Whitestake Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 hei, jeg har fått en oppgave av læreren min den er som så U= 230 V I= 4A så to resistanser i en parallell kobling : R1 100ohm R2 60 Ohm så en seriekobling R3: 60 ohm så en parallell kobling der R4 og R5 er ukjent, men I4 er 1 A (det betyr at I3 er 3 A) Jeg skal finne Urp1, Urp2 Ur3, I1,I2 og P (watt) for hele kretsen. Viss noen kan hjelpe meg vill jeg ha formler og ikke svar, Må jo lære Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Kan du tegne det opp? Det virker som du \ mener Ir1 og Ir3 med I1 og I3, men Ir3 kan IKKE være 3A. Dette er fordi strømmen vil kun dele seg i parallellkoblinger, hvis ikke du roter litt nå. Ptot = Utot * Itot Iseriokobletresistor = Itot Ir5 = Itot - Ir4 I parallellkoblinger har begge resistorene samme spenning over seg, du finner denne ut ved å regnet ut parallellkoblingens motstand. R/n dersom alle resistorene er like, der n er antallet. (R1+R2)/(R1*R2) dersom du har to motstander og (1/R1 + 1/R2 + ... 1/Rn)^ -1 med ubegrenset antall resisitorer og kombinasjoner av størrelser. Etter du du har speningen over dem bruker du Ohms lov som normalt for å regne ut strømmen. Lenke til kommentar
Whitestake Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 jeg klarte å finne det ut, læreren min gjorde det feil (og han skriver rart) jeg hadde tenkt å legge ut et bilde også fordi det er vanskelig å forklare, men takk for at du prøvde å hjelpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå