Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjenner du noen som har tatt livet sitt på grunn av NAV?


Gjest medlem-82119

  

115 stemmer

  1. 1. Kjenner du noen som har tatt livet sitt på grunn av NAV?

    • Ja, familiemedlem
      5
    • Ja, nær venn eller venninne
      1
    • Ja, fjern venn eller venninne
      0
    • Ja, hørt om men uten å kjenne personen
      9
    • Nei
      100


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Kjenner til flere konkrete tilfeller hvor folk tar livet sitt etter å ha vært i kontakt med NAV, og etter å ha sjekket litt nærmere er jeg overrasket over hvor mange dette ser ut til å gjelde. Ønsker derfor at dere som vil svarer slik at man kan få noen tall på det. Det er anonymt, og det er IKKE laget for å henge ut noen.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ikke ment å være med. Vil ha noen tall på dette, og ikke en balansert avstemming. Prøvde kun å ha et "Ja" alternativ, men man må ha minst to svar så da delte jeg opp alternativene i ulike ja svar. Har man ikke opplevd slik er det ikke meningen at man skal svare.

 

Vil altså kun ha noen tall på dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Om 20 svarer så sier det at 20 kjenner til at folk har tatt livet sitt i møte med NAV (forutsatt at de svarer ærlig). Er borti enda en slik sak hvor enda en person er på vippen, og NAV jobber igjen hardt for at personen skal ta livet sitt. Lurte som sagt kun på hvor utbredt dette er.

 

Er som å telel biler som kjører gjennom en gate. Man vil vite hvor mange som kjører gjennom gata, ikke hvor mange som IKKE kjører gjennom (med mindre man vil lede flere til å kjøre gjennom gata).

Lenke til kommentar

Feil sammenligning. Du spør hvor mange det er som tar selvmord av NAV-brukerene. Hvor mange fyller ett kriterie fra en stor gruppe.

 

Så av alle bilene som kjører gjennom gata (nav-kunder), har du sett eller hørt om noen som har kræsjet der? (selvmord?) Da er det naturlig med et "Nei"-svar.

Lenke til kommentar

Ett stort problem med slike ting er jo om de kanskje uansett hadde tatt selvmord.

De som går på NAV er skjeldent på sitt beste, tipper gruppen har statistisk sett større selvmordsansynlighet enn andre.

 

Ser på det som ganske natturlig at det er høyere prosentandel av folk som er nede(fysisk og psykisk) som tar selvmord enn folk som generellt sett har det bra.

 

Så, om det er flere enn snittet, noe jeg vil tro at det er, er det neppe NAV sin skyld, heller kundegruppen til NAV.

 

 

Ang svarene, om du tar med "nei" kan du se hvor mange som faktisk har deltatt, om 10 000 sier nei og 20 ja er det relativt lavt, om 50 svarer nei og 20 ja er det relativt høyt.

"ja" sier ingenting om antallet hellet, om f.eks 20 stk svarer ja kan det være samme person om flere som sier samme person svarer.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

La til nei. De sakene jeg er borti og kjenner til, så er det normalt oppegående folk som f.eks mister jobben og så havner de i en prosess som ender med selvmord. Det er med andre ord en ganske klar før og etter nav situasjon.

Lenke til kommentar

La til nei. De sakene jeg er borti og kjenner til, så er det normalt oppegående folk som f.eks mister jobben og så havner de i en prosess som ender med selvmord. Det er med andre ord en ganske klar før og etter nav situasjon de mistet jobben.

Da mener jeg det stemmer litt mer...

 

Man klart, man kan sette før og etter-grense ganske mange steder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nei. De sakene jeg kjenner til er det en veldig klar før og etter nav situasjon. Det er sider ved nav som gjør at endel folk tar livet sitt etter møtet med nav. Mulig nav ser på det som en gunstig løsning, både for nav og samfunnet, men vet at familien og venner av de som tar livet sitt ikke er enige i det.

Lenke til kommentar

Nei. De sakene jeg kjenner til er det en veldig klar før og etter nav situasjon. Det er sider ved nav som gjør at endel folk tar livet sitt etter møtet med nav. Mulig nav ser på det som en gunstig løsning, både for nav og samfunnet, men vet at familien og venner av de som tar livet sitt ikke er enige i det.

 

ok. Kjenner du mange som har mistet jobben, havnet i en vanskelig livssituasjon, for så å ikke oppsøke NAV? Regner med at du må kjenne en god del slike saker også, siden du så bastant påstår at det er NAV som dytter folk foran toget...

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

Om 20 svarer så sier det at 20 kjenner til at folk har tatt livet sitt i møte med NAV (forutsatt at de svarer ærlig). Er borti enda en slik sak hvor enda en person er på vippen, ogNAV jobber igjen hardt for at personen skal ta livet sitt. Lurte som sagt kun på hvor utbredt dette er.

 

 

Og der sluttet jeg å ta deg seriøst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kjenner til flere konkrete tilfeller hvor folk tar livet sitt etter å ha vært i kontakt med NAV ...

En annen ting disse menneskene hadde til felles, var at de kjente deg ...

 

"Correlation does not imply causation."

 

Det er vel ikke verre enn at man intr. seg for sakene fordi man kjenner noen som har opplevd det og når man begynner å grave i det så avdekker man flere og flere som har opplevd det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Om 20 svarer så sier det at 20 kjenner til at folk har tatt livet sitt i møte med NAV (forutsatt at de svarer ærlig). Er borti enda en slik sak hvor enda en person er på vippen, ogNAV jobber igjen hardt for at personen skal ta livet sitt. Lurte som sagt kun på hvor utbredt dette er.

 

 

Og der sluttet jeg å ta deg seriøst.

 

Du må kjenne sakene for å forstå hvordan det foregår. Noe går på tilgang til hjelp og kapasitet. De som forsøker å ta livet sitt og overlever får plutselig hjelpen de ikke fikk før forsøket. De som truer med det, blir oppfordret til å forsøke for å rykke frem i køen. Mye handler også om at man straffes økonomisk for å forsøke å komme tilbake til arbeidslivet, og folk ødelegges psyisk av å tvinges til å holde seg utenfor arbeidslivet pga diverse regler i systemet. Det handler om stolthet, det at man må brette ut sitt liv for fremmede og bli stillt til veggs ved hva man gjør. Det handler om holdninger og kommunikasjon fra nav sin side, og det handler om ventetider, avslag, og hvordan man stues vekk i livets mange mørke rom.

 

Etter å ha lest MANGE vedtak jeg er blitt vist så er det ikke tvil om at endel oppfordres til å ta livet sitt.

 

Det samme sier de som tror på konspirasjonsteorier.

 

Kilder, kilder og atter kilder.

 

Tror neppe folk er villige til at jeg legger ut vedtak på slike sider som dette, og folk vil neppe stå frem med historiene for å bli ledd av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...