Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe hus på festet tomt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du lest denne? http://www.dinside.n...tetomt-usikkert

Du bør først av alt sjekke festekontrakten. Er den inngått før eller etter 1976? Eller er den eldre og løper snart ut? Du har litt bedre rettigheter når det gjelder innløsning (få kjøpe tomta du leier) i kontrakter fra 1976 og nyere enn i de eldre. Og har du råd til å kjøpe tomta om det skulle bli aktuelt få år etter at du har kjøpt huset og tatt digert lån på det?

Et annet moment dersom festekontrakten løper i mange år ennå er selvsagt festeprisen. Hva er riktig pris for å leie ei tomt som var nær verdiløs da den ble bortfestet, men kan selges for sjusifret beløp i dag? Her har bortfester og fester motstridende interesser.

Når er festeprisen sist justert, hva blir den dersom den ikke har vært regulert siden festeavtalen ble inngått og man skulle indeksregulere den i dag? For tomter festet etter 1976 kan prisen reguleres "i samsvar med tomteverdien på reguleringstiden" men konkurransetilsynet har satt visse begrensninger, slik at konsumprisindeksen skal tas hensyn til her også. Ny festelov som er gunstig for fester er vedtatt men ikke satt i kraft, og noen ser på denne som grunneiere "ranes".

Selv vokste jeg opp i et hus i Oslo der vi festet tom fra kommunen i 1962, sånn ca. Under Albert Nordengen (høyreordfører 1976-1990) ville kommunen ha penger i kassen + at det er høyrepolitikk at folk selv skal eie heller enn at kommunen gjør det, så da fikk vi kjøpt tomta (minus veigrunn) til en ganske hyggelig pris.

Dersom du vurderer å kjøpe hus der kommunen er bortfester av tomta, kan det derfor være en god ide å snakke med kommunen før du kjøper. Hvilken holdning har de til salg av festetomter, og til regulering av festeprisen?

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er en stedsvarigkontrakt, altså evigvarende, har du krav på å få løst inn tomten til 25 ganger årlig festeavgift annethvert år. Kravet må du framsette året før du har krav på å kjøpe den. Er den ikke evigvarende er det 40% av markedspris som gjelder

Selv brukte jeg advokat når jeg skulle kjøpe tomten min. Grunneier nektet og kreved 600-800.000 for tomten. Etter et brev fra advokaten og en tlf samtale fikk jeg kjøpt den for 50.000. Advokaten kostet kun 4.000, så absolute verdt det.

Her står det litt om loven fra 2010.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...