Gå til innhold

Selvbygg: Gainward GeForce GTX 680/Intel i7

Anbefalte innlegg

Hei, skal bygge ny PC og trenger litt hjelp/råd.

Først av alt, de delene jeg har sett meg ut:

Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Hovedkort: Asus Maximus V GENE

Prosessor: Intel Core i7-3770K

Minnebrikker: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8

Grafikkort: Gainward GeForce GTX 680

Strømforsyning: Corsair TX V2 650W PSU

SSD: Corsair SSD Force Series 3

Harddisk: Western Digital Desktop Green 2TB

Blu-ray: Sony Blu-Ray Writer BD-5750H

Har satt sammen egen Pc selv tidligere, men kjenner at det er noen år siden sist jeg satte meg inn i alt. Vil gjerne ha en PC som varer noen år, og ikke blir helt utdatert i morgen.

Det jeg er mest usikker på hovedkort, minnebrikker og harddisk/SSD.

Pris er ikke så alt for nøye, så lenge det ligger noen tusen under 20.000.

Usikker på om jeg skal overklokke, i utgangspunktet kanskje ikke. Men det er greit å ha muligheten.

Har ikke postet her tidligere, så jeg følger retningslinjene slavisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafisk arbeid? Tenker du på videoredigering eller cad 3d eller ligdene?

For spilling vil i5 3570k holde greit om du overklokker.

Selv har jeg hørt Asus P8Z77-V PRO er et bra budsjett hovedkort også til overklokking.

Både harddisken og SSD bør byttes til Samsung 830 serien og Seagate Barracuda 7200.14 2TB.

Har du vurdert bedre kjøler? Noctua D14 eller PHANTEKS PH-TC14PE?

I så fall bør du vurdere lavere rambrikker f.eks Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

Kit w/2X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin.

Angående skjermkort så er vel kanskje Asus DirectCU eller Gigabyte winforce basert på 670 lurere kjøp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg skal bruke maskinen til videoredigering, design (som photoshop/illustrator/flash). Video-biten er imidlertid bare en skjelden gang innimellom og er derfor det jeg tar minst hensyn til når jeg nå bygger.

I en del tester jeg har lest har V Gene fungert veldig bra med overklokking av i5 3570k. Slik jeg forstår det har heller ikke størrelsen så mye å si, annet enn at det blir litt mindre plass. Prisen er heller ikke så ille, så hvorfor bytte til P8Z77-V PRO?

Harddiskene er valgt blindt etter brukertilbakemeldinger og pris på Komplett.

Har jo vurdert det, men her er området jeg kan alt for lite om. Er det nødvendig med bedre kjøling? Hvis jeg overklokker i7, må selvfølgelig prosessoren ha nytt kjølesystem, men er det nødvendig om jeg ikke gjør det?

Skjønner ikke helt hva du mener med RAM-brikkene.

Hva med Gainward GTX 670? Slik jeg skjønner det er ikke forskjellen så alt for stor og det er tusenlappen billigere. Hvorfor burde jeg gå for ASUS eller Gigabyte og ikke GeForce?

Lenke til kommentar

vengeance brikkene er veldig høye, så hvis du kjøper deg en tårnkjøler burde du kjøpe noe lavere. og du burde absolutt kjøpe en anne kjøler for de bråker mindre og kjøler 2-3 ganger bedre.

det asus p8z77-v pro er et bedre kort generelt med bedre lyddel og sånn. kjøper heller maximus V for bra ROG kort.

670 er helt knall, tusenlappen billigere og kun 10-15% dårligere, gainward er mer bråkete enn gigabyte og asus foresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...