Gå til innhold

Problemer med optisk lydkabel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg mitt første hjemmekinoanlegg. Valget falt på dette da det var på salg og kona kunne akseptere størrelsen på høyttalerne...

Sliter litt med å få lyden fra min Canal Digital HD PVR-dekoder (nyeste typen) over til hjemmekinoanlegget. Har kjøpt meg en slik kabel og prøver å dytte den inn i de to portene den passer i på henholdsvis dekoderen og hjemmekinoboksen. Problemet er at kabelen ikke "klikker på plass". Jeg har dyttet ganske hardt nå, men kabelen vil ikke feste seg. Har jeg kjøpt feil kabeltype? Er det meningen at man skal måtte bruke masse rå kraft for å få disse optiske kablene til å sitte?

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for raskt svar! Problemet er i begge ender, men det ser absolutt ut som den skal passe i hullene. Er litt redd for å ødelegge noe hvis jeg bruker enda mer makt her... Det skal være riktig kabel eller? Det finnes ikke flere varianter av optiske lydkabler?

Lenke til kommentar

Det er inngangen på side 11, punkt 6, ja. På dekoderen kalles den SPDIF Audio. Holder den rett vei, slik at buen på pluggen passer med buen på inngangen.

Prøvde igjen nå, og presset nesten pluggen gjennom bakplata på dekoderen, men den festet seg ikke i det hele tatt... :omg: Så nå sitter jeg og hører på radio via hjemmekinoen mens jeg ser på TV uten lyd. Trivelig det også altså, men ikke helt det jeg hadde tenkt meg... :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, hadde en rca-kabel liggende (det er vel sånn kabel med røde og hvite plugger, ikke sant?), og da ble det lyd. Får høre med butikken i morgen vedr den optiske kabelen, for jeg skulle jo gjerne hatt digital lyd.

Takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...