Torbjørn T. Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Hvordan har du kommet frem til de punktene der? De blir hvertfall ikke 0 for cos(x). Eh, , og cos(pi/2) = 0. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 cos x er null for , så de tallene ser ut til å stemme de? (Lambdaen der kan forresten byttes ut med bare cos) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Eh, , og cos(pi/2) = 0. Ja, men vi jobber med flyttall her, så den går ikke. Med mindre du også definerer et gitt threshold for når "noe er 0". Isåfall bør dette være greit: #! /usr/bin/python from __future__ import division from math import cos, pi import sys def frange(x, y, jump): while x < y: yield x x += jump def nulls( func, start, end, step = 1000000, threshold = 0.00001 ): step = ( end - start ) / step for x in frange( start, end, step ): y = func( x ) jif abs( y ) < threshold: print( round( x, 2 ) ) prev = y > 0 nulls( cos, 0, 4*pi ) Output: $ python approx.py 1.57 4.71 7.85 11.0 Endret 2. mai 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
pekjar Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Heidussanede det!!!! ditta tok ikkje lang tid........takk!!!! får sjå om eg klare å få d til å funke no da mvh pekjar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Ja, men vi jobber med flyttall her, så den går ikke. Er med på det at å sjekke likskap for flyttal ikkje er ein veldig god ide, men om eg forstod han rett er tala utdata frå funksjonen han skulle skrive, so dei er vel runda av for visning. Forøvrig so skreiv at at han skulle sjekke for endring av forteikn i tillegg til om funksjonsverdien var lik null. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Oi, ja, jeg leste at det kun inntraff dersom prev == -current. Oppdaterer til å teste riktig. Fortegn vil jo være der den er 0, no? :> Endret 2. mai 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Geir44 Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Virker lettere absurd å kalle dette for innføringskurs. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå