Gå til innhold

Kjøp av varer via ebay og videresalg


Anbefalte innlegg

Case:

Jeg kjøper en vare (elektronikk) på ebay til 700,-.

Denne blir ikke stoppet i tollen, og jeg har paypal-kvitteringen på 700,-.

Jeg selger denne varen for 1200,- ink. mva.

 

Registrerer jeg inn denne varen som kostnad uten mva (700,-) og deretter som salg 1200,- med mva ?

 

Har jeg noen plikt å si ifra til tollen at jeg ikke har betalt mva siden jeg selger varen videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har noen plikt til det er jeg ikke sikker på, men så lenge du fører det riktig i regnskapet, altså at de 700 er uten mva, og ikke krever mva-fradrag for inngående mva du ikke har betalt, så skal det ikke ha noen økonomisk betydning verken for deg eller Skatteetaten.

 

Din Case:

Varekjøp 700kr uten mva, ingenting i inngående mva til fradrag.

Videresalg 1200kr, hvorav 240 er utgående mva.

Du betaler 240kr i utgående mva til Skatteetaten ved levering av mva-oppgave.

 

Korrekt Case:

Varekjøp 700kr uten mva

Separat inngående mva 175kr (pluss fortollingsgebyr, men det holder vi utenom)

Videresalg 1200kr, hvorav 240 er mva

Du betaler 65kr til Skatteetaten (utgående minus inngående mva) i tillegg til de 175 du betalte ved importen, til sammen 240kr.

 

Det eneste forskjellige her blir jo altså når de 175 mva-kronene kommer Skatteetaten i hende. Driver du i så lite omfang at du har årlig levering av mva-oppgave kan jo det utgjøre over ett år, og noen kroner i renter, men tror ikke det er noe å henge seg opp i...

 

Fører du det derimot som om de 700 du betalte var inkludert mva, så får du et feilaktig inngående mva-fradrag på 140kr som du ikke har grunnlag for.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, takk.

Casen i første post var et eksempel.

Nå har jeg faktisk kjøpt noen varer.

 

Casen min er:

 

Har kjøpt noen varer som med frakt (DHL), kostet 7099,-, lagt ut av meg privat.

Selger satte verdien til 1275,-.

 

Har nå fått regning av DHL for fortolling og MVA:

319,- MVA

130,- gebyr

Totalt: 449,-

 

Har samtidig solgt dette for 14000,- ink. mva.

 

Hvordan blir det riktig å føre dette?

Siden jeg la ut for kjøpet privat, skal jeg da betale DHL-regningen privat også?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det i det hele tatt nødvendig å skatte av dette? Kjøp det som privatperson, betal moms og toll og selg det som privatperson. Med mindre du lever av dette og tjener store summer trenger du vel ikke skatte av det. Som hobby kan du tjene 10.000 skattefritt. Har du et enkeltmannsforetak eller lignende siden du selger videre med moms? Eller bare en jalla "sendregning.no-løsning"? Se forøvrig denne posten.

Lenke til kommentar

Kan man tjene "10.000 skattefritt" av en hobby? Har noen fortalt Skatteetaten om denne beløpsregelen? Fasit: det er en skjønnsmessig vurdering - og der næringsvirksomheten består i videresalg av dertil innkjøpte varer skal det mye til før det er å anse som en hobby. Særlig med tanke på at hovedskillelinjen mellom hobby og næring er hvorvidt man er egnet til å gå med overskudd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...