Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliten og slapp etter å ha spist - Pigg uten å ha spist!

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Vet at dette sannsynligvis er forholdsvis normalt. Men jeg merker veldig godt at når jeg spiser så blir jeg slapp og sliten etterpå. Spesielt på dagtid. Etter lunsjen er det et rent ork å gjøre noe som helst.

Men det som er litt weird er at i dag f. eks har jeg ikke spist noe som helst. Kun drukket kaffe. Og energien er på topp! Why? Synes det er litt småmerkelig.

Flere som har det sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne forsøke med å kutte ned på karbohydrater (sukker og/eller stivelse, forutsatt at kosten din er litt rik på disse). Noen av oss mennesker får den litt paradoksale effekten av karbohydrater, at de faktisk fører til FOR LAVT blodsukker - altså det motsatte av hva man skulle ha forventet av for mye sukker/stivelse. Dette er mulig fordi noen av oss, når vi får sukker og andre karbohydrater i oss, har en tendens til å produsere FOR MYE insulin. Og da kan blodsukkeret bli for lavt istedenfor for høyt.

Vi har hatt en del av dette problemet i min familie, og jeg har også hatt det til en viss grad. Løsningen er, som jeg var inne på, mindre karbohydrater (spesielt og mindre av de raffinerte/konsentrerte/raske karbohydrater).

Kan gjerne google på disse begrepene:

-reaktiv hypoglykemi

- reactive hypoglycemia (engelsk)

Men når det gjelder den delen hvor det står at skjelvinger og selvmordstanker er blant symptomene - kanskje best å ta det med en klype salt. Tror ikke disse er blant de vanligere symptomene. Det ser også ut til å være litt faglig uenighet om reaktiv hypoglykemi skal defineres bredt eller snevert (altså, kun for de alvorligste tilfellene, eller også for lettere tilfeller).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at jeg har sovet for mye, i tillegg til at jeg spiser for mye karbohydrater. Det har gått mye i brød og lignende. Kanskje jeg bør satse på mer protein og fett i maten? Jeg merker ihvertfall stor forskjell når jeg spiser sånt, at jeg ikke blir trøtt.

Derimot ris, pasta og brød blir jeg alltid sliten av. Ikke minst mye sukker. Det er litt avhengig av når på dagen jeg spiser det. Spiser jeg sjokolade f. eks midt på dagen så kan jeg banne på at jeg blir trøtt. Men på kveldene går dette helt fint.

Kan også legge til at jeg litt over 180Cm og veier bare 65Kg ca. Så jeg har høy forbrenning i tillegg og er alltid varm i kroppen.

I lange perioder trener jeg også styrke. Og det er sannsynligvis derfra jeg har karbohydrat-vanene mine. Helle i meg så mye carbs som overhodet mulig, i tillegg til mye protein og fett. Da raser jeg opp i vekt i løpet av noen få uker. Men da spiser jeg utrolig mye carbs. Og da jeg er nesten mer trøtt, da når jeg ikke trener vel og merke. Faktisk kan jeg være sliten og trøtt mens jeg trener. Men jeg yter like godt likevel. Synes det er litt snodig. Det er mer som om hjernen har for lite å jobbe med.

Edit: Leste lenken om Reaktiv hypoglykemi og jeg har overhodet ikke noe behov for noe søtt. Såsi aldri. Jeg spiser nesten ikke godterier eller drikker brus og saft. Det går mest i melk og vann. Samt kaffe da :) Litt skjelvinger har jeg egentlig alltid. Ikke det store da, bare litt. Svimmelhet kan jeg ha, i tillegg til angst enkelte ganger. Det er imidlertid noe jeg har lært å drite i. Ellers er det ikke mye på den listen jeg klarer å identifisere meg med egentlig.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...