Gå til innhold

Nybegynnerhjelp - Hvilket objektiv? Canon EOS 600D

Anbefalte innlegg

Hjeeeelp.

Er helt grønn på dette feltet og vil veldig gjerne ha meg nytt objektiv. Har bare det som følger med som standard i de billigste pakkene, men dette synes jeg ikke er noe brukende innendørs uten at blitsen må brukes.

Kan noen anbefale meg et objektiv som tar bra bilder innendørs, og hva må jeg regne med å bruke?

Går litt i surr for meg når jeg prøver å lete frem selv :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger da er et objektiv med stor blenderåpning. Skal du ha større blenderåpning enn f/2,8 må du over på fastobjektiv. f/2,8 kan funke innendørs, men veldig ofte må du stille ISOen vel høyt.

Nå kjenner jeg ikke Canon sin objektivpark så veldig godt, men det jeg ville sett etter var et fastobjektiv på mellom 24mm og 35mm med f/1,8 eller større. Jeg vet Canon har en ganske bra og billig 50mm f/1,8, men 50mm kan bli litt vel trangt inne. Det er forøvrig bare å stille ditt nåværende objektiv til 50mm og teste om det gir deg et passe utsnitt.

Jeg syns imidlertid at du også burde vurdere en ekstern blits. Om det er det rette for deg vet jeg ikke noe om, men jeg tror mange kjøper mer lyssterke objektiv når det egentlig er en skikkelig blits de burde kjøpt...selv om stor blenderåpning i tillegg til mer lys gir andre fordeler.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du trenger er et objektiv som har stor blender "lite tall" så du får mye lys inn på sensoren.

Det er to alternativ som popper ut av hodet mitt sånn fort og gæli, det første er Canon sitt fastobjektiv 50mm f/1.8 til ca 800.- eller Tamron 17-50 f/2.8, førstnevnte er mer lyssterkt men har kun 50mm brennvidde "test ditt nåværende objektiv på 50mm og se om det holder for deg", den andre Tanron'en er mer likt dirr nåværende zoom-objektiv bare mer lyssterkt og gir f/2.8 over hele brennvidde-spektret men din Canon 18-55 gir fra f/3.5 til f/5.6 på henholdsvis 18mm til 55mm.

Jeg personlig synes ikke f/2.8 er nok innendørs hvis det er litt bevegelse og bruker en ekstern blits istedenfor, det behøver nødvendigvis ikke og bli stygge bilder ved og bruke blits, man kan ved og bruke en ekstern blits rette blitslyset opp i taket og bruke blits-refleksjonene fra taket til å belyse motivet på en fin måte. Canon 430 EX II er en fin blits til dette og siden du har 600D kan du bruke denne blitsen trådløst og lage kreativ lyssetting :)

Edit: to late :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene! Nå røyk jeg på en smell og impulskjøpte ny forsterker tidligere i kveld. Så budsjettet til objektivet krympet betraktelig.

Men det billige fra Canon kan jo være et alternativ jeg vil vurdere nå. Det koster jo ikke så alt for mye. Snittet på 50mm er jo litt trangt ja. Men der jeg skal bruke det nå først er i en stor konferansehall, tatoveringsmesse. Da tenker jeg at det kan funke greit.

Merker jeg har mye igjen å lære av ting og tang :p

Lenke til kommentar

50mm'tern fungerer som fjell i de fleste tilfellene, bare man tar hensyn til brennvidden.

Aberet er at du får litt liten dybdeskarphet så det er ikke mye som er i fokus, men det må du leve med når du skal ha et lyssterkt objektiv.

Jeg lagde en guide i en annen tråd som omhandler 450D men fremgangsmåten skal være den samme på 600D, den gir deg mulighet til og ta bedre kontroll over kameraet, samt at jeg anbefaler og lese guiden "blender,lukker,iso og sånt" en genial post.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal bruke togturen til Sverige i morgen på å lese meg litt opp på dette her, og så kjøper jeg objektivet der borte!

Når ble det fornuftig å kjøpe fotoutstyr i Sverige? Ikke bare prismessig, men også med tanke på 5 års reklamasjonsrett i Norge?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det ble fornuftig akkurat nå. Rett og slett fordi jeg trenger det i helgen, og ingen butikker har åpent før toget mitt til Sverige går om 40 minutter.

Prismessig så var det objektivet en femtilapp dyrere i Sverige enn her i Norge. Og reklamasjonsretten har jeg aldri hatt behov for tidligere. Mulig jeg kan komme til å trenge det senere en gang. Men så koster jo heller ikke dette objektivet skjorta.

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar

Siden objektivet koster fra ca.800.- og oppover er det laget av billige materialer, så omtrent alt er av plast og kan bli ødelagt hvis man ikke behandler det pent, spesielt det og vri på manuelfokusringen mens fokusknappen står i AF kan ødelegge fokusgearene etter det jeg har blitt fortalt.

Skarpheten er i øverste klasse så det oppveier for all plasten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...