Gå til innhold

Tips til forbedring av bilderedigeringsutstyr

Anbefalte innlegg

Min samboer er utdannet fotograf men driver å studerer for tiden. Hun har alltid hatt tilgang til verktøy for å redigere bilder. Men nå siden hun er student har hun en annen jobb med langt mindre utstyr tilgjengelig og må basere seg på bruk av eget utstyr.

Hun bruker å ta bilder nå og da på oppdrag og har et amatørstudio hjemme hos sine foreldre. Selve fotograferingen går bra, men etterarbeidet er slitsomt da alt hun har til hjelp er en macbook som er 2-3 år gammel.

For meg så virker det ikke som om hastigheten til macbooken er problemet, men at hun må gå over bildene en gang til med proffutstyr før hun printer for å få fargene riktig osv. Dette må da gjøres etter arbeidstid på den nye jobben, som er ganske ugunstig.

Hun har ikke så mye teknisk innsikt i dataverdenen så jeg skal hjelpe til med å få ting litt enklere for hun.

Jeg selv har ikke noe særlig kunnskaper om bilderedigering osv, så jeg vet ikke hva som er alfa omega.

Hadde jeg hatt frie tøyler så hadde macbooken gått ut av vinduet og ønsket velkommen et monster av en stasjonær maskin, men siden vi begge er studenter så er ikke lommeboken tykk heller, så dette må gjøres i små steg.

Så første steg er vel å få tak i en ekstern skjerm og kalibreringsutstyr, men hva?

Eller er det nyttesløst å ordne dette pga macbooken begrenser bruken av utstyret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken redigeringsprogram er det dere bruker ?, vil anbefale Lightroom4 siden det er rimelig, relativt enkelt og gir rask redigering av serier samt meget god bilde-bibliotek, en annen fordel er at det finnes utallige opplærings-medier i alle former og omtrent alle språk. du kan laste ned LR4 og teste den gratis i 3 uker.

Ekstern skjerm av god kvalitet er viktig har selv en Dell ultra 2410, det er en ips skjerm gir bedre fargemetning en de eldre tn-skjermene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så første steg er vel å få tak i en ekstern skjerm og kalibreringsutstyr, men hva?

Eller er det nyttesløst å ordne dette pga macbooken begrenser bruken av utstyret?

Jeg har ikke oversikt over Mac, men er enig i at kalibreringsutstyr sannsynligvis er en god start og da helst kombinert med en ekstern skjerm. Men selv kalibrering av MB-skjermen vil nok hjelpe litt hvis det ikke allerede er gjort.

Som Nautica skriver er skjerm med IPS-panel en sor fordel for bilderedigering da fargene endrer seg mye mindre med innsynsvinkel. Det finnes en god del rimelig IPS-skjermer etter hvert som gir ganske bra kvalitet. Det finnes egne testsider som tester skjermer, du kan finne IPS-skjermer i prisguiden. Dette søket finner alle ikke-TN-skjermer som er 22-30 tommer. Ser du noe som passer lommeboken (og Macen) så er det bare å søke opp tester og brukererfaringer.

Kalibreringsutstyr går det også an å låne hvis dere kjenner noen som har. Det må ikke gjøres hele tiden, LCD-skjermer er mer stabile enn eldre CRT-modller, men det er selvsagt enklere hvis dere skaffer en selv. Datacolor Spyder starter på rett under 1000 for enkleste modell, Pro-versjonen koster noen hundre mer og Elite rundt 2000. Jeg ville vel gått for minst Pro. Ellers finnes det flere andre merker uten at jeg kan si om de er bedre eller dårligere.

Lenke til kommentar

Kom over en brukt

Eizo Flexscan s2431w (ny 2009) med eye-one kalibrator til 3900kr.

Jeg ville ikke kjøpt en brukt så gammel skjerm. Selv om LCD-panelet muligens er stabilt endrer bakgrunnbelysningen seg over tid hvis det brukes mye, hva som skjer hvis det ike brukes vet jeg ikke.

Endret av se#
Lenke til kommentar

MacBook (OSX etter Leopard) er ikke helt enkelt med ekstern skjerm. Vet ikke om dette problemet har blitt fikset nå, eller om det i det hele tatt gjelder Lightroom, men jeg ble i hvert fall gal.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1373034&st=0&p=18259661entry18259661

Fant aldri noen løsning.

Jeg brukte forresten en Eizo S2232W, og den ble levert med kalibreringsutstyr. Husker ikke hva pakken kostet, men var ikke så gale. Mulig Eizo fremdeles har slike pakker med skjerm + kalibreringsutstyr.

Lenke til kommentar

Da er det bare å slå i fra seg tanken på å kjøpe brukt skjerm da.

Det kan godt være at brukttilbudet du fant var OK, men siden det skal brukes profft ville jeg vært forsiktig med å kjøpe såpass gammelt. Men det kan jo være at du finner noe nyere på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...