I. Salvanes Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Gjemt og glemt Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Helt ok motiv dette! Grei 3'er! Tips: Kunne vel kanskje gjort seg med exifinfo hvis du ønsker tips..... 1 Lenke til kommentar
I. Salvanes Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Ups, litt startproblemer her men det kommer vel etterhvert ;-) Takk for respons :-) Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Som Smort sier et greit motiv. Her bør du velge om du vil ta bilde av båten eller fange hele motivet. Som du ser har du brukt en stor blender som gir liten dybdeskarphet. Skal du få bedre dybdeskarphet må du minske blenderen til f.eks 11-16, her er det bare å prøve seg frem. Det finnes mye stoff om dette emnet så det er jo bare å lese seg opp. Brukerhåndboken gir jo også mange gode tips i så måte. Jeg har selv Canon 600D og en viss etterbehandlig, spesielt skarping må nok til på disse apparatene. . Bruk det medfølgende program DPP og ta bilder i RAW format. Bruk stativ eller stabilt underlag når du kan og gjerne blenderprioritering. Da får du god kontroll over dybdeskarpheten. Lurt å kjøpe en del fotomagasiner, der er det mye å plukke opp - f.eks Digital Foto. Det finnes masse av dem. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
wasco Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Salvanes?? Er ikke i slekt med selveste J.Salvanes - kanonfotografen fra Karmøy? Bildet ditt er kjempebra. Her synes jeg du har fått både fin dybde og liv i bildet ditt. Perfekt komp og fin stemning 1 Lenke til kommentar
I. Salvanes Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Er nok i slekt med han ja ;-) han har vært en stor motivator for meg og er alltid raus med gode råd og ikke minst med lån av utstyr :-) Men jeg har laaaangt igjen... Takk for fin kommentar :-) Glad du finner den fine stemningen i bildet, da det er det jeg sliter mest med å beholde, dersom jeg bruker bildebehandlingsprogrammer. Mvh Lenke til kommentar
I. Salvanes Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Som Smort sier et greit motiv. Her bør du velge om du vil ta bilde av båten eller fange hele motivet. Som du ser har du brukt en stor blender som gir liten dybdeskarphet. Skal du få bedre dybdeskarphet må du minske blenderen til f.eks 11-16, her er det bare å prøve seg frem. Det finnes mye stoff om dette emnet så det er jo bare å lese seg opp. Brukerhåndboken gir jo også mange gode tips i så måte. Jeg har selv Canon 600D og en viss etterbehandlig, spesielt skarping må nok til på disse apparatene. . Bruk det medfølgende program DPP og ta bilder i RAW format. Bruk stativ eller stabilt underlag når du kan og gjerne blenderprioritering. Da får du god kontroll over dybdeskarpheten. Lurt å kjøpe en del fotomagasiner, der er det mye å plukke opp - f.eks Digital Foto. Det finnes masse av dem.Lykke til. Håper at jeg når deg med svaret mitt her? Tusen takk for grundig og flott svar. Jeg forstår at jeg har mye å sette meg inn i. Jeg synes ofte det er vanskelig å huske på alt, men det kommer vel etterhvert... jeg har ikke holdt på så lenge enda, men blir bare mer og mer motivert :-) Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg