hadde postet det videre i denne tråden/under denne emnet!)

MVh Tommy

Lenke til kommentar

Det er jevnt over ikke noen forskjell på adaptere og kabler når det gjelder kvalitet. Jeg synes kabel + adapter er litt mer praktisk.

Nå er ikke det USB-lydkortet du linker til på lager. Legger du i et par hundre kroner ekstra så kan du kjøpe Asus Xonar U3, det skal være svært bra og har også mulighet for digital lyd (TOSLINK). Creative SB X-Fi GO! Pro er et rimeligere valg (ikke mye) som også er på lager.

Har vurdert litt fram og tilbake, og vurderer å kjøpe asus sitt lydkort! men i og med at viss jeg allerede skal investere i et "skikkelig" lydkort, så lurte jeg på om det kanskje ville ha vært bedre viss jeg hadde kjøpt http://www.dustinhom...hProvider_dacsa ? Føler at den er bedre, siden asus sitt er jo nesten som en minnepinne! Har du noe erfaring om dette lydkortet?

Mvh Tommy

EDIT: Bestilte asus xonar U3 og håper det holder! :) Setter denne da som løst

Endret av Tooooom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...