Gå til innhold

Elektroingeniørutdannelse, men hvilket spesialområde?

GLN

Anbefalte innlegg

Til jul vil jeg få fagbrevet som elektriker, og skal gå Y-veien som elektroingeniør. Men jeg er litt villredet i alle de forskjellige spesialområdene.

Elkraft, fornybar energi, elektronikk, elkraft, automatisering osv.

Er det noen her som har studert eller studerer noen av de forskjellige ingeniørveiene som kan komme med anbefalinger? Hva jobber dere med, hvilke jobber har dere mulighet til etter endt studie.

Vis man f.eks velger fornybar energi, vil man da være fastlåst til den type jobber, eller vil man kunne få jobber på lik linje som alle andre elektroingeniører?

Automatiseringsteknikk ved Høyskolen i Ålesund er det som frister mest. Men det ligger litt langt borte, samt det er litt bakvendt og komme seg hjem(Stavanger) fra Ålesund.

Jeg har igrunnen ikke intressert meg for høyspent, så elkraft faller litt bort, men er forsatt en studieretning jeg ser for meg.

Så har det litt å si om skolen og student miljøet også. Noen her som studerer ved UiA, HiT eller HiØ? Det er vel de tre studiestedene jeg har sett på som mest aktuelle.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med elektronikk så vil du kunne gå begge veier. Det hørte jeg av noen som besøkte universitetet mitt. Det vil si at man også kan komme inn i energibransjen selv om man spesialiserer seg med elektronikk. Der utvikles det både innen sterkstrøm og svakstrøm. Med elektronikk så kan det hende at du kan komme inn i programmeringsjobber også, om det kunne være interessant.

Automatisering vet jeg lite om.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det er stor etterspørsel etter ingeniører. Så uansett hva du velger innenfor elektro vil du høyest sannsynlig få deg jobb nokså lett (så lenge du ikke er helt elendig på skolen).

Velg det som du har mest interesse for. Les hva de forskjellige skolene skriver om vært studie. Men uansett vil du stille nokså åpent. Har hørt at elektronikk ingeniører og automasjon ingeniører søker på veldig mange av de samme jobbene. Har litt forskjellige spesial felt, men sitter også med mye av de samme grunnleggende ferdigheten.

Har selv akkurat begynt på ingeniør i automasjon. Ettersom det var det faget jeg likte best å drive med på skolen.

Fornybar energi er nokså åpent. Kan være alt innenfor vannkraft, vind og oljeindustrien (ja, de finnes der og).

Ta det du liker best! Selv så hadde jeg valgt automasjon, elektro eller elkraft. Men det er fordi jeg ikke er så super glad i elektronikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Er vel ikke lange veien fra Stavanger til Trondheim og høgskolen der.

Jeg endte opp med automasjon, syntes det var mest interessant

Lenke til kommentar

Om man skal tenke fremover i tid, og jobbsikkerhet i hele yrkeslivet er elkraft noe å satse på. Grunnen er at veldig mange av sterkstrømmiljøet er rundt pensjonsalder eller i 50 års alderen.

Jeg tror nok unge som tar elkraft, eller annen retning innen sterkstrøm, vil om kort tid sitte i en riktig god forhandlingssituasjon. Og den vil man beholde livet ut.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...